I vildrede ang. valg af motorstyring

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Låst
besked
Forfatter
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

I vildrede ang. valg af motorstyring

#1 Indlæg af Joker »

Jeg kunne godt bruge lidt hints omkring hvad jeg bør vælge som motorstyring.

Min mekaniker anbefaler Wol3D, men vi har heller ikke snakket om alternativer. Det er det jeg spørger om nu.

Han synes fordelene, ved at smide ledningsnet, luftmængdemåler, samt org. motorstyring væk er at fremhæve. Mht. org motorstyring og justerbar.

Og så mener han den bør kunne hente 20-30hk på min V8 med ca 310hk + kompressor (4,4L BMW - som skal have kompressor på med max 0.6bar) efter korrekt indstilling og indkøring, pga den øgede mulighed for justering i forhold til den originale motorstyring og fordi man kan undvære luftmængdemåler og alle de slanger og rør der hører til den lange indsugning.

Hvor meget henter I andre ved de motorstyringer og er det mere end org motorstyring kan klare?

Får man bedre benzinøkonomi?


Hvis jeg skal have sådan én, så er kravet at man skulle kunne skifte nemt mellem forskellige kørselsprogrammer, så damen kan låne bilen også 8) Det skulle iflg. min mekker kunne lade sig gøre via kreditkortlignende kort man kan skifte imellem. Er det den eneste motorstyring sådan noget kan lade sig gøre med?

Håber ikke det er for mange spørgsmål, men jeg håber I kan hjælpe med at besvare dem alle og tilføje nogle ting som er relevante at overveje, som jeg nemt kan have overset eller glemt. Eller bare ikke ved noget om...

Venlig Hilsen
Rico
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#2 Indlæg af Joker »

Er der virkelig ingen der har lyst til at lidt viden fra sig? :cry:
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#3 Indlæg af VAG mekaniker »

Det vil jeg da gerne, men det er ret begrænset hvad jeg kan hjælpe med....

Men er dog ret sikker på at et megasquirt anlæg kan opfylde dine behov!
Hvis alt står optimalt std. så kører du nok ikke længere på literen ved at kovertere til prog. motorstyring.

Det med kreditkortet - var det ikke nemmere at forklare din kone/ven/kæreste at hun skal tage den med ro eller skrue en vippe kontakt i bilen som begrænser lidt for luften :roll:
v/h Peter
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

Re: I vildrede ang. valg af motorstyring

#4 Indlæg af duckstar »

Joker skrev:Hvis jeg skal have sådan én, så er kravet at man skulle kunne skifte nemt mellem forskellige kørselsprogrammer, så damen kan låne bilen også 8) Det skulle iflg. min mekker kunne lade sig gøre via kreditkortlignende kort man kan skifte imellem.


Jeg sidder lidt og smiler over det indlæg her. Jeg forstår godt du vil kunne skifte mellem programmer (hvilket jo er lettest at styre simpelthen med styring af ladetrykket - i min bil ved hjælp af en kontakt der åbner/lukker en magnetventil på et T-stykke på slangen til aktuatoren - hvordan det lettest laves på en kompressormotor ved jeg ikke).

Det jeg smiler af er at du vil begrænse en i forvejen potent bil. Om konen fyrer 310 eller 400 heste af er vel lige fedt... ?
Vh. Anders
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af xillur »

Jeg er ikke sikker på at MS sådan lige kan sættes til at styre din motor.

Du har jo 8 tændrør med spole ik? ( COP ).

Idéen med at begrænse din motor lyder ikke fornuftig. Jeg ville hellere tage en snak med kæresten omkring kørselsmønster.

Gevinsten ved at montere en anden motorstyring kontra det påkrævede arb er vist begrænset. Mon ikke bare du skulle få den vogn på gaden, den må snart være træt af at stå stille i garagen...
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#6 Indlæg af Joker »

Problemet er jo at man ikke bare kan sige man skal tage det stille og roligt. Der skal ikke meget til, med 400-500hk/600-700nm, før den spinner hjulene i en alm overhaling eller en lidt frisk udkørsel fordi man har kørt ud et sted, hvor man gerne lige vil lidt hurtigt afsted for ikke at genere trafikken. Eller bare når det er regnvejr. Og Jer der har prøvet det ved det!

Så det er absolut ikke irrelevant at kunne begrænse den så meget som muligt.

Men jeg kan godt se, at jeg bør skrive nu at hvis ladetrykket skal over 0.6bar, så er der planer om vandindsprøjtning på motoren. Er _det_ et faktum der kan begrundes med motorstyring der kan sørge for 100% optimal indstilling?

Og så synes jeg det er ret svært at styre ladetrykket, når der ingen ventil er på og det styres at kompressor der kører efter krumtappen og derfor lader "konstant".

Sidste gang jeg forhørte mig, så mente folk ikke en motor kunne suge ret godt gennem skruekompressor, så jeg er sgu lidt på Herrens mark, da man så ikke bare piller remmen af til daglig. Er det til at følge?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

ved ikke om du har mulighed for at sætte en lille motor på dit gasspjæld.. ? fx fra fjernstyrede biler og fly.. og så lave en halv skive som du så monterer på spjældet.. på motoren monterer du så en pal i en glideskinde så det passer med at når motoren et i punkt 1 kan der åbnes fuldt for sluserne og når så konen skal låne dytten slår du motoren over i trin 2. så når hun træder på gassen rammer din påmonterede skive pallen der blokerer for fuld skrue.. hvis du har elektrisk speeder på er det jo bare med at komme i gang og lave et ekstra program så den ikke åbner mere end fx 30%.. håber det gav dig en ide eller 2..

btw hvis konen skal køre helt uden tryk kan du vel montere en 2" kuglehane med elmotor... eller en magnet kobling på din kompressor ?
Fri bane fuld hane! :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Sæt en spændeskive i indsugningen til kompressoren, så er det problem fikset. Du kan evt. trække stikket af 4-5 dyser, til bensinen, så tager den nok hellerikke magten fra dig.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#9 Indlæg af Joker »

Så bearbejdet motor med kompressor og vandindsprøjtning er ikke grund for andet end alm chipning på rullefelt?
Gæst

#10 Indlæg af Gæst »

Joker skrev:Så bearbejdet motor med kompressor og vandindsprøjtning er ikke grund for andet end alm chipning på rullefelt?


Vandindsprøjtningen behøves jo ikke at kobles på motorstyringen. Det kan vel laves med en trykkontakt, så når der er over et vis tryk, så sprøjter det.

Ellers få hele skidtet kørt ind og chippet, det er lige så godt ville jeg mene.
Det er nok også nemmere end selv at køre en programmerbar ind, men det er nok ikke sjovere. ;) Der er sku' noget ved at have lavet lortet selv..

- Neser
Låst