Du har til dels ret. Men "formålet" med individuelle spjældhuse er jo at have sepparate indsugningstragte, som er totalt adskilt. Og hvis du suger igennem en luftmængdemåler, så er det jo tæt på at være hul i hovedet at montere spjældhuse.
Map går IKKE fint. Den typiske motor man vil montere individuelle spjældhuse på er jo en hårdtpumpet sugemotor. Og her vil du få endog meget svært ved at få et ordentligt map signal. Man kan dog ty til fuskerløsninger, som f.eks en form for dæmper/indsnævring i slangen til map-sensoren. Dette vil dog bevirke at dit map signal vil reagere sløvt. Og et sløvt primært belastningssignal har man IKKE brug for på den type motor.
Spjældhuse på en turbomotor, selvfølgelig kan man det. Men spørgsmålet er nærmere hvorfor man dog skulle gøre det. Det er jo formålsløst. Alt din luft skal alligevel igennem samme turbo/intercooler osv.
Derfor er Alpha-n den eneste rigtige løsning til spjældhuse.
Mads RR
Morten VJ skrev:Spjæld huse kan bruges på alle typer indsprøjtnings systemer.
Ved brug af luftmængde måler mekanisk elektrisk eller en massemåler, skal man sørge for at alle culindre suger igennem måleren. Dvs at man bliver nød til at lave en tæt kasse for enden af husene, og føre en slange til luftmåleren.
Map går også fint man laver en slange tilslutning for hver cylinder, der samles i et kammer, hvor map sensoren tilsluttes.
Spjæld huse virker også på en turbomotor :o![]()
Den eneste motor type de ikke virker på er en diesel motor :o , men de har heller ikke brug for nogen luftregulering, medmindre de kører med egr.
MVH
Morten
