Mads RR skrev:
Hej
Du har til dels ret. Men "formålet" med individuelle spjældhuse er jo at have sepparate indsugningstragte, som er totalt adskilt. Og hvis du suger igennem en luftmængdemåler, så er det jo tæt på at være hul i hovedet at montere spjældhuse.
Map går IKKE fint. Den typiske motor man vil montere individuelle spjældhuse på er jo en hårdtpumpet sugemotor. Og her vil du få endog meget svært ved at få et ordentligt map signal. Man kan dog ty til fuskerløsninger, som f.eks en form for dæmper/indsnævring i slangen til map-sensoren. Dette vil dog bevirke at dit map signal vil reagere sløvt. Og et sløvt primært belastningssignal har man IKKE brug for på den type motor.
Spjældhuse på en turbomotor, selvfølgelig kan man det. Men spørgsmålet er nærmere hvorfor man dog skulle gøre det. Det er jo formålsløst. Alt din luft skal alligevel igennem samme turbo/intercooler osv.
Derfor er Alpha-n den eneste rigtige løsning til spjældhuse.
Mads RR
Selvfølgelig er et Alpha-n system at foretrække på en hardt pumpet sugemotor.
Men spørgsmålet lød kan jeg bygge spjældhuse på min motor med et K-jetronic, og det kan man.
Spørgsmålet er bare om det vil give den store effekt.
BMW har kørt med spjældhuse på deres M motorer der suger igennem en luftmængde/massemåler..
Fordelen ved et gasspjæld pr cylinder er at man kan lave indsugnings røret ens til alle cylindre, og dermed sikre den samme fyldnings grad til alle cylindre.
Hvis du mener at det er nok at kun montere spjældhuse med eller uden filtre for enden i motorrummet.
Så syntes jeg du skulle studere motorer der sidder i rigtige racerbiler, de har alle en form for kasse der samler friskluft op uden for motorrummet.
Mht. turbo og spjældhuse ja luften skal den samme vej, men det er meget nemmere at optimere længderne på indsugningsmanifolden med spjældhuse, og lettere at få dem til at lave det flow man er intersseret i ved et vist omdrejningstal.
I sidste ende gælder de jo om at minimere tabene der er uden for motoren, og individuelle indsugningsrør med seperat gasspjæld er kun en af måderne, og det gælder alle benzinmotore uden undtagelse.
Man kan derefter diskutere om det er økonomisk forsvarligt at lave modefikationen effektforøgelse/ kr.
Men det skal man konferere med sin Pengepung.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html