Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 06:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 17:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Indlæg: 173
Geografisk sted: Odense
Hej

Du har til dels ret. Men "formålet" med individuelle spjældhuse er jo at have sepparate indsugningstragte, som er totalt adskilt. Og hvis du suger igennem en luftmængdemåler, så er det jo tæt på at være hul i hovedet at montere spjældhuse.

Map går IKKE fint. Den typiske motor man vil montere individuelle spjældhuse på er jo en hårdtpumpet sugemotor. Og her vil du få endog meget svært ved at få et ordentligt map signal. Man kan dog ty til fuskerløsninger, som f.eks en form for dæmper/indsnævring i slangen til map-sensoren. Dette vil dog bevirke at dit map signal vil reagere sløvt. Og et sløvt primært belastningssignal har man IKKE brug for på den type motor.

Spjældhuse på en turbomotor, selvfølgelig kan man det. Men spørgsmålet er nærmere hvorfor man dog skulle gøre det. Det er jo formålsløst. Alt din luft skal alligevel igennem samme turbo/intercooler osv.

Derfor er Alpha-n den eneste rigtige løsning til spjældhuse.

Mads RR


Morten VJ skrev:
Spjæld huse kan bruges på alle typer indsprøjtnings systemer.
Ved brug af luftmængde måler mekanisk elektrisk eller en massemåler, skal man sørge for at alle culindre suger igennem måleren. Dvs at man bliver nød til at lave en tæt kasse for enden af husene, og føre en slange til luftmåleren.
Map går også fint man laver en slange tilslutning for hver cylinder, der samles i et kammer, hvor map sensoren tilsluttes.
Spjæld huse virker også på en turbomotor :o 8)

Den eneste motor type de ikke virker på er en diesel motor :o , men de har heller ikke brug for nogen luftregulering, medmindre de kører med egr.

MVH

Morten

_________________
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 17:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Mads RR <---- sælger du disse systemer, siden det er det eneste som kan brugs ??? for der findes jo helt sikkert andre systemer som kan klare det lige så fin, måske endda bedre!!!

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 18:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Indlæg: 173
Geografisk sted: Odense
Hej

Jeg sælger ingenting.

Desiden er Alpha-n jo ikke et system. Alpha-n er betegnelsen for den udregningsalgoritme som bruges internt i boksen. Groft set så er Alpha-n jo bare betegnelsen for at køre med spjældpotentiometer som primær belastningssignal. På den anden side set så kaldes sytemer der kører med map-sensor som primært belastningssignal for "speed density"

Og stort set alle progrmaerbare motorstyringer med respekt for sig selv, kan køre på denne måde.

Skulle måske lige sige at megasquirt selvfølgelig også kan begge dele.

Mads RR



Mads B 405 2.0 skrev:
Mads RR <---- sælger du disse systemer, siden det er det eneste som kan brugs ??? for der findes jo helt sikkert andre systemer som kan klare det lige så fin, måske endda bedre!!!

_________________
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 18:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Hehe okay..... jeg sad bare og tænkt på Alpha motor styringer og at de så havde en styring som hed alpha n.... sorry

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 22:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mads RR skrev:
Hej

Du har til dels ret. Men "formålet" med individuelle spjældhuse er jo at have sepparate indsugningstragte, som er totalt adskilt. Og hvis du suger igennem en luftmængdemåler, så er det jo tæt på at være hul i hovedet at montere spjældhuse.

Map går IKKE fint. Den typiske motor man vil montere individuelle spjældhuse på er jo en hårdtpumpet sugemotor. Og her vil du få endog meget svært ved at få et ordentligt map signal. Man kan dog ty til fuskerløsninger, som f.eks en form for dæmper/indsnævring i slangen til map-sensoren. Dette vil dog bevirke at dit map signal vil reagere sløvt. Og et sløvt primært belastningssignal har man IKKE brug for på den type motor.

Spjældhuse på en turbomotor, selvfølgelig kan man det. Men spørgsmålet er nærmere hvorfor man dog skulle gøre det. Det er jo formålsløst. Alt din luft skal alligevel igennem samme turbo/intercooler osv.

Derfor er Alpha-n den eneste rigtige løsning til spjældhuse.

Mads RR



Selvfølgelig er et Alpha-n system at foretrække på en hardt pumpet sugemotor.
Men spørgsmålet lød kan jeg bygge spjældhuse på min motor med et K-jetronic, og det kan man.
Spørgsmålet er bare om det vil give den store effekt.
BMW har kørt med spjældhuse på deres M motorer der suger igennem en luftmængde/massemåler..
Fordelen ved et gasspjæld pr cylinder er at man kan lave indsugnings røret ens til alle cylindre, og dermed sikre den samme fyldnings grad til alle cylindre.
Hvis du mener at det er nok at kun montere spjældhuse med eller uden filtre for enden i motorrummet.
Så syntes jeg du skulle studere motorer der sidder i rigtige racerbiler, de har alle en form for kasse der samler friskluft op uden for motorrummet.

Mht. turbo og spjældhuse ja luften skal den samme vej, men det er meget nemmere at optimere længderne på indsugningsmanifolden med spjældhuse, og lettere at få dem til at lave det flow man er intersseret i ved et vist omdrejningstal.
I sidste ende gælder de jo om at minimere tabene der er uden for motoren, og individuelle indsugningsrør med seperat gasspjæld er kun en af måderne, og det gælder alle benzinmotore uden undtagelse.
Man kan derefter diskutere om det er økonomisk forsvarligt at lave modefikationen effektforøgelse/ kr.
Men det skal man konferere med sin Pengepung.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 22:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Indlæg: 173
Geografisk sted: Odense
Den løsning BMW lavede på deres gamle M-motorere er ren og skær en nødløsning, da der ikke rigtigt var andre muligheder på motorstyringssiden den gang.

Jeg kender skam udemærket godt udformningen på mange racerbiler. Og ja , du giver selv en vigtigt del af svaret på kassen for enden af spjældhuse/manifold, nemlig frisk luft. Og ja, selvfølgelig er der også andre grunde.

Men hvis du påstår at den eneste måde at lave indsugningsrøret ens til alle cylindre er med spjældhuse, så tager du fejl. En velkonstrueret konventinel multipoint indsprøjtningsmanifold kan sagtens give alle cylindre ens fyldning.

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål om spjældhuse på en k-jet anlæg. Så mener jeg stadig det er en elendig løsning. Og hvis man vil montere spjældhuse, så skal man i det mindste have overvejet sine motiver dertil.


Mads RR

_________________
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 22:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mads RR skrev:
Den løsning BMW lavede på deres gamle M-motorere er ren og skær en nødløsning, da der ikke rigtigt var andre muligheder på motorstyringssiden den gang.

Jeg kender skam udemærket godt udformningen på mange racerbiler. Og ja , du giver selv en vigtigt del af svaret på kassen for enden af spjældhuse/manifold, nemlig frisk luft. Og ja, selvfølgelig er der også andre grunde.

Men hvis du påstår at den eneste måde at lave indsugningsrøret ens til alle cylindre er med spjældhuse, så tager du fejl. En velkonstrueret konventinel multipoint indsprøjtningsmanifold kan sagtens give alle cylindre ens fyldning.

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål om spjældhuse på en k-jet anlæg. Så mener jeg stadig det er en elendig løsning. Og hvis man vil montere spjældhuse, så skal man i det mindste have overvejet sine motiver dertil.


Mads RR


Vi er ikke uenige om at spjældhuse på en k jet kun er til for at man kan kan blære sig på den lokale.

Mht BMW M motore og på den tid så fantes der faktisk alle former for Luftmålings systemer i forhold til motorstyring.
Deres M3 kørte faktísk med alpha-n i DTM sidst i 80 erne.
Så hvorfor udstyre m 5 motoren med individuelle gasspjæld, der er en meget dyr løsning, hvis det ikke giver nogen effekt.
De bruger faktisk konceptet i dag på deres m motore der er konfigureret som række sekser. ved ikke noget om v 8 eren.

Det jeg ville frem til var at hjemme tuneren/ kantstens tuneren, ville have det meget lettere at få ens flow til alle cylindre ved brug af spjældhuse.
Uden brug af div maskiner/måleinstrumenter/softvare, for at kunne føde hver enkelt cyl med samme luft masse..

Kører pt med en standart manifold, men overvejer individuelle gasspjæld, og det er kun fordi jeg er nysgerrig på hvilken effekt det vil give.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 23:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Indlæg: 173
Geografisk sted: Odense
Hej

Klart nok at det var muligt i motorsport på højt plan, men i masseproduktion var det på det tidspunkt for dyrt. Desuden skal man ikke regne med særlig god økonomi i Alpha-n modus.

Jeg ville gætte på at grunden til at BMW bruger det på M motorer , har noget med homologeringsregler at gøre. Men det er klart der msåke kna være nogle fordele i det. Jeg tror bare ikke de er ret store.

Mads RR

_________________
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2004, 23:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mads RR skrev:
Hej

Klart nok at det var muligt i motorsport på højt plan, men i masseproduktion var det på det tidspunkt for dyrt. Desuden skal man ikke regne med særlig god økonomi i Alpha-n modus.

Jeg ville gætte på at grunden til at BMW bruger det på M motorer , har noget med homologeringsregler at gøre. Men det er klart der msåke kna være nogle fordele i det. Jeg tror bare ikke de er ret store.

Mads RR


Vil give dig ret i homlogeringen på deres 4 cylindrede motor.
Men hvor for på M5 modellen der var ment som et motorvejs lokomotiv?

Tror nu egentlig at spjældhuse har opnået den samme status som en BOV.
Megen lyd, men meget lille effekt på en standart motor.
Men stor effekt på den loksle mødested-stribe-tank osv.
Lidt ala hvis stort er godt er større bedre.

Mvh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2004, 08:42 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 dec 2003, 19:37
Indlæg: 15
Hejsa

Tak for den store interesse for mit indlæg. Som jeg kan læse det, så er det lidt "bøvlet" og uoptimalt at bruge mit eksisterende K-jet anlæg. Er det så evt. et alternativ at rive det ud af bilen og bruge noget andet? Megasquirt, el. andet?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team