dobbelte ventilfjedre vs std

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Alex_Reedtz
Senior Medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Geografisk sted: Juelsminde

#11 Indlæg af Alex_Reedtz »

Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#12 Indlæg af wukshady »

Kan se det Dingo-Arne havde skrevet om fjedre, er taget af siden igen... Men essensen i det var, at flere havde oplevet at når der var højt modtryk i udst. manifold, kunne ventilerne ikke holde sig lukket. Problemet var størst ved "standard" traktorer der kører 2500 rpm og derfor kører flere af dem med hårdere fjedre end de fleste prostock.

Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#13 Indlæg af K-FINN »

Alex_Reedtz skrev:Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Saa skulle de vel boeje uanset hvad ladetryk man koere med
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Alex_Reedtz
Senior Medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Geografisk sted: Juelsminde

#14 Indlæg af Alex_Reedtz »

Supra MK4 skrev:
Alex_Reedtz skrev:Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Saa skulle de vel boeje uanset hvad ladetryk man koere med


Ja
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#15 Indlæg af Westmus »

wukshady skrev:Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

Sandsynligtvis vel det samme som når man snakker om ventilfjedre med dæmper på V8'erne. Forklaring hentet fra Isky's ordbog:

"VALVE SPRING DAMPER: A flat wound spring coil inside the outer valve spring, which because of its rubbing contact on the inner surface of the coils, produces a friction-dampening effect on valve spring surge (harmonics). Wherever possible, lskenderian Valve Springs incorporate this damper coil."

Tror der ligger film på youtube der viser hvordan ventilfjedre nærmest kan gå helt i selvsving når de arbejder og lave mystiske svingninger. Hvilket vel er det dæmperne skal fjerne.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#16 Indlæg af lqs »

Supra MK4 skrev:
lqs skrev:
Supra MK4 skrev:
lqs skrev:er der nogen, der kan give et eksempel fra den virkelige verden, hvor turbotryk har gjort det nødvendigt at skifte fjedre?
MVH søren


Ja det bliver nödvendigt paa en 4agte 20V

hvordan fandt i ud af det?
MVH søren


En del boejede ventiler.

hvis de bøjer har de nok hilst på et stempel. var det ind eller ud der bøjede?
MVH søren
ps hvordan virker rpm begrænser på pågældende motor?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#17 Indlæg af K-FINN »

Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#18 Indlæg af Brisse »

Westmus skrev:
wukshady skrev:Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

Sandsynligtvis vel det samme som når man snakker om ventilfjedre med dæmper på V8'erne. Forklaring hentet fra Isky's ordbog:

"VALVE SPRING DAMPER: A flat wound spring coil inside the outer valve spring, which because of its rubbing contact on the inner surface of the coils, produces a friction-dampening effect on valve spring surge (harmonics). Wherever possible, lskenderian Valve Springs incorporate this damper coil."



Nok dem her du tænker på - bruger dem selv i 127'eren. Mine er dog fra Guy Croft i UK.
(rettelse: det er den dæmpede til venstre)
Billede
Senest rettet af Brisse 30 sep 2009, 15:48, rettet i alt 1 gang.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#19 Indlæg af lqs »

at kalde to fjedre med to forskelige dia. for en DÆMPET fjeder, virker forkert på mig. men at de to fjedre ikke kan gå så meget i svingninger pga. friktionen mellem dem tror jeg på.
om det samme kunne have været opnået, med et stykke rør og en meget tyndere fjeder, kun til at holde røret nede i bund af topstykke?
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#20 Indlæg af lqs »

Supra MK4 skrev:Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28688&postdays=0&postorder=asc&start=0 prøv evt at læse her. det problem de skriver om er at åbne udstødningsventilen ved højt ladetryk...
begrænser er tænding skriver du. ja men hvordan? fortænding i nul? softcut? total cut på alle cylindre? hvis ja, virker dette så på under en krumtapsomdrejning?
MVH søren
Besvar