Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2009, 16:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Indlæg: 293
Geografisk sted: Juelsminde
Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2009, 17:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Kan se det Dingo-Arne havde skrevet om fjedre, er taget af siden igen... Men essensen i det var, at flere havde oplevet at når der var højt modtryk i udst. manifold, kunne ventilerne ikke holde sig lukket. Problemet var størst ved "standard" traktorer der kører 2500 rpm og derfor kører flere af dem med hårdere fjedre end de fleste prostock.

Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2009, 17:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Alex_Reedtz skrev:
Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Saa skulle de vel boeje uanset hvad ladetryk man koere med

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2009, 18:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Indlæg: 293
Geografisk sted: Juelsminde
Supra MK4 skrev:
Alex_Reedtz skrev:
Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Saa skulle de vel boeje uanset hvad ladetryk man koere med


Ja


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2009, 18:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
wukshady skrev:
Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

Sandsynligtvis vel det samme som når man snakker om ventilfjedre med dæmper på V8'erne. Forklaring hentet fra Isky's ordbog:

"VALVE SPRING DAMPER: A flat wound spring coil inside the outer valve spring, which because of its rubbing contact on the inner surface of the coils, produces a friction-dampening effect on valve spring surge (harmonics). Wherever possible, lskenderian Valve Springs incorporate this damper coil."

Tror der ligger film på youtube der viser hvordan ventilfjedre nærmest kan gå helt i selvsving når de arbejder og lave mystiske svingninger. Hvilket vel er det dæmperne skal fjerne.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 sep 2009, 20:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
Supra MK4 skrev:
lqs skrev:
Supra MK4 skrev:
lqs skrev:
er der nogen, der kan give et eksempel fra den virkelige verden, hvor turbotryk har gjort det nødvendigt at skifte fjedre?
MVH søren


Ja det bliver nödvendigt paa en 4agte 20V

hvordan fandt i ud af det?
MVH søren


En del boejede ventiler.

hvis de bøjer har de nok hilst på et stempel. var det ind eller ud der bøjede?
MVH søren
ps hvordan virker rpm begrænser på pågældende motor?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2009, 12:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2009, 13:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Westmus skrev:
wukshady skrev:
Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

Sandsynligtvis vel det samme som når man snakker om ventilfjedre med dæmper på V8'erne. Forklaring hentet fra Isky's ordbog:

"VALVE SPRING DAMPER: A flat wound spring coil inside the outer valve spring, which because of its rubbing contact on the inner surface of the coils, produces a friction-dampening effect on valve spring surge (harmonics). Wherever possible, lskenderian Valve Springs incorporate this damper coil."



Nok dem her du tænker på - bruger dem selv i 127'eren. Mine er dog fra Guy Croft i UK.
(rettelse: det er den dæmpede til venstre)
Billede

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Senest rettet af Brisse 30 sep 2009, 14:48, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2009, 14:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
at kalde to fjedre med to forskelige dia. for en DÆMPET fjeder, virker forkert på mig. men at de to fjedre ikke kan gå så meget i svingninger pga. friktionen mellem dem tror jeg på.
om det samme kunne have været opnået, med et stykke rør og en meget tyndere fjeder, kun til at holde røret nede i bund af topstykke?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2009, 14:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
Supra MK4 skrev:
Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28688&postdays=0&postorder=asc&start=0 prøv evt at læse her. det problem de skriver om er at åbne udstødningsventilen ved højt ladetryk...
begrænser er tænding skriver du. ja men hvordan? fortænding i nul? softcut? total cut på alle cylindre? hvis ja, virker dette så på under en krumtapsomdrejning?
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team