Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2006, 18:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er et par links

http://www.klracing.se/
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/T ... _index.htm
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... ght=getrag
http://www.aaronreedbaker.com/t5swap.html


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2006, 19:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Ok så er jeg med.
De fleste gearkasse nedbrud på nettet er dog et renset 3 gear.
Derfor opgradere man gearkasse når man når over de ca 350 nm, og er villig til at bruge dem. Ellers kører man med omtanke, og forsøger at skåne 3 gearet.
Overgearet på en 240 er heller ikke sindsygt stærkt. men blev forbedret i 700 serien.

Men der findes 4 relativt nemme løsninger for at rette på gearkasse problemet.


MVH

Morten


Bemærk at volvo fra OEM side har valgt at forstærke flere dele i M46 gearet i de biler der var født turbo.

Modsat hvad mange tror, så er M46 fra en ikke-turbo og en M46 fra en turbo, ikke den samme gearkasse. Men denh ligner MEGET.

Tror det er een af grundene til at M46 gearkassen er dømt "svag". M90 er ikke hulens meget bedre end en M46 fra en turbo, men skifter lidt hurtigere(forudsat stopringen i gearkassen er svejst(!!))

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2006, 20:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Mht. M46 og overgear. Så kan mit overgear ikke holde til effekten. Mit overgear skulle angiveligt være en "J" type, og en "P" type vil være bedre egnet, da dette skulle kunne holde til newton'ene. Er der nogen der har erfaring med at bygge rundt på det overgear's halløj? For det er noget med at der skulle være forskel på aksel størrelserne.. :? Nogen der kender til dette?

Da min 760 kører med hydraulisk kobling, vil jeg høre om det er muligt at bygge en M90 over i? om den kan være oppe i kardan tunellen osv.. Og hvad med kardan? :?:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2006, 21:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Mht. M46 og overgear. Så kan mit overgear ikke holde til effekten. Mit overgear skulle angiveligt være en "J" type, og en "P" type vil være bedre egnet, da dette skulle kunne holde til newton'ene. Er der nogen der har erfaring med at bygge rundt på det overgear's halløj? For det er noget med at der skulle være forskel på aksel størrelserne.. :? Nogen der kender til dette?

Da min 760 kører med hydraulisk kobling, vil jeg høre om det er muligt at bygge en M90 over i? om den kan være oppe i kardan tunellen osv.. Og hvad med kardan? :?:


Inden du ødelægger det du har nu, så bør du tjekke trykket på overgearet. Du kan shimse overtryksventilen, bla een af de ting der adskiller de to typer. Det hjælper koblingen til at holde effekten.

Glider overgearet så går det STÆRKT med at blive slidt op.

Olien er væsentlig her. Frisk olie gør underværker.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2006, 19:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Jeg overbelaster ikke overgearet så den smider det en dag.. Men mht. olie, da jeg overtog bilen var der alm. gearolie på gearkassen som jeg erstattede med noget frisk ATF olie. Som foreskrevet. Men efter det olieskift kneb det med at holde trykket. Vil det gavne at hælde noget "almindeligt" gearolie på igen?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2006, 16:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Jeg overbelaster ikke overgearet så den smider det en dag.. Men mht. olie, da jeg overtog bilen var der alm. gearolie på gearkassen som jeg erstattede med noget frisk ATF olie. Som foreskrevet. Men efter det olieskift kneb det med at holde trykket. Vil det gavne at hælde noget "almindeligt" gearolie på igen?


Det skyldes formentligt slidt overtryksventil, eller slidt pumpe i gearet.

Ja, du vil få trykket op ved at hælde alm olie på, men dit tab i transmissionen stiger en del.

ATF er _meget_ tyndt, og alm gearolie stift ifht ATF. Gearkassen varmer temmeligt meget med den alm gearolie. Husk på at den gearkasse jo ikke har et almindeligt gearsystem, men istedet et planettrin. Det smører man ikke på samme måde, derfor valgte man ATF olien.

Så bottomline er at gevinsten vil være det rent trykmæssigt, men det er en kortsigtet løsning, der ikke fjerner årsagen til dit lave tryk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2006, 16:59 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Nej, det vil ikke være den seriøse måde at løse problemet på. Hvad med en M90 løsning, vil den være attraktiv? Ved du om højgearakselen passer i koblingsnavet på en 760 T. Er det noget som næsten vil være bolt-on/plug 'n play, eller?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2006, 05:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
M 90 i en 740 ser noget lettere ud, end montering i en 240.
Alle dele tages fra en 940, der basis er en faceliftet 740.

Her er en der har gjort det
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... ght=clutch

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team