Endnu en bekræftelse om at kampen om guldet først lige er startet, ambitions niveauet er højt rundt omkring i de kredse som henvender sig til udøverne af lovligt streetrace, herunder bl.a. Race-X men Michael Schuster som "supervisor" PKJ med John ved roret og Streetracing.dk hvor Casper er den der trækker det arrangements og aktivitetsmæssige slæb.
Og slæb er hvad det er - og det er jeg sikker på at John og vil give mig ret i - og når noget kikser så er kritikken der øjeblikkeligt og benhårdt. Men det er vist primisserne for alle der forsøger at være foregangsmænd i Danmark - dog er motorsport som udgangspunkt ikke en "politisk korrekt" sportsgren på niveau med kvindehåndbold og fodbold
Mit kig i krystalkuglen siger på godt og ondt, at der skal være en basal økonomi for arrangør, som kan opveje den økonomiske risiko med de forskellige arrangementer, og hvis vi er enige om den forudsætning så er der ingen vej uden om publikumsløb.
Men det er netop også ved publikumsløb at økonomien eksploderer - på en god dag tror jeg sagtens man kan samle 2.500 -3.000 tilskuere til et rent lovligt streetrace arrangement (som totalt amatører fik vi 1.200 tilskuere i Randers første gang på en kold aprildag) og med en billetpris pr. tilskuer på 75-100 kr. skal man jo ikke være den store matematiker for at regne ud at selv et rent lovligt streetrace arrangement kan give en indtjening i størrelsesorden 200.000 - 300.000 kr.
Men-men .... den dag et løb så bliver ramt af regnvejr og aflysning, så står arrangørerne altså også med omkostninger (læs: risiko) i størrelsesorden 75.000 - 100.000 kr.
I Striben Aalborg prøvede vi det og det blev en bragende succes som ingen andre siden har matched - udover naturligvis mega arrangementer som f.eks. DHB og Race-X - hvoraf det sidste vist bliver uden tilskuere i år hvis jeg har opfattet det korrekt ?
Så holder man næsen nede i rillen og fastholder at det er lovligt streetrace man vil afholde - (i modsætning til det druk og bare patter show som jeg syntes DHB har udviklet sig til) - så skal der enten samarbejde på tværs af de forskellige "aktionærer" på banen, eller også skal der igen være en enkelt klub, forening eller arrangør som kan, tør og vil løbe den store økonomiske risiko før vi kommer videre.
Når det så er sagt skal man jo ikke lukke øjene for at "druk og bare patter arrangementer" jo trækker vildt mange mennesker og giver DHB en omsætning på et 2-cifret millionbeløb. Der hvor jeg syntes kæden er hoppet af, er når racet pludselig bliver det sekundære.
Det er derfor min klare opfattelse at der er et marked for begge typer arrangementer, og efter nogle års engagement med lovligt streetrace, er det fortsat min holdning, at der er seriøst grundlag for lovlige streetrace arrangementer med masser af deltagere, masser af heat og masser af publikumer - men det vil kræve nogen som gider tage slæbet og risikoen.
En vej frem kunne være at de nuværende seriøse arrangører lavede en parably foreningen, der bl.a. kunne afvikle det mesterskab jeg har været talsmand for tidligere. På denne måde kunne man fastholde og udvikle streetrace sporten som en almindelig konkurrence sportsgren, og samtidig sprede risiko og gevist på flere "aktionærer".
Endnu en gang er bolden kastet op - men jeg tror vi snart skal handle inden politikkere og andre notoriske modstander blot siger " jamen hvorfor skal vi støtte lovligt streetrace ? det er jo allerede et kommercielt show kan vi se på TV4" dette med henvisning til DHB, som jo netop er eksponent for showet frem for breddesporten.
Hartvig