Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 07:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Lige pt har jeg sat vaccum slangen fra Aktuatoren til på indsugningsmanifolden, men er lidt tvivl om det er den rigtige måde at gøre det på?

Desuden er laver den først ladetryk ca. 1000 rmp senere efter at jeg har skruet armen til wastegaten lidt ud. Synes det var lige til den gode side med de 0,7 bar den ladede før så kører med ca. 0,5 nu. Men savner sku det tidlige tryk. Kan man gøre noget ved det.?

M.V.H En ny i Turbo verdenen

Vognen som det hele handler om
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2832

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
STOP! Din slange fra aktuatoren skal sidde før gasspjælet, (sidder normalt lige efter turboen) for hvis du køre med halv gas kommer der jo ikke fuldt ladetryk ind i manifolden, og så åbener din wastegate ikke. Så står turboen bare og maser ved stille og rolig kørsel.

Med hensyn til din wastegate så er det ikke der man justere trykket. Det du justere der er afstanden mellem dåsen og gaten. Hvis den var justeret rigtig så er den lukket indtil den når det ønskede tryk. Nå du så skruere den lidt ud åbner du din gate lidt og udst. fare så fordi din turbo, derfor det senere turbotryk. Hvordan man justere trykket ned rigtig ved jeg ikke.

Hvis den er sænket i kompressionsforholdet så burde den da kunne holde til 0.7 bar.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem

Der sker ikke noget ved at tage vakuum/tryk-signalet til wastegaten fra indsugningsmanifolden. Sådan er det lavet ab fabrik på mange biler!

Titel:
Medlem

Hmm burde den ikke også lave tryk en smule før hvis aktuatoren er styret af trykket i manifolden eller er det mig der er helt skidt på den? Den eneste måde at få tidligere tryk er altså at skure stangen til wastegaten tilbage til hvor den stod før eller hvad?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Ja.. tilbage til hvor den stod før. Det med at skrue på aktuatoren har jeg ikke gode erfaringer med. Hvis du vil have trykket op må du bleede dig til det korrekte tryk, eller investere i en ladetryksstyring.

Aktuatoren på min egen lader er lavet til 0,4 bar men med et t-stykke på 2 mm. lader den 0,78 bar max og starter med at lade ved samme omdrejninger uanset hvilket af de to ladetryk den skal op på. Det hjælper i øvrigt gevaldigt på "creeping boost" at sætte et par meter slange mellem trykudtaget og T-stykket. (Fra T-stykket behøver der ikke være mere end 20-25 cm. til aktuatorens studs.)

Titel:
Medlem

duckstardeluxe skrev:
Ja.. tilbage til hvor den stod før. Det med at skrue på aktuatoren har jeg ikke gode erfaringer med. Hvis du vil have trykket op må du bleede dig til det korrekte tryk, eller investere i en ladetryksstyring.

Aktuatoren på min egen lader er lavet til 0,4 bar men med et t-stykke på 2 mm. lader den 0,78 bar max og starter med at lade ved samme omdrejninger uanset hvilket af de to ladetryk den skal op på. Det hjælper i øvrigt gevaldigt på "creeping boost" at sætte et par meter slange mellem trykudtaget og T-stykket. (Fra T-stykket behøver der ikke være mere end 20-25 cm. til aktuatorens studs.)

Okay, vil prøve at stille den tilbage som den stod før så, det med t stykket bliver vidst ikke nødvendig da den lavede rigeligt med tryk som den stod før :) Vil prøve at lege lidt med noget længere slange også.

Tak for svarene. :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Hvis du ikke vil have et peakboost højere end nu, skal du ikke lave slangetricket.. det giver gerne et "overboost" ved sejtræk på 0,1-0,15 bar på min pga. trykket først skal nå gennem slangen.

Titel:
Medlem

Har nu stilllet lidt på stangen mellem wastegaten og aktuatoren og sat den sådan så at når aktuatoren er helt tilbage så er wastegaten helt lukket. Nu laver den ca. 0.5 bar.
Går ud fra at det må være den rigtige måde at justere det på?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
du kan jo mærke hvor hurtigt lade trykket kommer dvs du strammer aktuatoren indtil du ikke kan mærke ladetrykket kommer hurtigere.. hvis aktuatoren er for slap fiser trykket udenom turboen igennem wastegaten og det duer jo ikke.. mindre ladetryk forsøgte jeg mig også med engang da jeg ville starte i det små og så den gamle ikke skulle gå helt agurk når jeg kørte fra ham.. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time