Korrekt tilslutning af Aktuator

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

Korrekt tilslutning af Aktuator

#1 Indlæg af JDJ »

Lige pt har jeg sat vaccum slangen fra Aktuatoren til på indsugningsmanifolden, men er lidt tvivl om det er den rigtige måde at gøre det på?

Desuden er laver den først ladetryk ca. 1000 rmp senere efter at jeg har skruet armen til wastegaten lidt ud. Synes det var lige til den gode side med de 0,7 bar den ladede før så kører med ca. 0,5 nu. Men savner sku det tidlige tryk. Kan man gøre noget ved det.?

M.V.H En ny i Turbo verdenen

Vognen som det hele handler om
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2832
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

STOP! Din slange fra aktuatoren skal sidde før gasspjælet, (sidder normalt lige efter turboen) for hvis du køre med halv gas kommer der jo ikke fuldt ladetryk ind i manifolden, og så åbener din wastegate ikke. Så står turboen bare og maser ved stille og rolig kørsel.

Med hensyn til din wastegate så er det ikke der man justere trykket. Det du justere der er afstanden mellem dåsen og gaten. Hvis den var justeret rigtig så er den lukket indtil den når det ønskede tryk. Nå du så skruere den lidt ud åbner du din gate lidt og udst. fare så fordi din turbo, derfor det senere turbotryk. Hvordan man justere trykket ned rigtig ved jeg ikke.

Hvis den er sænket i kompressionsforholdet så burde den da kunne holde til 0.7 bar.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#3 Indlæg af Lerup »

Der sker ikke noget ved at tage vakuum/tryk-signalet til wastegaten fra indsugningsmanifolden. Sådan er det lavet ab fabrik på mange biler!
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#4 Indlæg af JDJ »

Hmm burde den ikke også lave tryk en smule før hvis aktuatoren er styret af trykket i manifolden eller er det mig der er helt skidt på den? Den eneste måde at få tidligere tryk er altså at skure stangen til wastegaten tilbage til hvor den stod før eller hvad?
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#5 Indlæg af duckstar »

Ja.. tilbage til hvor den stod før. Det med at skrue på aktuatoren har jeg ikke gode erfaringer med. Hvis du vil have trykket op må du bleede dig til det korrekte tryk, eller investere i en ladetryksstyring.

Aktuatoren på min egen lader er lavet til 0,4 bar men med et t-stykke på 2 mm. lader den 0,78 bar max og starter med at lade ved samme omdrejninger uanset hvilket af de to ladetryk den skal op på. Det hjælper i øvrigt gevaldigt på "creeping boost" at sætte et par meter slange mellem trykudtaget og T-stykket. (Fra T-stykket behøver der ikke være mere end 20-25 cm. til aktuatorens studs.)
Vh. Anders
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#6 Indlæg af JDJ »

duckstardeluxe skrev:Ja.. tilbage til hvor den stod før. Det med at skrue på aktuatoren har jeg ikke gode erfaringer med. Hvis du vil have trykket op må du bleede dig til det korrekte tryk, eller investere i en ladetryksstyring.

Aktuatoren på min egen lader er lavet til 0,4 bar men med et t-stykke på 2 mm. lader den 0,78 bar max og starter med at lade ved samme omdrejninger uanset hvilket af de to ladetryk den skal op på. Det hjælper i øvrigt gevaldigt på "creeping boost" at sætte et par meter slange mellem trykudtaget og T-stykket. (Fra T-stykket behøver der ikke være mere end 20-25 cm. til aktuatorens studs.)


Okay, vil prøve at stille den tilbage som den stod før så, det med t stykket bliver vidst ikke nødvendig da den lavede rigeligt med tryk som den stod før :) Vil prøve at lege lidt med noget længere slange også.

Tak for svarene. :D
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#7 Indlæg af duckstar »

Hvis du ikke vil have et peakboost højere end nu, skal du ikke lave slangetricket.. det giver gerne et "overboost" ved sejtræk på 0,1-0,15 bar på min pga. trykket først skal nå gennem slangen.
Vh. Anders
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#8 Indlæg af JDJ »

Har nu stilllet lidt på stangen mellem wastegaten og aktuatoren og sat den sådan så at når aktuatoren er helt tilbage så er wastegaten helt lukket. Nu laver den ca. 0.5 bar.
Går ud fra at det må være den rigtige måde at justere det på?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

du kan jo mærke hvor hurtigt lade trykket kommer dvs du strammer aktuatoren indtil du ikke kan mærke ladetrykket kommer hurtigere.. hvis aktuatoren er for slap fiser trykket udenom turboen igennem wastegaten og det duer jo ikke.. mindre ladetryk forsøgte jeg mig også med engang da jeg ville starte i det små og så den gamle ikke skulle gå helt agurk når jeg kørte fra ham.. ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar