Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 18:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 07:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
BEMMER. bruger 1 grad. nøjagtig som DIN. norm foreskriver.
KREDE..... den der benzin der blot ikke bliver forbrændt..????... pga fed blanding......???? kan man fange den igen? evt ved hjælp af en spand hængt på DTM rørhalen? MVH. søren


Ja S... Selvf kan du det... Men det kræver du har anhængertræk på. Måske det er sådan man får et hus på Bahamas?

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 07:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
når der kommer sort røg ud af samme DTM rør... er det så lige før man kan tappe benzinen? hvordan finder flammefronten ud af hvilken del af benzinen der ikke skal brændes, men derimod smides ud i udstødningen? MVH. søren PS. tænk mere på ladeluftkøleren som en akkomuleringstank, end som en varmeveksler. ved de der powerpull kører jeg gerne helt uden blæser på både køler og motor.... vandtemp stiger ca 15 grader på 10 sekunder....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 07:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
når der kommer sort røg ud af samme DTM rør... er det så lige før man kan tappe benzinen? hvordan finder flammefronten ud af hvilken del af benzinen der ikke skal brændes, men derimod smides ud i udstødningen? MVH. søren PS. tænk mere på ladeluftkøleren som en akkomuleringstank, end som en varmeveksler. ved de der powerpull kører jeg gerne helt uden blæser på både køler og motor.... vandtemp stiger ca 15 grader på 10 sekunder....


Hummm... Jeg fornemmer en vis usiriøsitet. Tror jeg vil lade Henrik belære dig. Han er så dejlig tålmodig og anti voldelig... Det er ikke alle os andre der har de egenskaber.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 11:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
lqs skrev:
det sidste spørgsmål først....sandsynligvis ca 50hk forskel!
Hvilken test vil vise mest effekt?
mærkeligt at alle bilfabriker, tunere mm vælger at rulle i din. eller eøf? eøf tager luftfugtighed med i beregningen. da mange turbomotorer kører med vandindsprøjtningKan du nævne nogen?, synes jeg personligt ikke det er relevant at bruge eøf på turbomotorer. en anden ting er at den sjældent giver så høje tal! hvis ikke du vælger den ene eller anden norm. er det umuligt for dig at sammenligne dine målinger fra forskellige dage. selv om de er fra samme felt. blot pga. lufttemp.
lufttryk kan du ved hjælp af klog ladetryksstyring, under visse forhold se bort fra på turbomotorer.
motoren jeg pt. arbejder med er med simpel wg. derfor bliver lufttryk regnet med.
lige et par tal at tænke over.... luft i værksted 1grad..... luft ind i turbo ? grader (åben turbo åben motorhjelm...... luft efter turbo 200grader!..... luft ind i topstykke 5grader...... MVH. søren


Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 11:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Som jeg ser det handler denne debat jo om simpel egergi bereegning. Man bør derfor betragte motoren og HELE motoren som en lukket kasse der får noget luft ind det ene sted (luftfilteret) og spytter noget ud det andet sted. Hvis man så skal kunne sammenligne rulninger lavet under forskellige vejrforhold skal der korrigeres for de ydre forhold. Dette fordi man rimelig vis kan antage at opvarmningen/nedkølingen af indsugningsluften (Delta P, fra luftfilteret og ind gennem motoren) altid vil være den samme.

NOGET jeg så vil slå på er en faktor der spiller ind er køling af IC... Hvor stor er den blæser der står og med sin energi fjerner luft temperatur fra indsugningsluften. Dette er nemlig en ydre faktor som kommer ind og blander sig.

Kan du ikke se, du modsiger dig selv her? Det må helt bestem være temperaturen på den luft motoren ser, som er afgørende for hvad den yder.
Jeg vil ikke bilve overrasket, hvis DIN 70.020 er blevet til engang i halvtredserne, en tid hvor motor management var en karburator, et set platiner og en strømfordeler og tryk og temp var den samme 1,5meter fra indsugningen som over choken på karburatoren


Vandindsprøjtning - Aaaaa... Det er det samme igen. Dette er en intern faktor (en faktor inde i kassen). Hvis luftfugtigheden så er større vil du bare have vandindsp.+luftfugtigheden... Dette vil også gøre sig gældende alle andre dage, med mindre fugtighed. Jo så kan vandindsp give noget ydelse mål på feltet - Er det ikke også ideen med det? Det ville det jo også gøre på banen.

V/h Chr

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 11:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
lqs skrev:
det sidste spørgsmål først....sandsynligvis ca 50hk forskel!
Hvilken test vil vise mest effekt?
mærkeligt at alle bilfabriker, tunere mm vælger at rulle i din. eller eøf? eøf tager luftfugtighed med i beregningen. da mange turbomotorer kører med vandindsprøjtningKan du nævne nogen?, synes jeg personligt ikke det er relevant at bruge eøf på turbomotorer. en anden ting er at den sjældent giver så høje tal! hvis ikke du vælger den ene eller anden norm. er det umuligt for dig at sammenligne dine målinger fra forskellige dage. selv om de er fra samme felt. blot pga. lufttemp.
lufttryk kan du ved hjælp af klog ladetryksstyring, under visse forhold se bort fra på turbomotorer.
motoren jeg pt. arbejder med er med simpel wg. derfor bliver lufttryk regnet med.
lige et par tal at tænke over.... luft i værksted 1grad..... luft ind i turbo ? grader (åben turbo åben motorhjelm...... luft efter turbo 200grader!..... luft ind i topstykke 5grader...... MVH. søren


Bemmer


Zaab kørte jo med vendindsp. på en af deres modeller. Efter sigende skulle der vare sket en del motorhaverier da folk glemte at efterfylde vand. Måske en skrøne...

Mange kører også med methanol/vand indsp... Hvordan korrigere du så for det Søren? Skal du også korrigere for benzin indsp.? - Det fordamper jo også og trækker energi ud af luften...

Fornem sarkasmen...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 12:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Som jeg ser det handler denne debat jo om simpel egergi bereegning. Man bør derfor betragte motoren og HELE motoren som en lukket kasse der får noget luft ind det ene sted (luftfilteret) og spytter noget ud det andet sted. Hvis man så skal kunne sammenligne rulninger lavet under forskellige vejrforhold skal der korrigeres for de ydre forhold. Dette fordi man rimelig vis kan antage at opvarmningen/nedkølingen af indsugningsluften (Delta P, fra luftfilteret og ind gennem motoren) altid vil være den samme.

NOGET jeg så vil slå på er en faktor der spiller ind er køling af IC... Hvor stor er den blæser der står og med sin energi fjerner luft temperatur fra indsugningsluften. Dette er nemlig en ydre faktor som kommer ind og blander sig.

Kan du ikke se, du modsiger dig selv her? Det må helt bestem være temperaturen på den luft motoren ser, som er afgørende for hvad den yder.
Jeg vil ikke bilve overrasket, hvis DIN 70.020 er blevet til engang i halvtredserne, en tid hvor motor management var en karburator, et set platiner og en strømfordeler og tryk og temp var den samme 1,5meter fra indsugningen som over choken på karburatoren


Vandindsprøjtning - Aaaaa... Det er det samme igen. Dette er en intern faktor (en faktor inde i kassen). Hvis luftfugtigheden så er større vil du bare have vandindsp.+luftfugtigheden... Dette vil også gøre sig gældende alle andre dage, med mindre fugtighed. Jo så kan vandindsp give noget ydelse mål på feltet - Er det ikke også ideen med det? Det ville det jo også gøre på banen.

V/h Chr

Bemmer


Ikke modsiger mig selv!!! Men siger her med at det hele ikke er så sort og hvidt som nogen gerne vil give udtryk for.

Jep... Temperaturen som min motor ser! Men det er jo et difinations spørgsmål for din difination på hvad motoren ser er i inds.mannifolden og min difination starter allerede ude ved luftfilteret. Altså er HELE motoren taget med...

v/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 12:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
målingen uden varmen tændt vil vise der højeste ydelse. ALTSÅ UDEN KORR: FAKTOR.......
der er i hvert fald 3 forskellige turbobiler, der bruger vandindsprøjtning, den gamle 6 cyl. corsair. SAAB 99 turbo og så zaap som krede skriver om... var nu egentlig mere aftermarket, jeg nemte da jeg skrev det! masser af gaderacere og div. wrc og rallycross biler. bruger ikke eøf til turbobiler. pga luftfugtighed. eller korr. for samme. om man så kørte uden vandindsprøjtning. ville sådan nogen som metanol tilføre motoren masser af vand... blot pga. forurening med vand... af metanolen! mvh. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 14:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
En diesel er dikteret af den indsprøjtede brændstofmængde. En bensinmotor er dikteret af den masse luft du kan stoppe i motoren.

Det er en sandhed med modifikationer. En dieselmotor er da også dikteret af massen af luft. Hvis ikke, giver det jo ingen mening at tryklade og afkøle luften på en dieselmotor.

Din "ingen brændstof=ingen moment" er lige i øjet på en diesel, men SLET ikke den endegyldige sandhed på en bensin. Dermed selvf. ikke sagt at du kan slukke for bensinen!

Det var da godt, da det til tider kan lyde som om, I mener motoren kan køre på luft.
Køre man Lambda 0,88, skal temperaturen ikke stige mange grader, før det krævet moment er væk. Man bliver så nød til at lede mere luft til for at kunne få brændt den mængde benzin af, som skal til for at opretholde det krævet moment.


Din sidste bemærkning vil(hvis du har ret, hvad du ikke har) medføre at det vil være omsonst at montere en intercooler på en trykladet bensinmotor.....Det vil ikke kunne måles.

Det har du helt ret i. Her er noget jeg må have opdateret. Om det så er dieselsiden af mig, som slører billedet.......

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2006, 14:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
Som jeg ser det handler denne debat jo om simpel egergi bereegning. Man bør derfor betragte motoren og HELE motoren som en lukket kasse der får noget luft ind det ene sted (luftfilteret) og spytter noget ud det andet sted. Hvis man så skal kunne sammenligne rulninger lavet under forskellige vejrforhold skal der korrigeres for de ydre forhold. Dette fordi man rimelig vis kan antage at opvarmningen/nedkølingen af indsugningsluften (Delta P, fra luftfilteret og ind gennem motoren) altid vil være den samme.

NOGET jeg så vil slå på er en faktor der spiller ind er køling af IC... Hvor stor er den blæser der står og med sin energi fjerner luft temperatur fra indsugningsluften. Dette er nemlig en ydre faktor som kommer ind og blander sig.

Vandindsprøjtning - Aaaaa... Det er det samme igen. Dette er en intern faktor (en faktor inde i kassen). Hvis luftfugtigheden så er større vil du bare have vandindsp.+luftfugtigheden... Dette vil også gøre sig gældende alle andre dage, med mindre fugtighed. Jo så kan vandindsp give noget ydelse mål på feltet - Er det ikke også ideen med det? Det ville det jo også gøre på banen.

V/h Chr


Ja....Hvis vi vil måle på noget som helst, så SKAL alle atmosfæreforhold tages med i regnestykket.

Det nytter ikke en brik at se bort fra feks en dårlig intercooler, og så "Regne den ud" derfra.

Skal der måles, så SKAL det være HELE motoren vi måler på, og korrektionsfaktoren skal tages fra aktuel rumtemp. Uanset brændstof/ildslukningsmiddel tilsat i brændstoffet, så SKAL fugtigheden regnes med, på samme vis som man korrigerer for lufttemp og tryk.

Måle på en delvis motor er jo noget forfærdeligt fusk, og gør sammenligning helt umuligt.

Så kassen skal være lukket, ikke noget med at "justere" for en dårlig intercooler. Bilen kører ikke hurtigere fordi nogen har fået den lyse ide at fuske med målingen.Målingen bliver blot forkert.

Eneste sted der kan argumenteres lidt for en "justeret korrektion" er ved lufttrykket, men kun v. turbo, og kun under bestemte forudsætninger.

Korrektion via lufttemperatur taget efter turbo er som at korrigere for en cylinder! Man skiller noget ud af kassen og beslutter at det ikke tæller med, og "justerer" så for det. Reelt er det altså HELE motoren , fra luftindtaget tilogmed det forkromede halerør.

SKal vi korrigere for ladelufttemp i manifold, så skal vi jo også korrigere for tab i udstødningen, modtryk og temperatur, osv osv. Så bliver det pludseligt til den effekt som selve motoren leverer, UDEN at medtage alt det isenkram der hænger på den. Da motoren i praksis slæber rundt på alt det isenkram, så vil det være af meget begrænset interesse at isolere ting ud af målingen.

Groft sagt kunne man jo vælge at hæve iltprocentet i dynorummet med 5%, og konstatere en ganske heftig effektforøgelse på skrift, men hvis der ikke er korrigeret for de ændrede forhold, ja så vil effekten kun eksistere i denne omgivelse, og altså IKKE være tilstede på landevejen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team