Havneren skrev:
Som jeg ser det handler denne debat jo om simpel egergi bereegning. Man bør derfor betragte motoren og HELE motoren som en lukket kasse der får noget luft ind det ene sted (luftfilteret) og spytter noget ud det andet sted. Hvis man så skal kunne sammenligne rulninger lavet under forskellige vejrforhold skal der korrigeres for de ydre forhold. Dette fordi man rimelig vis kan antage at opvarmningen/nedkølingen af indsugningsluften (Delta P, fra luftfilteret og ind gennem motoren) altid vil være den samme.
NOGET jeg så vil slå på er en faktor der spiller ind er køling af IC... Hvor stor er den blæser der står og med sin energi fjerner luft temperatur fra indsugningsluften. Dette er nemlig en ydre faktor som kommer ind og blander sig.
Vandindsprøjtning - Aaaaa... Det er det samme igen. Dette er en intern faktor (en faktor inde i kassen). Hvis luftfugtigheden så er større vil du bare have vandindsp.+luftfugtigheden... Dette vil også gøre sig gældende alle andre dage, med mindre fugtighed. Jo så kan vandindsp give noget ydelse mål på feltet - Er det ikke også ideen med det? Det ville det jo også gøre på banen.
V/h Chr
Ja....Hvis vi vil måle på noget som helst, så SKAL alle atmosfæreforhold tages med i regnestykket.
Det nytter ikke en brik at se bort fra feks en dårlig intercooler, og så "Regne den ud" derfra.
Skal der måles, så SKAL det være HELE motoren vi måler på, og korrektionsfaktoren skal tages fra aktuel rumtemp. Uanset brændstof/ildslukningsmiddel tilsat i brændstoffet, så SKAL fugtigheden regnes med, på samme vis som man korrigerer for lufttemp og tryk.
Måle på en delvis motor er jo noget forfærdeligt fusk, og gør sammenligning helt umuligt.
Så kassen skal være lukket, ikke noget med at "justere" for en dårlig intercooler. Bilen kører ikke hurtigere fordi nogen har fået den lyse ide at fuske med målingen.Målingen bliver blot forkert.
Eneste sted der kan argumenteres lidt for en "justeret korrektion" er ved lufttrykket, men kun v. turbo, og kun under bestemte forudsætninger.
Korrektion via lufttemperatur taget efter turbo er som at korrigere for en cylinder! Man skiller noget ud af kassen og beslutter at det ikke tæller med, og "justerer" så for det. Reelt er det altså HELE motoren , fra luftindtaget tilogmed det forkromede halerør.
SKal vi korrigere for ladelufttemp i manifold, så skal vi jo også korrigere for tab i udstødningen, modtryk og temperatur, osv osv. Så bliver det pludseligt til den effekt som selve motoren leverer, UDEN at medtage alt det isenkram der hænger på den. Da motoren i praksis slæber rundt på alt det isenkram, så vil det være af meget begrænset interesse at isolere ting ud af målingen.
Groft sagt kunne man jo vælge at hæve iltprocentet i dynorummet med 5%, og konstatere en ganske heftig effektforøgelse på skrift, men hvis der ikke er korrigeret for de ændrede forhold, ja så vil effekten kun eksistere i denne omgivelse, og altså IKKE være tilstede på landevejen.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!