HenrikGM skrev:
lqs skrev:
6% op eller ned....=12%!!!! hvor har du de tal fra? ang. map/elektronisk styret ladetryk. så er det rigtigt at ladetryk burde være det samme uanset barometerstand..... hvis altså turboladeren kan følge med, til at køre det hurtigere ved lavtryk.
din. norm tager ikke hensyn til luftfugtighed.... nej korrekt.
men lufttemperatur.... kæmpe betydning for motorens ydelse.
du mener måske heller ikke der er nogen grund til at montere ladeluftkøler? eller hvordan er det lige MS. hjælper dig i den sammenhæng?
MVH. søren
PS. håber ikke dette indlæg ødelægger tråden/tager fokus væk fra emnet....men hvis du kører forbi din kammerat for at komstatere om div. forkromede mellemgasfordelere har hjulpet..... uden at korr. for aktuelt vejr.... så var et raflebæger, måske nemmere end at have besvær med at spænde bilen fast på feltet!
Ja, den unøjagtighed er i mine øjne aldeles uacceptabel. Det vil jo svarer til at feltet måler +/- 55hk på visse motorer!!
Ja....korr. for fast tryk er en lidt sjov sag med turbo. Den skal rigtigt nok være mere fast end som sug, men hvad skal den låses fast på så, og vil den "faste" værdi være atmosfæretryk i snit, eller 1013mbar, eller skal der alligevel korrigeres lidt for lavere end 1013mbar.....God diskussion!
Da WG er en P-regulator, så skal der ihvertfald korrigeres. Om der er nok til at retfærdiggøre det er en væsentlig detalje. Dernæst om turboen er istand til at kompensere med flere rpm uden at ændre på balancen...hmm...måske, måske ikke. Rigtigt dybt emne!
Seat-of-pants metoden kunne nu også være et godt alternativ til en effektmåling der aldrigt ville kunne sammenlignes.
Min svigermor synes feks at kunne måle en del accelleration når jeg kører, men lqs mener jeg kører morfarkørsel....målt ved hjælp at tilsvarende præcise metoder, groft sagt.
Jeg må ikke være god nok til at udtrykke mig eller I læser, hvad I vil og ser ikke, hvad der står.
For at tage min motor, det er en lang historie og den vil jeg ikke kede jer med, men denne måling var bare en af mange. Det betød ikke noget, om der ikke lige var korrigeret 100%, lufttrykket ligger i gennemsnit på 101,3 kPa og da det er indendøre, svinger temperaturen ikke mere end et par grader omkring de 20 grader C. Da det eneste var, at jeg skullle se om, det var vejen til flere omdr. Kurven ruller af ved 6300 om så momentet er +/- nogle få procent er ligegyldigt, da det er de 7500omdr., jeg var efter, de blev ikke fundet den dag.
Turbomotoren: Som skrevet er ladetrykket styret med en elektronisk PID regulator og MAP sensoren som reference, WG bliver kun brug til det, den har fået navn efter.
Lufttemperaturen bliver målt af EMS i manifolden, så der bliver her korrigeret for temperatur ændringer og det er uanset, om der er ladekøler på eller ej, så derfor en korrigerings faktor på 1.
For denne motor her, som køre med et ladetryk på 180kPa absolut, køre med et trykforhold over kompressoren på ca. 1,78 ved gennemsnitligt lufttryk, falder det 6%, hvilket ikke er hverdagskost i Danmark stiger trykforholdet til 1,89, om så balancen i flowet er sat overstyr eller ej, er som Henrik siger, et måske eller måske ikke.
Det er et dybt emne, dybere end "Seat-of-pants metoden"
De to kurver var ikke vist for at skulle sammenlignes med noget, min motor var kun for Henrik ville se den, selv om der ikke var noget at se. Turbo kurven var vist for den trækker ikke så jævnt.
Min diesel er testet på sammen felt (kan ses i anden tråd).
Det er Bosch(44898989) selv, der ikke kan stå inden for en mere nøjagtig måling, men så lover de jo heller ikke noget, som de ikke kan holde.
Ser man på sammenligningen af disse felter:
http://www.teknologisk.dk/transport/11322
Så svinger de også +/- 6%, her er der korrigeret og flere af disse felter bruger samme måleudstyr (Optima 2000)
http://www.netech.dk/naak/optiref.html
Hvad er det så lige som er uacceptabelt....
En ting som vi sikret kan blive enige om, er hvis vi ikke kan følge med, har vi ikke nok effekt, uanset hvad vi har målt på rullefeltet.
Bemmer