bemmer skrev:
[Tager man et 250kPa og opløser 256 gange for man ca. en inddeling på 1kPa, det er ikke svært at se, tager man et 450kPa signal og opløser med de samme 256 bliver inddelingen ca. 1,75kPa, altså næsten dobbelt så grov. sættes de to sensore på samme manifold, vil man se en noget kraftigere fluktering fra 450kPa sensoren, det forudsætter dog, at følsomheden er ens på de to sensore. Om det så kan bruges til noget på en gammel bilmotor, er noget andet.
Det med at sætte en slange på og flytte sensoren væk fra manifolden er ikke godt, hvis man vil vide, hvad tryk der i manifolden, men vil man vide det? Nej, man skal bare have et signal til at fodre benzinformlen, så kan man altid bare korrigere på VE.
Det vi har brug for er et index-signal så stabilt som muligt til at fortælle ems'en, hvor på belastningskurven motoren befinder sig(hvis I spørger mig).
Uanset hvad man sætter imellem manifolden og sensoren, vil der være et trykfald(nu myreknepper jeg lige lidt).
Sætter man en lang slange på, vil signalet ikke bare blive dæmpet men også reduceret, bliver den lang nok, vil der slet ikke være noget signal. En blinde(orifice) samt en kort slange, vil gøre det bedre.
Hvor høj opløsningen på MAPxRPM mappen skal være, er vi vist ikke helt enige om.
Selv Christian mener 8x8 er ok, men mon ikke der var noget, som blev overset

Jeg har selv erfaret at 256 ikke er nok, hvis man vil have styr på mere end end et snævret lavt last område og fuld last.
At en bil med MS og 8x8 fueltabel kan vinde DHB, siger ikke så meget, det vil en med en fueltabel på 3x3 også kunne.
I den ems, jeg har rodet mest med, kan man også selv bestemme sine bins, men stadigvæk kommer den til kort, hvis man vil have en fornuftig blanding i hele motoren belastningsområde. Da man ikke køre i dem alle, men kun accelerere igennem nogle af dem for det meste, kan man som regel komme frem til noget fornuftig.
Det er vist lidt of tropic, men mon ikke det går eller vi må tage det op i en anden tråd.
Det er sent, men jeg gik efter bolden

Bemmer
1,75kpa pr. opløsning er alt rigeligt. Jeg har ihvertfald endnu ikke set en motor der har haft brug for at kunne regulere på 2kpa. Trods tuningsgrader på 300hk/liter. Så om motoren er gammel eller ej, så er 1,75 stadigt nok, men så begynder vi også at nærme os grænsen.
Slangen fungerer alene som dæmpeled. Der vil ikke være NOGET trykfald, eftersom det volumen der skal igennem er uendeligt lille. Dæmpeleddet tjener to formål, dels at øge mapsensoren levetid(MTBF) og dels at filtrere trykstød i størrelsesordenen 5-10kpa væk(disse trykstød ses tydeligt på en udæmpet mapsensor placeret i manifolden, jo tættere på en cylinder, desto værre)
Blænde(orifice) har intet med dette at gøre.(der er intet flow!)
Jeg har endnu tilgode at se den motor der ikke kan håndteres med 12x12. 16x16 er måske lidt bedre, hvis man ikke gider rykke kolonnerne efter det.
Selv en motor med turbo og variabel ventiltiming kan håndteres med 12x12(forudsat fornuftig placering selvf. Ved forkert placering er selv 16x16 hellerikke nok, eller 24x24 for den sags skyld.
Derfor er jeg vældigt interesseret i hvad det er for en motor du ikke mener kan styres fornuftigt med 16x16, lad os høre?
3x3?? Stiller du op til DHB(eller køre dragrace i det hele taget?)
Jeg forstår skisme ikke hvad det er for en motor vi snakker om der har en VE der varierer så meget over et belastningsområde at den reelt ikke kan håndteres med 16x16. Kan vi ikke få en momentkurve at se?
Vi snakker vel ikke om at du kører Alpha-N på den motor, vel?
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!