Der er friktion i en f.eks. en slange samt en bøjning for den sags skyld og det skal der bruges energi til at overvinde, den energi vil blive taget fra trykket, da vil der opstå et trykfald for at overvinde dette. Det er, hvad der sker, men om det har indflydelse på noget vedrørende ems på en bilmotor er en anden snak, som jeg sagde, myreknepperi
Lækker diskussion nu hvor vi går efter emnet og ikke manden
For at fortsætte ud af tangenten: Jeg tror egentlig mere det er fjederkonstanten i luften samt eftergiveligheden i slangen der har betydning for pulsdæmpningnerne, da flowet er minimalt.
Jeg syns at søren har en interessant pointe i spørgsmålet om forbrugt benz for at udnytte f.eks 256x256 bins. Jeg har ihvertfald ikke lyst til at trimme hver bin i sådan en konfiguration og ville nok ty til interpolation.
Men iøvrigt har jeg ikke haft problemer med at få jævn blanding med 12x12 bins, man skal bare være klar til at flytte et par kolonner hvis problemet opstår.
Thomas Clio: Dit spørgsmål kan ikke besvares entydigt uden at specificere det motorstyringssystem man erstatter. f.eks vil man ikke hente nogen effekt ved at erstatte et moderne tråd-lmm eller mapsensor -drevet system, men et gammelt motronic system med klapmåler vil nok være underlegent i forhold til ms mht flow. I langt de fleste tilfælde er det fordi det bliver nemt tilgængeligt at trimme, at ms er interessant i forbindelse med en motorombygning.