Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 13:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: canbus
Medlem

Aaaa... Trykfald - Hvor meget luft er det lige der skal flyttes i den slange?Vi kan snakke om en forsænkning af signalet nu længere slangen er, men jeg kan ikke se, hvor du finder et trykfald? - Altså det jeg i dit indlæg tolker som en blivende afvigelse.

Der er friktion i en f.eks. en slange samt en bøjning for den sags skyld og det skal der bruges energi til at overvinde, den energi vil blive taget fra trykket, da vil der opstå et trykfald for at overvinde dette. Det er, hvad der sker, men om det har indflydelse på noget vedrørende ems på en bilmotor er en anden snak, som jeg sagde, myreknepperi

Min kommentar omkring 8*8 tablet var at det med lidt omtanke kunne bruges med et rimeligt resultat, MEN jeg syntes at et 8*8 tabel er MEGET skrabet og der vil uundgåligt blive gået på kompromis i så lille et map. Et 12*12 tabel er minimum, men samtidig også alt rigeligt til langt de fleste situationer... Efter min mening.

Jeg tror, jeg ved, hvad du mener, men det er ikke, hvad der kommer til udtryk i dit tidligere indlæg. "Økonomi siger nogen så - Hold nu op! Jeg kørte næsten 15km/l dengang der kun var 8*8 tabel i MS hehe (også ved rigtig pæn kørsel)... Men stadig væk er en stor opløsning i VE-tablet et stærkt salgs argument i manges øjne"

OG at en bil med 8*8 tabel kan vinde DHB - Næææ... Det siger faktisk ikke så meget hehe... Men hvis den samtidig kan fungere til hverdagskørsel hjælper det jo lidt på det.

Det meldte historien ikke noget om :-)

V/h Chr.

Mvh Bemmer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

hvordan er det i vil køre en ms med rigtig mange punkter ind? uden at bruge autofyld? nogen der har prøvet at regne på tiden....brandstof mængden... timer på felt i den forbindelse?
hvis vi er enige om at 0.2 i afr intet har at sige.... hvor mange punkter er der så reelt brug for?
ENDELIG BLIVER NÆVNT AT MANGE PUNKTER KØRER MAN IGENNEM.... dvs medens man øger rpm.... gad vide om der så er grund til at have disse punkter? altså hvis man ikke nogensinde rammer den gasspjældsvinkel/map punkt igen, som man lagde værdierne ind efter....altså uden pludselig at have et eller flere enrichments oven i!? MVH. søren

Mester Medlem

Der er friktion i en f.eks. en slange samt en bøjning for den sags skyld og det skal der bruges energi til at overvinde, den energi vil blive taget fra trykket, da vil der opstå et trykfald for at overvinde dette. Det er, hvad der sker, men om det har indflydelse på noget vedrørende ems på en bilmotor er en anden snak, som jeg sagde, myreknepperi

Ja der VILLE VÆRE friktion, hvis der var kontunierlig lult masse der skulle flyttes i slangen. Nu er en map-sensor jo bestemt ingen storforbruger af luft, med mindre den da er utæt :). Der skal altså kun flyttes den mængde luft igennem slangen som luften fjedre med(giver sig). Altsa fra et tryk på 100kpa til 200kpa skal slangen have dobbelt så meget luft i sig. Men inde ved mapføleren har den ikke flyttet noget luft og ude ved slange studsen på motoren har den flyttet hele mængden. Men under alle omstændigheder vil der ikke være nogen varig afvigelse da der ikke er noget forbruger på, men måske en forsinkelse.
Men ja som du siger - Flueknepperi.

Jeg tror, jeg ved, hvad du mener, men det er ikke, hvad der kommer til udtryk i dit tidligere indlæg. "Økonomi siger nogen så - Hold nu op! Jeg kørte næsten 15km/l dengang der kun var 8*8 tabel i MS hehe (også ved rigtig pæn kørsel)... Men stadig væk er en stor opløsning i VE-tablet et stærkt salgs argument i manges øjne"

Ja ok... Men "for the record" - Jeg savnede nogle punkter i det 8*8 tabel... Men det KUNNE lade sig gøre.

Det meldte historien ikke noget om :-)

Nej hehe.

V/h Chr.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem

er der ikke nogen der kan besvar hvor meget de har vundet af extra HK og NM ved at monter MS.

Nyt Medlem

Thomas - Clio skrev:
er der ikke nogen der kan besvar hvor meget de har vundet af extra HK og NM ved at monter MS.

Thomas der ikke nogen der præcist kan fortælle dig effektforøgelsen ved at skifte til en anden motorstyring, men et forsigtigt bud vil være ca. 10 hk på er org. motor og dertil vil du nok også kunne hente noget brandstof økonomi. Jeg kører ca. 60 km længere på en tank med vems motorstyring i forehold til den originale Siemens.

8*8 eller 12*12 punkter har vi oplevet er for lidt så derfor kommer vems med 16*16 på et senere tidspunkt.
Regards
Peter

Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland

Lækker diskussion nu hvor vi går efter emnet og ikke manden :)

For at fortsætte ud af tangenten: Jeg tror egentlig mere det er fjederkonstanten i luften samt eftergiveligheden i slangen der har betydning for pulsdæmpningnerne, da flowet er minimalt.

Jeg syns at søren har en interessant pointe i spørgsmålet om forbrugt benz for at udnytte f.eks 256x256 bins. Jeg har ihvertfald ikke lyst til at trimme hver bin i sådan en konfiguration og ville nok ty til interpolation.
Men iøvrigt har jeg ikke haft problemer med at få jævn blanding med 12x12 bins, man skal bare være klar til at flytte et par kolonner hvis problemet opstår.

Thomas Clio: Dit spørgsmål kan ikke besvares entydigt uden at specificere det motorstyringssystem man erstatter. f.eks vil man ikke hente nogen effekt ved at erstatte et moderne tråd-lmm eller mapsensor -drevet system, men et gammelt motronic system med klapmåler vil nok være underlegent i forhold til ms mht flow. I langt de fleste tilfælde er det fordi det bliver nemt tilgængeligt at trimme, at ms er interessant i forbindelse med en motorombygning.

Titel:
Medlem

OK, men det jeg mener er, om der er nogen der beviseligt f.eks kan sige at da dde startede havde de 100 hk og efter at de fik motorstyringen MS på fik de en ydelse på 150 hk.

Titel:
Mester Medlem

Thomas - Clio skrev:
OK, men det jeg mener er, om der er nogen der beviseligt f.eks kan sige at da dde startede havde de 100 hk og efter at de fik motorstyringen MS på fik de en ydelse på 150 hk.

Med kun anden motorstyring... HAHA - Er der nogen der siger det er det løgn med mindre der har været noget galt med den originale motorstyring.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem

det var et eksempel, det kunne også være der var nogen der havde nogle andre tal. Men man plejer jo at kunne hive en hel del ud ved anden motorstying hvis man køre med tryk på.

det kunne jo være intressant at høre hvordan det er gået. det man kan læse for det meste her inde, er mere hvordan de har lavet deres opsætning og ikke hvor mere de har vundet extra at Hk, og ud over at der er bedere økonomi og motorgang, samt andre faktor.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg vil lige gentage mig selv: Generelt set vinder du ~0HK ved at skifte til MS og for den sags skyld andre motorstyringer! Grunden til at det er interessant at skifte til MS og andre fuldprogrammérbare motorstyringer er at trimningningsmulighederne er mere tilgængelige for den glade amatør.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time