Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Havneren skrev:
Det er heller ikke helt korrekt..
Du må helt sikkert skifte både "knast, luftfilter, banan, og hvad ved jeg". I princippet er INTET tuning ulovligt. Det kræver blot forskellige former for dokumentation. At kører med noget som ikke står i reg. attesten er der i mod ulovligt. Måske var det også det du mente?
Vi er delvist enige - De kan i princippet dumpe bilen på et åbent K&N
Havneren skrev:
Ved tuning kræver SBI kun en fabriks eller dennes repræcentant (importøren) godkendelse HVIS og KUN HVIS tuningen overskrider 20% af bilens oprindelige effekt. De skal så sige god for at bilen er egnet til effektforøgelsen. Er effektforøgelsen under 20% skal fabrikken/importøren ikke blandes ind i det.
V/h Christian
Importøren skal sige god for det, hvis motoren er taget fra en anden model, med mere end 20% effekt.
Hvis du går og hjemmetuner, med knaster osv. Så er det ulovligt, også selvom du ikke henter 20% på det. Medmindre knasterne er godkendt i pågældende motor, og der foreligger en emissionsattest.
Det kan de i princippet. Og det er derfor jeg skriver som jeg gør -" Det kræver blot forskellige former for dokumentation". Hvis du er i stand til at efterkomme kravene til dokumentation så er bilen synet og GODKENT med de konstruktive ændringer.
Det er BESTEMT IKKE ulovligt at hjemme tune med knaster osv - Igen handler det om at dokumentere div. At det så i praksis afhængig af bil osv. er RET svæet er en HELT anden tind. INTET tuning er ULOVLIGT i DK!!!
Men nu har du bevæget dig væk fra det handlede om og er på vej ud i det jeg ville undgå, nemlig hvordan reglerne i detalier ser ud (Gider nemlig ikke). Det er også derfor jeg tidligere skrev præcis som jeg gjorde så ingen kunne være i tvivl om at der er 2 regler som omfatter en 20% grænse - Se her under: Og det jeg skriver her under er stadig helt korrekt men skåret HELT ind til benet - Også derfor jeg bruger
BL.A.
I blander 20% reglerne sammen. Både SBI har en 20% regel og Told og Skat har en 20% regel - De to regler har intet med hinanden at gøre.
Nok 95% af alle der mener, at vide noget om det blander de to ting sammen... Så det er en helt almindelig misforståelse.
20% regel ved SBI (kort version) - Tuner man motoren med mere end 20% skal man BL.A. dokumentere at bilen kan holde til den effekteforøgelse. Vi snakker bremser, karosse osv.
20% regel ved Told og Skat (kort version) - Man må tune lige så todset man vil uden at der kræves afgift, MEN øger man ccm (skift at krumtap og/eller stempler) eller skifter man toppen ud til en anden type (kunne f.eks. være fra 8v til 16v) så træder 20% reglen i kraft. Dvs. yder motoren nu 20% mere skal der betales afgift. Det samme gælder ved skift af hele motoren.
V/h Christian