Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Havneren skrev:
20% regel ved SBI (kort version) - Tuner man motoren med mere end 20% skal man BL.A. dokumentere at bilen kan holde til den effekteforøgelse. Vi snakker bremser, karosse osv.

Det er heller ikke helt korrekt..
I princippet må du ikke skifte knast, luftfilter, banan, og hvad ved jeg. Det er bilen jo netop ikke typegodkendt med.
Hele pivtøjet vil kræve en importør-godkendelse, for at være lovligt, og det skal skrives i bilens "stam-data" ved SBI.

At der så bliver set gennem fingre med K&N og Rasmus potter, er så hvad det er. Men ulovligt er det stadig..

Du må helt sikkert skifte både "knast, luftfilter, banan, og hvad ved jeg". I princippet er INTET tuning ulovligt. Det kræver blot forskellige former for dokumentation. At kører med noget som ikke står i reg. attesten er der i mod ulovligt. Måske var det også det du mente?

Ved tuning kræver SBI kun en fabriks eller dennes repræcentant (importøren) godkendelse HVIS og KUN HVIS tuningen overskrider 20% af bilens oprindelige effekt. De skal så sige god for at bilen er egnet til effektforøgelsen. Er effektforøgelsen under 20% skal fabrikken/importøren ikke blandes ind i det.

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Havneren skrev:
Du må helt sikkert skifte både "knast, luftfilter, banan, og hvad ved jeg". I princippet er INTET tuning ulovligt. Det kræver blot forskellige former for dokumentation. At kører med noget som ikke står i reg. attesten er der i mod ulovligt. Måske var det også det du mente?

Vi er delvist enige - De kan i princippet dumpe bilen på et åbent K&N

Havneren skrev:
Ved tuning kræver SBI kun en fabriks eller dennes repræcentant (importøren) godkendelse HVIS og KUN HVIS tuningen overskrider 20% af bilens oprindelige effekt. De skal så sige god for at bilen er egnet til effektforøgelsen. Er effektforøgelsen under 20% skal fabrikken/importøren ikke blandes ind i det.

V/h Christian

Importøren skal sige god for det, hvis motoren er taget fra en anden model, med mere end 20% effekt.
Hvis du går og hjemmetuner, med knaster osv. Så er det ulovligt, også selvom du ikke henter 20% på det. Medmindre knasterne er godkendt i pågældende motor, og der foreligger en emissionsattest.

Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:

Vi er delvist enige - De kan i princippet dumpe bilen på et åbent K&N

Havneren skrev:

V/h Christian

Importøren skal sige god for det, hvis motoren er taget fra en anden model, med mere end 20% effekt.
Hvis du går og hjemmetuner, med knaster osv. Så er det ulovligt, også selvom du ikke henter 20% på det. Medmindre knasterne er godkendt i pågældende motor, og der foreligger en emissionsattest.

Det kan de i princippet. Og det er derfor jeg skriver som jeg gør -" Det kræver blot forskellige former for dokumentation". Hvis du er i stand til at efterkomme kravene til dokumentation så er bilen synet og GODKENT med de konstruktive ændringer.

Det er BESTEMT IKKE ulovligt at hjemme tune med knaster osv - Igen handler det om at dokumentere div. At det så i praksis afhængig af bil osv. er RET svæet er en HELT anden tind. INTET tuning er ULOVLIGT i DK!!!

Men nu har du bevæget dig væk fra det handlede om og er på vej ud i det jeg ville undgå, nemlig hvordan reglerne i detalier ser ud (Gider nemlig ikke). Det er også derfor jeg tidligere skrev præcis som jeg gjorde så ingen kunne være i tvivl om at der er 2 regler som omfatter en 20% grænse - Se her under: Og det jeg skriver her under er stadig helt korrekt men skåret HELT ind til benet - Også derfor jeg bruger BL.A.

I blander 20% reglerne sammen. Både SBI har en 20% regel og Told og Skat har en 20% regel - De to regler har intet med hinanden at gøre.

Nok 95% af alle der mener, at vide noget om det blander de to ting sammen... Så det er en helt almindelig misforståelse.

20% regel ved SBI (kort version) - Tuner man motoren med mere end 20% skal man BL.A. dokumentere at bilen kan holde til den effekteforøgelse. Vi snakker bremser, karosse osv.

20% regel ved Told og Skat (kort version) - Man må tune lige så todset man vil uden at der kræves afgift, MEN øger man ccm (skift at krumtap og/eller stempler) eller skifter man toppen ud til en anden type (kunne f.eks. være fra 8v til 16v) så træder 20% reglen i kraft. Dvs. yder motoren nu 20% mere skal der betales afgift. Det samme gælder ved skift af hele motoren.

V/h Christian

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Havneren skrev:
Det kan de i princippet. Og det er derfor jeg skriver som jeg gør -" Det kræver blot forskellige former for dokumentation". Hvis du er i stand til at efterkomme kravene til dokumentation så er bilen synet og GODKENT med de konstruktive ændringer.

Det er BESTEMT IKKE ulovligt at hjemme tune med knaster osv - Igen handler det om at dokumentere div. At det så i praksis afhængig af bil osv. er RET svæet er en HELT anden tind. INTET tuning er ULOVLIGT i DK!!!

Så langt er vi enige - Man kan vende dem om, og sige alt tuning er ulovligt, hvis du ikke har godkendelses papirer på det, og det har de færreste vist på deres knaster. Bare for at tage et eksempel.

Jeg kigger IKKE på noget med 20% - Blot at man skal kunne dokumentere alt. Ellers er det ikke lovligt, over/under 20%, eller ej..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:

Så langt er vi enige - Man kan vende dem om, og sige alt tuning er ulovligt, hvis du ikke har godkendelses papirer på det, og det har de færreste vist på deres knaster. Bare for at tage et eksempel.

Jeg kigger IKKE på noget med 20% - Blot at man skal kunne dokumentere alt. Ellers er det ikke lovligt, over/under 20%, eller ej..

Årgangen af bilen har ret meget at MHT. Dokumentations kravet.
Hoved skille året er før eller efter kat.
Dernæst strammes det mere i år 2002.
før 85 er kravene meget mere afslappede.
Og snakker vi årgang 65. Bare motoren kan køre så er SBI ligeglade mht. emmisionsværdierne.
Men de 20 % gælder uanset årgang.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Havneren skrev:

Hehe... Altså det indlæg som jeg har skrevet og som du kommenterer som "ikke helt korrekt" handler jo netop KUN om de 20% regler som folk så tit tager fejl af og som 2 personer også havde fået rodet lidt rundt i i denne tråd. Så hvis du IKKE kigger på noget med 20% overhovedet har du skudt helt ved siden af i forhold til mit indlæg som du har betegnet "ikke helt korrekt".

Jo jo... Tuning er først lovligt i det øjeblik SBI har godkent det og det er skrevet i bilens papirer. Nu har jeg jo synet min hamle golf 2 fra 88 med turbo og ic - Der var INTET galt i at jeg også kunne have fået skrevet en knast på f.eks. Det havde ikke gjort nogen forskel overhovedet og det er vel at mærke uden TUV godkendelses papirer.

V/h Christian

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østjylland
Jo jo... Tuning er først lovligt i det øjeblik SBI har godkent det og det er skrevet i bilens papirer. Nu har jeg jo synet min hamle golf 2 fra 88 med turbo og ic - Der var INTET galt i at jeg også kunne have fået skrevet en knast på f.eks. Det havde ikke gjort nogen forskel overhovedet og det er vel at mærke uden TUV godkendelses papirer.

V/h Christian[/quote]

kommer lige med et lille indspark her. ikke for at køre tråden helt på galt spor. er det noget som du kunne give opskriften på(eventuelt i en anden tråd eller på anden vis), da din gamle golf fra 88 og min gamle audi fra 89 jo standard er ret så ens. udformningen på karoseriet er ikk men det er på rigtig mange punkter jo ens dele, bremser, motor osv.

Titel:
Mester Medlem

audi 80 1,8 turbo skrev:
kommer lige med et lille indspark her. ikke for at køre tråden helt på galt spor. er det noget som du kunne give opskriften på(eventuelt i en anden tråd eller på anden vis), da din gamle golf fra 88 og min gamle audi fra 89 jo standard er ret så ens. udformningen på karoseriet er ikk men det er på rigtig mange punkter jo ens dele, bremser, motor osv.

Benarbejde, ihærdighed, lovstof ogsiriøsitet er hvad jeg kan sige...

Jeg har givet opskrift på det tidligere og brugt MEGET tid på at sprede budskabet - Det har imidlertid givet bagslag som har bevirket skærpelser. GAMLE tråde her på PP kan graves frem med beskrivelser - Du skal omkring 2 år tilbage.

En UDFØRLIG beskrivelse med diverse links direkte til lovtekster/paragraffer som understøttede mine påstande lagde jeg også ud - Igen bagslag. F.styr redigerede kun ganske få måneder efter hele deres system om så ingen af linksene virkede længere. Måske tilfældigheder - Ved det ikke.

Jeg deltager normalt ALDRIG i de diskusioner omkring det her mere fordi det ALTID er den samme diskusion og de samme misforståelser - Denne gang gjorde jeg så en undtagelse og ville bare lige gøre opmærksom på at der findes 2 stk. 20% regler som folk MEGET tit blander sammen. Jeg orker ikke den sædvanelige diskusion med folk som mener at vide bedre alligevel - Jeg gider simpelt hen ikke bruge tid og krafter på det - Beklager :(

Prøv søg ca. 2 år gamle indlæg omkring det. Det har været diskuteret 117 gange gennem årene.

V/h Christian

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
og lige en tilføjelse til havveren indlæg...

Han forklarer det rigtig godt i de gamle indlæg, tænk en drivkraft der sad bag tasterne dengang. han er ved at blive sløv ham christian... :lol:

Titel:
Mester Medlem

Yugo Turbo skrev:
han er ved at blive sløv ham christian... :lol:

Ja hehe... Jeg gider simpelt hen ikke Lasse. Jeg har brugt timer og timer på at forklare og ugen efter var det bare samme problematik igen. Jeg har permanent droppet den debat :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time