Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 05:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 feb 2006, 22:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ja jeg har mokket lidt med sådan en kalorious. Gad ikke skulle omtransmogriffe udstødningen til en lambdasonde på Jetta'en før end det bliver absolut nødvendigt (tør ikke tage skidtet fra hinanden da den nok ikke vil overleve det), så jeg byggede efter samråd med Xillur min egen version af Innovate Motorsports' udstødningsclamp til at montere en WB-sonde i afgangen.
Det hjemmekrøllede resultat kan ses her:
Billede
(der er desværre sket en fejl under min automatiske skalering af billedet :-))

Konstruktionen er sådan set bare et rør hvori der går et mindre rør. Ude for den ene ende sidder sonden i lodret som det kan ses, og via hullet/røret i bunden dannes et vakuum inde i det store rør som er med til at trække det gas der blæses ind i det lille rør, hele vejen igennem. På den måde sidder sonden i sit eget lille "kammer" hvor der hele tiden bliver udskiftet gas.

Resultaterne er overvældende synes jeg faktisk. I forhold til hvad jeg så med Xillur's LM-1 i sin tid så er reaktionstiden en anelse langsommere i tomgang, men det kan lige så vel være K-jet'en der ikke er så hurtig. Når man kører ude på vejen reagerer den dog helt og aldeles prompte, og jeg kan få fuldstændigt klippestabile målinger.

Hvis man har brug for det bekvemme i sådan en dims (som det kan ses af billedet herunder så er den jo ikke så fiks at køre rundt med) så kan det anbefales selv at fabrikere den, alternativt bløde de 75$ som Innovate vil har for den.

Monteret på bilen:
Billede

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2006, 22:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 668
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Var det muligt du ku lave en mere detalieret tegning med mål?

_________________
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2006, 23:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
ved du om den er præsis?? eks. sat en org. fra innovate i det andet rør og se forskellen??
For ja, jeg har også min tvivl om jeg skulle bruge 475.- + fragt for et bukket rør med gevind i...

MVH
Johan

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2006, 23:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Tror du ikke der skal være hul hele vejen igennem, så udstødningsgassen ikke hover sig op?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 07:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
@JBO:
Tag billedet på Innovate og print det ud i 2x størrelse - det er faktisk den størrelse min har.

@Johan:
Nej, det har jeg ikke haft mulighed for. Jeg lavede også en til Xillur og han har snakket om at ville lave den test da han har både en LC-1 og en LM-1. Så ville han prøve at undersøge forskellen på målingerne på at have den siddende ude for enden, og det konventionelle sted.
Umiddelbart tror jeg dog ikke rigtigt at der vil være forskel på den hjemmebryggede og en original - der hvor jeg tror der kan være forskel er på monteringen i afgangen og længere oppe. Men vi må vente på at Xillur laver forsøget.

@Martin:
Det er lidt svært at forklare, men der er på en måde hul hele vejen igennem. Men ikke lige igennem. Gassen løber ind i et lille rør der ligger inde i det store rør. Det lille rør går hele vejen inde i det store helt ned til sonden. Hernede vender gassen og løber tilbage inde i det store rør, men udenpå det lille rør, for derefter at blive trukket ud af det lille stump rør der peger ned (på billedet peger det til venstre - nederst til venstre på clampen) og ud i det fri. Grunden til at det fungerer er den venturieffekt der skabes af den lille stump - den laver simpelthen vakuum inde i clampen.
Håber det giver mening at forklare på skrift - det er lidt knudret og jeg havde da også lavet den forkert første gang.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 09:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har lavet en lille tegning af clamp´en som wildert har smedet sammen.

Det er faktisk udstødningsgassen der passere hullet på siden af røret der trækker en lille men repræsentativ mængde gas igennem clampen.

Den altoverskyggende fordel ved at man gør brug af venturieffekten er, at denne clamp ikke er følsom for frisk luft ved tilbageslag i udstødningen. Det sker iøvrigt oftest ved 1-2cyl motore samt ved lave omdrejninger.

Nu behøver man jo ikke lavet den med 2 rør indeni hinanden, men det var den nemmeste måde wildert kunne rette sin "bug" på :)
Man kan sagtens lave et dobbeltrør a´la et jagtgevær, hvor hullet i det øverste rør sidder i enden og hullet i det nederste rør sidder på siden og dermed har en masse udstødningsgas strømmende forbi sig til at skabe vakuum.


Vedhæftede filer:
WB_Clamp.JPG
WB_Clamp.JPG [ 18.82 KiB | Vist 3973 gange ]

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 10:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Den dobbeltløbede løsning er faktisk så vidt vi har kunnet ræssonere os frem til efter Innovate's billeder, den måde originalen er lavet på.
Men som Xillur skriver så havde jeg lavet en designbøf til at starte med som heldigvis lod sig rette rimeligt nemt.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 14:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Brian> Ok :? :?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 17:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Min egen erfaring med disse er at det sløver sensorens reaktinstid ret meget. Jeg har pillet lidt med forskellige variationer, og egentligt fundet at et simpelt lige rør med sensoren i er mindst ligeså effektivt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 01:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 207
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Jeg har lige set den Clamp Wildert har bygget, i levende live.
Godt nok i en mere poleret udgave end den på billedet (mere færdigjort)
RIGTIG lækkert arbejde.(Wildert er øverste billede ikke lidt forvredet..?)
:wink:

Jeg har indtrykket af at man får en mere blød blanding måling længest tilbage i udstødningen da jeg har oplevet at en lidt slidt motor kan stå og give en meget pulsende blanding ved måling omkring 20cm fra forbrændingskammeret..(ikke alle cylindere kan have 100% den rigtige forbrænding)

Tror nok også at det fungerer godt nok med et lige rør med sonde i som HenrikGM skriver..
Men Kan man nu lave det en tand mere lækkert, så kan man jo lige så godt vælge denne mere forkromede udgave.

Men Tror nok innovatesClamp er gennemtænkt inden de sendte den på markedet..
Så Skal man heller ikke bekymre sig om at det måske kan blæse IND i udstødnings røret og forvirre sonden, ved tomgangs justering..
www.innovatemotorsports.com/xcart/produ ... imageid=32

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24723


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team