Lidt erfaringer med udstødningsclamp

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Lidt erfaringer med udstødningsclamp

#1 Indlæg af Wildert »

Ja jeg har mokket lidt med sådan en kalorious. Gad ikke skulle omtransmogriffe udstødningen til en lambdasonde på Jetta'en før end det bliver absolut nødvendigt (tør ikke tage skidtet fra hinanden da den nok ikke vil overleve det), så jeg byggede efter samråd med Xillur min egen version af Innovate Motorsports' udstødningsclamp til at montere en WB-sonde i afgangen.
Det hjemmekrøllede resultat kan ses her:
Billede
(der er desværre sket en fejl under min automatiske skalering af billedet :-))

Konstruktionen er sådan set bare et rør hvori der går et mindre rør. Ude for den ene ende sidder sonden i lodret som det kan ses, og via hullet/røret i bunden dannes et vakuum inde i det store rør som er med til at trække det gas der blæses ind i det lille rør, hele vejen igennem. På den måde sidder sonden i sit eget lille "kammer" hvor der hele tiden bliver udskiftet gas.

Resultaterne er overvældende synes jeg faktisk. I forhold til hvad jeg så med Xillur's LM-1 i sin tid så er reaktionstiden en anelse langsommere i tomgang, men det kan lige så vel være K-jet'en der ikke er så hurtig. Når man kører ude på vejen reagerer den dog helt og aldeles prompte, og jeg kan få fuldstændigt klippestabile målinger.

Hvis man har brug for det bekvemme i sådan en dims (som det kan ses af billedet herunder så er den jo ikke så fiks at køre rundt med) så kan det anbefales selv at fabrikere den, alternativt bløde de 75$ som Innovate vil har for den.

Monteret på bilen:
Billede
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#2 Indlæg af JBO »

Var det muligt du ku lave en mere detalieret tegning med mål?
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#3 Indlæg af johan o r »

ved du om den er præsis?? eks. sat en org. fra innovate i det andet rør og se forskellen??
For ja, jeg har også min tvivl om jeg skulle bruge 475.- + fragt for et bukket rør med gevind i...

MVH
Johan
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#4 Indlæg af martin306xsi »

Tror du ikke der skal være hul hele vejen igennem, så udstødningsgassen ikke hover sig op?
Mvh Martin
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

@JBO:
Tag billedet på Innovate og print det ud i 2x størrelse - det er faktisk den størrelse min har.

@Johan:
Nej, det har jeg ikke haft mulighed for. Jeg lavede også en til Xillur og han har snakket om at ville lave den test da han har både en LC-1 og en LM-1. Så ville han prøve at undersøge forskellen på målingerne på at have den siddende ude for enden, og det konventionelle sted.
Umiddelbart tror jeg dog ikke rigtigt at der vil være forskel på den hjemmebryggede og en original - der hvor jeg tror der kan være forskel er på monteringen i afgangen og længere oppe. Men vi må vente på at Xillur laver forsøget.

@Martin:
Det er lidt svært at forklare, men der er på en måde hul hele vejen igennem. Men ikke lige igennem. Gassen løber ind i et lille rør der ligger inde i det store rør. Det lille rør går hele vejen inde i det store helt ned til sonden. Hernede vender gassen og løber tilbage inde i det store rør, men udenpå det lille rør, for derefter at blive trukket ud af det lille stump rør der peger ned (på billedet peger det til venstre - nederst til venstre på clampen) og ud i det fri. Grunden til at det fungerer er den venturieffekt der skabes af den lille stump - den laver simpelthen vakuum inde i clampen.
Håber det giver mening at forklare på skrift - det er lidt knudret og jeg havde da også lavet den forkert første gang.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af xillur »

Jeg har lavet en lille tegning af clamp´en som wildert har smedet sammen.

Det er faktisk udstødningsgassen der passere hullet på siden af røret der trækker en lille men repræsentativ mængde gas igennem clampen.

Den altoverskyggende fordel ved at man gør brug af venturieffekten er, at denne clamp ikke er følsom for frisk luft ved tilbageslag i udstødningen. Det sker iøvrigt oftest ved 1-2cyl motore samt ved lave omdrejninger.

Nu behøver man jo ikke lavet den med 2 rør indeni hinanden, men det var den nemmeste måde wildert kunne rette sin "bug" på :)
Man kan sagtens lave et dobbeltrør a´la et jagtgevær, hvor hullet i det øverste rør sidder i enden og hullet i det nederste rør sidder på siden og dermed har en masse udstødningsgas strømmende forbi sig til at skabe vakuum.
Vedhæftede filer
WB_Clamp.JPG
WB_Clamp.JPG (18.82 KiB) Vist 5139 gange
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Wildert »

Den dobbeltløbede løsning er faktisk så vidt vi har kunnet ræssonere os frem til efter Innovate's billeder, den måde originalen er lavet på.
Men som Xillur skriver så havde jeg lavet en designbøf til at starte med som heldigvis lod sig rette rimeligt nemt.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#8 Indlæg af martin306xsi »

Brian> Ok :? :?
Mvh Martin
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Min egen erfaring med disse er at det sløver sensorens reaktinstid ret meget. Jeg har pillet lidt med forskellige variationer, og egentligt fundet at et simpelt lige rør med sensoren i er mindst ligeså effektivt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

#10 Indlæg af Damborg »

Jeg har lige set den Clamp Wildert har bygget, i levende live.
Godt nok i en mere poleret udgave end den på billedet (mere færdigjort)
RIGTIG lækkert arbejde.(Wildert er øverste billede ikke lidt forvredet..?)
:wink:

Jeg har indtrykket af at man får en mere blød blanding måling længest tilbage i udstødningen da jeg har oplevet at en lidt slidt motor kan stå og give en meget pulsende blanding ved måling omkring 20cm fra forbrændingskammeret..(ikke alle cylindere kan have 100% den rigtige forbrænding)

Tror nok også at det fungerer godt nok med et lige rør med sonde i som HenrikGM skriver..
Men Kan man nu lave det en tand mere lækkert, så kan man jo lige så godt vælge denne mere forkromede udgave.

Men Tror nok innovatesClamp er gennemtænkt inden de sendte den på markedet..
Så Skal man heller ikke bekymre sig om at det måske kan blæse IND i udstødnings røret og forvirre sonden, ved tomgangs justering..
www.innovatemotorsports.com/xcart/produ ... imageid=32
Besvar