Morten VJ skrev:
Jeg faldt lige over denne artikkel der forklarer en del om fænomenet.
http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.phpMVH
Morten
Artiklen er meget god, men han mangler sgu noget. Nu har jeg godt nok ikke nærlæst artiklen, men jeg synes ikke han omtaler at "burn rate" er påvirket meget af blandingens densitet.
Dette vil bla medføre at tændingen skal bakkes af for at få maxtrykket placeret omkring de 14grader(hvilket IKKE er en fast værdi, som forfatteren ellers hævder!
)
Bla. derfor vil en trykladet motor der på sug lever fint med 35graders avancering nu køre bedst med blot 25 graders avancering.
Jeg forsøger mig med en analogi:(jeg er modstander af at tage denne diskussion på skrift, da den er vældigt omstædig at forklare)
Med en meget "tynd"(densitet, ikke AFR forhold!!) blanding, AFR13 vil motoren brænde med en given hastighed. Det tager en hvis rum tid for flammefronten at hoppe fra molekyle til molekyle, så at sige. Den laver sin max effekt v. 35grader tænding.
Nu finder en smart fyr så på at mosle mere luft i motoren med en turbo. Blandingen bliver nu MEGET tykkere, og afstanden imellem molekylerne er reduceret til under det halve af hvad den var før(ofte), plus squish får en voldsomt bedre funktion.(tykkere blanding). Flammefronten hopper nemt fra molekyle til molekyle, netop fordi afstanden er voldsomt reduceret, og blandingen brænder i sagens natur betydeligt hurtigere.
Derfor _kan_ det blive nødvendigt at bakke tænding tilbage, og det er vel egentligt svaret på Bemmers sprg?
Hvordan tror i så vandindsprøjtning funker?
Jo, man tager denne fine "tykke" blanding og høvler vandmolekyler ind imellem brændstof molekylerne. Dette bremser forbrændingen voldsomt, idet vandet dels flår energi ud af forbrændingen, dels er vand et "tungt" molekyle der ikke sådan bare lige flytter sig for en flammefront, så at sige. Lidt som billiard,
Svarer til at smide vand på en grill....
Cykliske forbindelser i bensin, feks Toluen, har i sig selv et enormt højt oktantal, og mange blander det lystigt med bensin for at få oktantallet op.
Grunden til at det virker(i begrænset omfang) er at en cyklisk forbindelse i et molekyle er meget svær at bryde. Med andre ord så vil det ikke ret gerne brænde iforhold til alm bensin. Molekylet er "tungt" at få hidset op til at brænde, og derfor tåler det meget tryk, og meget tempertur før det spontant brænder(bankning)
Bemærk jeg har forsimplet forklaringen noget, og en kemikyndig vil straks se dette. Jeg vil ikke diskutere dette på skrift, da det tager alt for lang tid.
Hvis nogen vil se burn rate i aktion, så prøv at tage to identiske tændstikæsker(de store) og læg en række af tændstikker med 5mm imellem hver tændstik, og tænd den yderste, og mål tiden til der er ild i alle tændstikker. Tænd så den midterste, og mål igen.
Prøv så at ligge dobbelt så mange tændstikker i æsken, og læg dem side ved side, hel tæt, og lav forsøget igen.
Hvis man nu er modig, så kan man jo prøve at putte omtalte række tændstikker i en tryktæt "tændstikæske", og SÅ se hvad der sker med "burn rate"(ikke ufarligt!!).
Det illusterer meget godt hvordan ting foregår mht burnrate i motoren, og forklarer også hvorfor der skal være forskel på tænding ifht densitet af blandingen.
Der sker så noget interessant når vi blander Squish ind i det, for ikke alle motorer kræver lige stor ændring i tænding ifht forøgelsen af densiteten, men nu bliver det vældigt kompliceret. Blot husk at ikke alle motorer skal bakkes lige meget af.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!