Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 12:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 21:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:
Ja... Det var en RIGTIG god artikkel den der Morten!!! Tak for linket... :) Den kommer med et par interessante synspunkter! Noget man måske har haft på fornemmelsen, men aldrig set andre omtale før...

Også hvorfor det måske IKKE er en fordel med 35 grader i avancering fram for f.eks. 20 grader.

RIGTIG GOD LÆSNING!!!

V/h Christian

P.S. Dette indlæg tæller heller ikke med :)


Irionien er meget dyb i dette indlæg, føler jeg.
Men er det bedre at citere en hvis Graham.A Bell (TURBOGUDEN) :wink:
Faktisk er de 35 grader underordnet.
Men essensen er hvordan laver vi en motor der kan holde til alle forhold.
Og det at du glemte EGT vs banken.

Men JEG LÆRER HVER DAG.
Om det så står i en bog eller er skrevet på nettet, eller står i et forum, så lærer man at si fra.
I den evindelige kamp om at blive lidt klogere.
Og dette indlæg tæller med uanset tros forhold, hvilket intet har med emnet at gøre.

MORTEN

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 21:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Glemte lige at skrive at vi kører med 36 grader ved 1,5 bar på starlet.
Morten tvivler på den er den samme bankestyring til megasquirt du har prøvet.
MVH Finn
Finn du har vel ikke et link til hardwaren som du bruger, da softwaren har været uændret lige siden koden først så dagens lys.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 22:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er www.turbomotor.dk der selv laver det. :D
MVH FInn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 22:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Det er hjemmelavet.
MVH FInn

OG det var min også, bare baceret på Phiip Ringwoods tegninger, og det virker ikke optimalt

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 22:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
:wink:
MVH FInn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 23:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
BEMMER.... har faktisk to motorer der kører højt tryk. en gammel 2liters OHC FORD, med meget lav komp...... den yder 470hk på tryk og 637hk med gas. lidt over 500 og 700nm, hvis jeg husker rigtigt?! den anden er en 2jz TOYOTA (3liter) laver pt. 1000nm og 750hk ca.... turboen er maxet ud.....hele bunden er standard, dvs. 8.5-1 i komp mener jeg?! den er tændingen slet ikke optimeret på endnu. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2006, 10:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Jeg faldt lige over denne artikkel der forklarer en del om fænomenet.

http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php

MVH

Morten



Artiklen er meget god, men han mangler sgu noget. Nu har jeg godt nok ikke nærlæst artiklen, men jeg synes ikke han omtaler at "burn rate" er påvirket meget af blandingens densitet.

Dette vil bla medføre at tændingen skal bakkes af for at få maxtrykket placeret omkring de 14grader(hvilket IKKE er en fast værdi, som forfatteren ellers hævder! :evil: )

Bla. derfor vil en trykladet motor der på sug lever fint med 35graders avancering nu køre bedst med blot 25 graders avancering.

Jeg forsøger mig med en analogi:(jeg er modstander af at tage denne diskussion på skrift, da den er vældigt omstædig at forklare)

Med en meget "tynd"(densitet, ikke AFR forhold!!) blanding, AFR13 vil motoren brænde med en given hastighed. Det tager en hvis rum tid for flammefronten at hoppe fra molekyle til molekyle, så at sige. Den laver sin max effekt v. 35grader tænding.
Nu finder en smart fyr så på at mosle mere luft i motoren med en turbo. Blandingen bliver nu MEGET tykkere, og afstanden imellem molekylerne er reduceret til under det halve af hvad den var før(ofte), plus squish får en voldsomt bedre funktion.(tykkere blanding). Flammefronten hopper nemt fra molekyle til molekyle, netop fordi afstanden er voldsomt reduceret, og blandingen brænder i sagens natur betydeligt hurtigere.
Derfor _kan_ det blive nødvendigt at bakke tænding tilbage, og det er vel egentligt svaret på Bemmers sprg?

Hvordan tror i så vandindsprøjtning funker?
Jo, man tager denne fine "tykke" blanding og høvler vandmolekyler ind imellem brændstof molekylerne. Dette bremser forbrændingen voldsomt, idet vandet dels flår energi ud af forbrændingen, dels er vand et "tungt" molekyle der ikke sådan bare lige flytter sig for en flammefront, så at sige. Lidt som billiard,
Svarer til at smide vand på en grill....

Cykliske forbindelser i bensin, feks Toluen, har i sig selv et enormt højt oktantal, og mange blander det lystigt med bensin for at få oktantallet op.
Grunden til at det virker(i begrænset omfang) er at en cyklisk forbindelse i et molekyle er meget svær at bryde. Med andre ord så vil det ikke ret gerne brænde iforhold til alm bensin. Molekylet er "tungt" at få hidset op til at brænde, og derfor tåler det meget tryk, og meget tempertur før det spontant brænder(bankning)

Bemærk jeg har forsimplet forklaringen noget, og en kemikyndig vil straks se dette. Jeg vil ikke diskutere dette på skrift, da det tager alt for lang tid.

Hvis nogen vil se burn rate i aktion, så prøv at tage to identiske tændstikæsker(de store) og læg en række af tændstikker med 5mm imellem hver tændstik, og tænd den yderste, og mål tiden til der er ild i alle tændstikker. Tænd så den midterste, og mål igen.
Prøv så at ligge dobbelt så mange tændstikker i æsken, og læg dem side ved side, hel tæt, og lav forsøget igen.

Hvis man nu er modig, så kan man jo prøve at putte omtalte række tændstikker i en tryktæt "tændstikæske", og SÅ se hvad der sker med "burn rate"(ikke ufarligt!!).

Det illusterer meget godt hvordan ting foregår mht burnrate i motoren, og forklarer også hvorfor der skal være forskel på tænding ifht densitet af blandingen.

Der sker så noget interessant når vi blander Squish ind i det, for ikke alle motorer kræver lige stor ændring i tænding ifht forøgelsen af densiteten, men nu bliver det vældigt kompliceret. Blot husk at ikke alle motorer skal bakkes lige meget af.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2006, 11:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Ja... Det var en RIGTIG god artikkel den der Morten!!! Tak for linket... :) Den kommer med et par interessante synspunkter! Noget man måske har haft på fornemmelsen, men aldrig set andre omtale før...

Også hvorfor det måske IKKE er en fordel med 35 grader i avancering fram for f.eks. 20 grader.

RIGTIG GOD LÆSNING!!!

V/h Christian

P.S. Dette indlæg tæller heller ikke med :)


Ja det er jo lige vand på min mølle.
Det skal åbenbart stå på en hjemmeside eller i en bog, før man tror på den information man får.

Now our engine was initially designed for premium fuel and was calibrated for 20 degrees of spark advance. Suppose we put regular fuel in the engine and it spark knocks at 20 degrees? We back off the timing down to 10 degrees to get the detonation to stop. It doesn't detonate any more, but with 10 degrees of spark retard, the engine is not optimized anymore. The engine now suffers about a 5-6 percent loss in torque output. That's an unacceptable situation. To optimize for regular fuel engine designers will lower the compression ratio to allow an increase in the spark advance to MBT. The result, typically, is only a 1-2 percent torque loss by lowering the compression. This is a better trade-off. Engine test data determines how much compression an engine can have and run at the optimum spark advance.

For emphasis, the design compression ratio is adjusted to maximize efficiency/power on the available fuel. Many times in the aftermarket the opposite occurs. A compression ratio is "picked" and the end user tries to find good enough fuel and/or retards the spark to live with the situation...or suffers engine damage due to detonation.

Det er jo det som jeg har prøvet på at fortælle.
Jeg har ikke bare læst om det eller andet sted, men også prøvet det og det virker.

Christian, jeg tolker din svar, som om du læser tråden her, som fanden læser bibelen.


Ja det er jo lige vand på min mølle.
Det skal åbenbart stå på en hjemmeside eller i en bog, før man tror på den information man får.

"Start out rich, retarded and with cold plugs and watch the EGTs!"
Hans slut konklusion... KIG PÅ DIN EGT!
Var det ikke den info du hele tiden har eftersøgt (Hvordan man finder den optimale tænding). Jeg tror endda jeg skrev dette i min aller første indlæg (muligt jeg husker forkert).

"Suppose we put regular fuel in the engine and it spark knocks at 20 degrees".

Nu citerer du pludseligt noget som drager et helt andet aspekt ind i det, nemlig brændstoffet. At kører på højoktan benzin frem for almidelige benzin... Diskusionen har aldrig gået på om man kunne have en mere optimal tænding på højoktan benzin. Og det er netop det den stump artikkel du har kopieret der handler om.

Prøv nu hør her Bemmer... Jeg er ikke interesseret i at diskuterer det her med dig da jeg oplever din debat kultur som yderst urimelig bla. fordi du for det første mener, at kunne læse noget mellem mine linier som ikke står der, fejl citerer mig og pludselig bringer nye aspekter ind i det som om de har været på tale hele tiden, som nu det her nye med benzinen f.eks.

Det at debaterer hvordan tingene hænger sammen er helt fint, men jeg har måtte indse at din og min debat kultur ikke mixer ret godt sammen. Forstå mig ret - Intet ondt ment mod dig overhovedet.

Fordi jeg roser morten for at linke til en fremragende artikkel betyder ikke at jeg vil diskutere videre igen... Jeg bedre dig derfor for om ikke at citere mig videre, og slet ikke med henblik på svar.

Du får her med sidste ord i vores lille interne debat som på mig bare virker enorm latterlig, meningsløs og bestemt ikke særlig konstruktiv!

V/h Christian

P.s. Hvordan hr. Fanden læser biblen skal jeg ikke kunne udtale mig om. Og hvordan du, ud fra det jeg skriver til MORTEN VJ, kan vurdere hvordan jeg har læst tråden er mig også en gåde!!! Tangen bag det jeg skrev til Motren var det Morten selv referer til, nemlig AFR forskel på en 1/4 mile bil (WOT i 10 sek som han siger i teksten) og en bil der skal kunne kører WOT i længere tid. Det er noget man måske selv har haft på fornemmelsen, men som jeg i hvert fald aldrig før har set på skrift (ikke at det bliver mere rigtigt af det dog :lol: ).

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Senest rettet af Havneren 12 feb 2006, 11:59, rettet i alt 4 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2006, 11:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Henrik>

Ja... Han omtaler godt nok burn rate og hvorfor 20 graders avancering kan være bedre en 30 grader forskellige typer at motore imellem - Men det er ikke noget han blander AFR forholdet/densiteten ind i dog. Han holder det i stedet til at handle om forbrændingskammerats udformning - Altså rent motorkonstruktions mæssigt. Også noget jeg studsede lidt over, men han har nok bare valgt ikke at omtale det for at holde det lidt mere basalt og kun omkring selve "banken" og hvad der reelt er, tror jeg...

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2006, 12:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Morten VJ skrev:
Havneren skrev:
Ja... Det var en RIGTIG god artikkel den der Morten!!! Tak for linket... :) Den kommer med et par interessante synspunkter! Noget man måske har haft på fornemmelsen, men aldrig set andre omtale før...

Også hvorfor det måske IKKE er en fordel med 35 grader i avancering fram for f.eks. 20 grader.

RIGTIG GOD LÆSNING!!!

V/h Christian

P.S. Dette indlæg tæller heller ikke med :)


Irionien er meget dyb i dette indlæg, føler jeg.
Men er det bedre at citere en hvis Graham.A Bell (TURBOGUDEN) :wink:
Faktisk er de 35 grader underordnet.
Men essensen er hvordan laver vi en motor der kan holde til alle forhold.
Og det at du glemte EGT vs banken.

Men JEG LÆRER HVER DAG.
Om det så står i en bog eller er skrevet på nettet, eller står i et forum, så lærer man at si fra.
I den evindelige kamp om at blive lidt klogere.
Og dette indlæg tæller med uanset tros forhold, hvilket intet har med emnet at gøre.

MORTEN


Hehe... Det var faktisk intet irolisk i det fra min side - Jeg syntes faktisk det var en rigtig god artikker :)

Men rigtig nok som henrik siger - Han omtaler ikke densitet og AFR i forhold til burn rate, hvilket jo er ret essentielt i forhold til tændingsTIDSPUNKT... Tja...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team