Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 10:12

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
Ok må lige se hvad der sker.. Men vis andre har lavet sådan en 325 (e30)med tryk må de godt skrive her..

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

dEr kører jo selv meget kraftige biler rundt med en ganske almindelig regulator, så mon ikke den du allerede har er nok....?

En rising rate regulator kan bruges på biler uden motorstyring, dvs man kan groft sagt klappe en turbo på, og slippe relativt helskindet fra det, fordi bensintrykket bare blokkes op. Det stiller selvf. interessante krav til din pumpe jo, så den skal selvf matche(igen skal ting passe sammen)

Generelt går jeg ikke ind for at udskifte OEM stumper der virker med noget man ikke har brug for, FØR det er bevist at man faktisk HAR brug for det, eller der er et passende argument for at gøre det alligevel.

Hvis dine dyser er valgt håbløst for små, så kan du have noget ud af din regulator, men en 2:1?? Jeg kunne forstå argumentet for at bruge en 1,3:1 max, men så er det også det. Der findes dyser der slet ikke synes det er morsomt at arbejde med tryk på +25%, og du vil så give den 100% forøgelse af trykket?

Martin; Godt råd: Hvad med at prøve om den regulator der sidder fint placeret på den originale plads kan klare opgaven?

Jeg kan forstå du vil skifte pumper,regulatorer, osv hvis det er for all-show, men hvis det er all-go med best-value-for-money, så kan pengene ligges bedre, men det er selvf. dig der bestemmer.

Personligt kunne jeg godt komme i tanke om at købe et monster af en regulator, men ikke før jeg har et pumpeflow omkring de 200liter+/5-6bar, og problemer med at få den mængde igennem en OEM regulator.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
dEr kører jo selv meget kraftige biler rundt med en ganske almindelig regulator, så mon ikke den du allerede har er nok....?

En rising rate regulator kan bruges på biler uden motorstyring, dvs man kan groft sagt klappe en turbo på, og slippe relativt helskindet fra det, fordi bensintrykket bare blokkes op. Det stiller selvf. interessante krav til din pumpe jo, så den skal selvf matche(igen skal ting passe sammen)

Generelt går jeg ikke ind for at udskifte OEM stumper der virker med noget man ikke har brug for, FØR det er bevist at man faktisk HAR brug for det, eller der er et passende argument for at gøre det alligevel.

Hvis dine dyser er valgt håbløst for små, så kan du have noget ud af din regulator, men en 2:1?? Jeg kunne forstå argumentet for at bruge en 1,3:1 max, men så er det også det. Der findes dyser der slet ikke synes det er morsomt at arbejde med tryk på +25%, og du vil så give den 100% forøgelse af trykket?

Martin; Godt råd: Hvad med at prøve om den regulator der sidder fint placeret på den originale plads kan klare opgaven?

Jeg kan forstå du vil skifte pumper,regulatorer, osv hvis det er for all-show, men hvis det er all-go med best-value-for-money, så kan pengene ligges bedre, men det er selvf. dig der bestemmer.

Personligt kunne jeg godt komme i tanke om at købe et monster af en regulator, men ikke før jeg har et pumpeflow omkring de 200liter+/5-6bar, og problemer med at få den mængde igennem en OEM regulator.

Det var et fint svar, skrev det her inde for og ville hører hvad folk gjore.. Har bare snakket med en del der sælger de ting, og også selv har lavet bmw turbo motore.. Og de sige en anden pumpe og regulator så kører det..

Men det er rart og hører det fra andre sider også, så tror da på det du skriver.. Det er bare for og være på den sikker side, for folk mener ikke det samme om tuning har jeg da fundet ud af..
Nu ved jeg ikke hvad sådan en org. 325 bmw pumpe gir, men det er da til og finde ud af.. Ved kun den kører med 3bar benzin tryk og pumpes nr er. 0580464032

Hvad dyser vil du så mene passer til min motor, til ca 300hk på en 2,5liter... (6 cyl)

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: dk
http://powerpage.dk/regnemaskiner-filer ... n%20dysestørrelse%20efter%20ydelse

den siger 277,7

:wink:

tror altså du skal gemme lidt af dine penge til at få lavet ringe i topstykke og blok og ARP bolte mv ,martin....
det med dyser og pumpe og gejl er noget du kan fylde på når du har fået det hele op og stå og begynder at få problmer med blandingen...
om du skal køre med 0,4 bar en uge extra kommer sig jo vel ikke så nøje... da du jo bare kan skrue ned for ladetrykket hvis du løber tør for benzin og så bygge videre derfra...

Titel:
Mester Medlem

den regnemaskine er ikke ret god..... 410ml siger den, jeg persoligt ville bruge! MVH. søren

Titel:
Moderator

vognbjerg skrev:
http://powerpage.dk/regnemaskiner-filer/regnemaskine.htm#Udregn%20dysestørrelse%20efter%20ydelse

den siger 277,7

tror altså du skal gemme lidt af dine penge til at få lavet ringe i topstykke og blok og ARP bolte mv ,martin....
det med dyser og pumpe og gejl er noget du kan fylde på når du har fået det hele op og stå og begynder at få problmer med blandingen...
om du skal køre med 0,4 bar en uge extra kommer sig jo vel ikke så nøje... da du jo bare kan skrue ned for ladetrykket hvis du løber tør for benzin og så bygge videre derfra...

Er sådan en BMW motor da notorisk berygtet for ikke at kunne holde mellem top og cylinder?

Jeg tror faktisk der kører en 2.5liter bimmer med turbo ikke så langt fra mig. Der er kompressionsnedsættelsen hentet dels i stempel, dels i top, og der er tilføjet(måske ændret) undersmøring på motoren. toppakning er helt standard...
Svjh så trækker han noget over 130hk/liter(så har jeg ihvertfald ikke overdrevet!) på noget der er tæt på at være helt std.

Ringe i top/blok er til motorer der et ultra ekstreme,eller motorer der er berygtet for svage top/cylinder samling. Eller traktortrækkere...

Dyserne skal være noget større end 277! Tror ikke den bimmermotor kan blive effektiv nok til at lave de hk på så små dyser.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Benzin tryk:
Nu er jeg med i hvad sådan en progressiv reg. gør, sådan som jeg forstår det så kan man glemme noget mere benzin ud af ens dyser vis de ikke er store nok. Men kan løbe ind i problemer i tomgang, med og få den rigtige blanding.. Så vis jeg får problemer med den org. reg så køber jeg en bosch som henrik linkkede til..

Komprission:
Den bliver sænket ved og dreje af stemplerne og det tykkeste org. toppakning(0,3mm) Sådan en bmw motor skulle nok kunne holde til et tryk på 0,9-1 bar, der kommer kun andre topbolte i den..

Dyser:
Mit valg ligger på nogle omkring de 450ml, når den kommer til og kører med den org. reg (3 bar).. Men her har jeg lige et spørgsømål mere, vis jeg nu køber duser fra eks. toyota passer de så i min manifold der kører med bosch dyser nu..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
En M20 motor med 8,8:1 i kompression som din kan snildt klare 1 bar(hvis motoren ellers er sund)

Hvis du vil hæve din benzin mængde med en prograssiv regulator vil jeg foreslå dig at sætte en panel benzinpumpe (bmw før 87) i serie efter den der originalt sidder i tanken. og flytte brændstoffilteret op i motorrum.. O
0g også sørge for at din spænding er i orden ved begge pumper (Irede gamle ledninger er roden til alt ondt)
Bmw har sikkert brugt en 0,25kvadrat :lol: el. lign til pumpen.
Og du vel jo helst have så høj spænding som muligt nede ved dine brændstofpumper.. og for at de kan levere deres fulde mængde SKAL der være omkring de 12v der nede.. og tit kan man se at pga dårlige relæ forbibdelser. tynde kabler og dårlig stel ender man ud med en sølle 10volt i stedet..
Og skal du så ud over at køre 3 bar.. til at trække 5 bar ud af samme pumpe kommer der en KÆMPE belastning..!

Du skal nok ikke regne med mere en en 230hk med std325 dyser og prograssiv regulator på std ecu. og der kører man i den mager ende..!

E36 m3 dyser eller M5 dyser føder ca 290hk og her kan du jo så hæve mængden en smule med en prograssiv regulator feks 5bar..

Intet af dette bør gøres uden at du får bygget en chip eller får Monteret anden styrboks..

Kam måske nok være at man kan sørge for at give den en masse benzin på toppen ved fuld ladetryk 280-300hkv.6000omd... Men styringen ved ikke hvad den skal gøre når du kører ved delgas og tomgang. Den vil nok drukne. Og du står måske pludseligt med 400NM v.3500omd...!! (alt efter trim på lader)

Titel:
Mester Medlem

Damborg skrev:
En M20 motor med 8,8:1 i kompression som din kan snildt klare 1 bar(hvis motoren ellers er sund)

Hvis du vil hæve din benzin mængde med en prograssiv regulator vil jeg foreslå dig at sætte en panel benzinpumpe (bmw før 87) i serie efter den der originalt sidder i tanken. og flytte brændstoffilteret op i motorrum.. O
0g også sørge for at din spænding er i orden ved begge pumper (Irede gamle ledninger er roden til alt ondt)
Bmw har sikkert brugt en 0,25kvadrat :lol: el. lign til pumpen.
Og du vel jo helst have så høj spænding som muligt nede ved dine brændstofpumper.. og for at de kan levere deres fulde mængde SKAL der være omkring de 12v der nede.. og tit kan man se at pga dårlige relæ forbibdelser. tynde kabler og dårlig stel ender man ud med en sølle 10volt i stedet..
Og skal du så ud over at køre 3 bar.. til at trække 5 bar ud af samme pumpe kommer der en KÆMPE belastning..!

Du skal nok ikke regne med mere en en 230hk med std325 dyser og prograssiv regulator på std ecu. og der kører man i den mager ende..!

E36 m3 dyser eller M5 dyser føder ca 290hk og her kan du jo så hæve mængden en smule med en prograssiv regulator feks 5bar..

Intet af dette bør gøres uden at du får bygget en chip eller får Monteret anden styrboks..

Kam måske nok være at man kan sørge for at give den en masse benzin på toppen ved fuld ladetryk 280-300hkv.6000omd... Men styringen ved ikke hvad den skal gøre når du kører ved delgas og tomgang. Den vil nok drukne. Og du står måske pludseligt med 400NM v.3500omd...!! (alt efter trim på lader)

Ok nu er den motor det bliver lavet på en gammel model 325 motor uden kat, med kom 9,7:1 så den skal lidt ned, men det skulle gerne ske med og dreje noget af stemplerne.. Motoren er helt ny-renoveret så den skulle gerne kunne klare til lidt tryk..

Det med benzin-pumpen laver jeg nok med det samme, for så er jeg sikker på det ikke bliver et problem senere.. Og det med ledningerne vil jeg lige huske..

Dyser der er jeg i gang med og kigge efter nogle, for de kan ikke gi meget dem der sidder i org.. Men kan ikke rigtig finde ud af om andre dyser end dem fra bosch passer i den org. bmw manifold..
For ellers har jeg fundet nogle fra en toyota(450ml).. Men går selv med tanken om dem fra en M5, men efter hvad jeg kan se ud af nr. er de "kun" på 240ml og det er nok lige lidt nok da den kommer til og kører med 3bar benzin tryk i starten..

Den bliver kørt ind med MS, så den skulle nok kunne klare det..

Håber da på de ca 280hk, min turbo er ikke lige den største så får nok lade trykket langt nede men det gør mig heller ikke noget..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Martin! skrev:
Ok nu er den motor det bliver lavet på en gammel model 325 motor uden kat, med kom 9,7:1 så den skal lidt ned, men det skulle gerne ske med og dreje noget af stemplerne.. Motoren er helt ny-renoveret så den skulle gerne kunne klare til lidt tryk..

Nu du er i gang med ombygning..

Så vælg at smide en ETA (2,7) krumtap i med eta plejlstænger..
Det vil automatisk sænke din kompression til ca 8,5:1 med de 9,7:1 stempler du har nu..

Det vil trække dine stempler en smule ned i blokken og vil samtidig sænke kompression fordi motoren bliver større i liter i forhold til forbrændingsrummet..

Så er du fri for at få drejet af forbrændingskammeret og du beholder stemplets originale squish..!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time