Dette er fundet her, blot ved at søge på AFR....
Snip:
Blandingsforhold.
Det er tit et problem for hjemmetunere at vide hvad de skal justere blandingsforholdet ind efter, og i faglitteraturen findes en del forskellige oplysninger. Dette er renskrevne noter jeg har lavet igennem nogen tid. Bemærk: AFR forholdet kan IKKE måles med en alm. NB lambdasonde. Oplysningerne her skal bruges med behørig opmærksomhed på den enkelte motor.
AFR forhold: Kommentar:
6.0 Meget fed. På grænsen til hvad der kan brænde I en varm motor.
9.0 Tyk sort røg, motoren føles doven, det fede blandingsforhold stjæler meget effekt.
11.5 Bedst moment ved WOT. Stadigt til den fede side.
12.2 Bedst effekt ved WOT. Normalt et sikkert blandingsforhold.
13.3 Bedste moment på den magre side.
14.7 Støkiometrisk blandingsforhold, svarer til kemisk ideel forbrænding.
15.5 Cruise på den magre side.
16.5 Bedste økonomi.
18.0 Grænsen for hvor magert en karburatormotor kan gå.
22+ Grænsen for hvor magert en EFI motor kan komme.
Yderligere bemærkninger:
Ved meget lave temperaturer, ofte lavere end nul kan motoren kræve AFR forhold ned til 4:1, og i selve starten helt ned til 1,5:1.
Hvis motoren har en meget vild knastaksel kan det blive nødvendigt med meget fedt AFR forhold i tomgang. Ofte helt ned til 11,5:1. Disse motorer skal magres ud når de får lidt flere omdrejninger og belastes lidt. Ofte er 12,5-13,0:1 ikke helt ved siden af. I takt med at omdrejningstallet stiger og motoren kommer lidt mere ”on-cam” kan man ofte komme væsentligt over 14,7:1 og dermed opnå en rimelig økonomi.
Meget ”tamme” knastaksler kan ofte køre tæt på støkiometrisk i tomgang, og har samtidigt pæne emissionstal. I takt med at omdrejningstallet stiger kører disse ofte godt på 14,0-15,0:1
Sejtræk og ~50% spjældvinkel kræver ofte lidt federe AFR forhold.
Bedste kørbarhed opnås omkring 13.0-14,5, afhængigt at belastning og omdrejningstal.
Under WOT ligger max effekt i området 11,5-13,3:1, hvor et godt udgangspunkt er 12,0:1 for trykladede motorer, og 12,5:1 for sugemotorer.
Køling ved hjælp af mere brændstof bliver som regel ineffektivt ved AFR forhold federe end 11,2:1
WOT: WideOpenThrottle (Fuldgas)
AFR: AirFuelRatio (blandingsforholdet i kg luft/kg brændstof).
Snip slut.
Jeg tror at jeg ville justere visse af de værdier en lille smule med det jeg ved idag, men du går ihvertfald ikke helt fejl af det.
Se, Man kan finde mange spændende ting på forummet. Man kan evt. søge på flere ord....
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!