AFR tabeller og letteste fremgangsmetode

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

AFR tabeller og letteste fremgangsmetode

#1 Indlæg af wbx manden »

Hejsa...

Jeg har netop installeret MS 2.2 i min VW transporter 2,1 fra '89

- MT 2.25 717, msns-extra (dog uden tændingsdelen endnu)
- LC-1 widebandsensor

Syntes jeg har læst og læst på MS hjemmeside og forum, men har svært ved at samle alle informationerne i mit hoved.

Hvordan får jeg nemmest trimmet skidtet ind ?
Det skulle være så nemt med WB-lamda :roll:

Jeg har fået den til at starte, gå i tomgang og kører ok, ja faktisk ganske udemærket, men kan se på mine loggings at der stadig er spikes på kurverne.. også GEGO.

Derudover har jeg ingen idé om hvordan AFR tabellen bør se ud for en sugemotor som min!?

Jeg har forløbig sat værdierne til:

100 kPa = 13.5
90 = 14.1
80 = 14.7
65 = 15.4
55 = 16.1
45 = 16.5
35 = 16.5
20 = 17

Jeg har ikke rigtig fået MStweak til at virke og heller ikke AutoTune :(

Hvad gør jeg for at komme videre ?

Mvh.
Rasmus
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Har du spikes på dit RPM signal?
Hvis ja, så glem al videre justering før dette er fikset. Hvor får du rpm signalet fra?

Indsæt gerne et billede af en logfil.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#3 Indlæg af wbx manden »

Der kan sjældent forkomme rpm spikes, men det er som regel hvis motoren går ud og den startes igen.
Har kun oplevet ganske få spikes ved normal drift.

Jeg tager signalet fra tændspolens negative pol... :roll:

Dette er et screenshot fra min seneste log
Vedhæftede filer
MS-log-sc-prt.jpg
MS-log-sc-prt.jpg (108.91 KiB) Vist 5094 gange
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#4 Indlæg af wbx manden »

Lidt mere her ...
Vedhæftede filer
MS-log-sc-prt-2.jpg
MS-log-sc-prt-2.jpg (122.31 KiB) Vist 5052 gange
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

de AFR værdier du nævner er for magre! motoren kommer til at køre både dårligt og mærkeligt..... hvis du altså får disse værdier kørt ind. på den gamle(!) motor er der sikkert ingen grund til at starte på under (over!) 14-1.... prøv dig lidt frem. MVH. søren
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#6 Indlæg af wbx manden »

Grunden til jeg kører så magert er, jeg læste en post hvor der blev nævnt at der ikke var nogen grund til at køre fedt under 80-90 kPa
Specielt biler uden kat. som min :roll:
Man kan også se på mine logs, at acc enrichments sørger for forbrændingen ikke bliver for mager ved acceleration.

Men er det nok, hvad si'r I til logs'ne ?

Hvordan kommer jeg videre og hvordan sikre jeg mig den ikke kommer til at kører for magert.

Hvad er "std." AFR tabel og hvad er grænsen ved vedvarende belastning ?

Mvh.
Rasmus
Senest rettet af wbx manden 27 jan 2006, 08:30, rettet i alt 1 gang.
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#7 Indlæg af wbx manden »

Btw, hvordan får jeg autotune til at virke?
Når jeg klikker på Autotune skriver den efter kort tid et eller andet med "tabel outside window"
Jeg kan huske den helt eksakte sætning :roll:
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Jeg personligt vilde nok fede 0,5 op over 70 KPA, og kører resten 14,7-1.
Til at starte med.
Loggen køres igennem dette program.
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
Efter dette, dvs mange logs kan man forsøge at magre manuelt ud for at se hvad motoren kan klare.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Postal DK
Medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#9 Indlæg af Postal DK »

OT:

Hvordan får jeg trækket en VEX tabel ud af megatune.
Feltet hvor der står"Tabel Export" kan jeg ikke trykke på ?
wbx manden
Junior Medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27 aug 2005, 13:54
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#10 Indlæg af wbx manden »

Hej igen

Jeg har nu kørt nogle logs og løbende kørt dem igennem det program Morten henviser til.
Resultatet er fint og jeg går udfra at store udsving (-+10-20 %) på gego ved acc. og dacc er i orden ?

Ved konstant rpm og kPa ligger den og svinger +- 2 % det er vel ok !?

Men stadig, findes der ingen tommelfinger regel for AFR mht. motorstørrelse, rpm, kPa, mv. ?
Det kan være lidt svært at finde ud af, hvor magert man kan køre...

Jeg er interesseret i at lave et økoprogram, hvor jeg kører på (eller i nærheden) grænsen til "too lean", men selvfølgelig med sikkerhed margen.
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342
Besvar