Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 09:58 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Er mine spørgsmål for simple eller skyldes tavsheden I ikke kan besvare mine indlæg ?

Jeg vil fortælle lidt om mit projekt ...

Bilen er en "gammel" VW transporter T3 med en 2,1 liters vandkølet boxermotor med komp.forhold på 10,5:1, 112 hk. og 174Nm@2800 rpm standart.
Bilen er født med et af de første indsprøjtningssystemer, Bosch Digijet, som styres via rpm, luftmængde og luft temp.

Grunden til jeg i første omgang ville ha Megasquirt på var, at jeg er ved lave en 1,9 motor af samme slags med en Mercedes kompressor ( af M62 slagsen) og manglede et styresystem til projektet.

I mellem tiden har jeg moteret megasquirten på min std. motor for at lære systemet at kende, inden det overføres til kompressormotoren.

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 16:52 
nu kender jeg ikke ret meget til ms eller dit setup

men når jeg kikker dit screendump

http://powerpage.gjelsoe.dk/download.php?id=1605

så undre det mig at dit tps (speeder) i den nederste graf, hopper rundt uden for billedet. er den scaleret rigtigt ?

kan det være den som grunden til:

Citat:
Når jeg klikker på Autotune skriver den efter kort tid et eller andet med "tabel outside window"


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 16:54 
når jeg kikker igen er der en hvid streg, skal det forestille at være 0 ?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 17:39 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Anonymous skrev:
når jeg kikker igen er der en hvid streg, skal det forestille at være 0 ?


Stregen er gul, men den dårlige farvegengivelse skyldes nok jeg har komprimeret billedet.

TPS skulle være ok, man kan også se ude til venstre, at TPS værdierne ligger mellem 0 & 100 :roll:

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 18:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
wbx manden skrev:
Er mine spørgsmål for simple eller skyldes tavsheden I ikke kan besvare mine indlæg ?
.


Der er da 3 der har fortalt dig at du kører for magert.....Har du da prøvet at fede den lidt op?

Slå EGO correction fra, og juster den selv. giver bedre nybegynderføling med tingene.

Søg i dette forum på disse 3 bogstaver: AFR

Ikke nogen helt dum ide.

Det er tilgengæld en dum ide at trigge noget fra tændspolen. Søg på crank trigger på MSEFI.
JA, jeg ved det er nemt på spolen, men nemme ting er ofte ikke særligt gode ting, ligesom nemme damer ikke altid er sjove i længden.... :shock:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 19:49 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
HenrikGM skrev:
Der er da 3 der har fortalt dig at du kører for magert.....Har du da prøvet at fede den lidt op?


Ja tak :) jeg har at fede den på, det hjalp også på effekten

HenrikGM skrev:
Søg i dette forum på disse 3 bogstaver: AFR

Ikke nogen helt dum ide.


Syntes jeg gjorde et hæderligt forsøg, men måske jeg har søgt på det forkerte :roll:

HenrikGM skrev:
Det er tilgengæld en dum ide at trigge noget fra tændspolen. Søg på crank trigger på MSEFI.
´

Hvorfor ikke på tænspolen ? Jeg har ikke haft nogen spikes på rpm signalet siden !

Jeg undskylder for de mange dumme newbie spørgsmål og ved selv fra "min egen" hjemmeside ( www.t3nettet.dk ), hvor irriterende det er når man skal svare på de samme spørgsmål flere gange om dagen...

Jeg logger og læser lidt mere... :roll:

Mvh.
Rasmus

Mvh.

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Senest rettet af wbx manden 31 jan 2006, 20:23, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 20:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Dette er fundet her, blot ved at søge på AFR.... :wink:


Snip:
Blandingsforhold.

Det er tit et problem for hjemmetunere at vide hvad de skal justere blandingsforholdet ind efter, og i faglitteraturen findes en del forskellige oplysninger. Dette er renskrevne noter jeg har lavet igennem nogen tid. Bemærk: AFR forholdet kan IKKE måles med en alm. NB lambdasonde. Oplysningerne her skal bruges med behørig opmærksomhed på den enkelte motor.

AFR forhold: Kommentar:

6.0 Meget fed. På grænsen til hvad der kan brænde I en varm motor.
9.0 Tyk sort røg, motoren føles doven, det fede blandingsforhold stjæler meget effekt.
11.5 Bedst moment ved WOT. Stadigt til den fede side.
12.2 Bedst effekt ved WOT. Normalt et sikkert blandingsforhold.
13.3 Bedste moment på den magre side.
14.7 Støkiometrisk blandingsforhold, svarer til kemisk ideel forbrænding.
15.5 Cruise på den magre side.
16.5 Bedste økonomi.
18.0 Grænsen for hvor magert en karburatormotor kan gå.
22+ Grænsen for hvor magert en EFI motor kan komme.


Yderligere bemærkninger:

Ved meget lave temperaturer, ofte lavere end nul kan motoren kræve AFR forhold ned til 4:1, og i selve starten helt ned til 1,5:1.

Hvis motoren har en meget vild knastaksel kan det blive nødvendigt med meget fedt AFR forhold i tomgang. Ofte helt ned til 11,5:1. Disse motorer skal magres ud når de får lidt flere omdrejninger og belastes lidt. Ofte er 12,5-13,0:1 ikke helt ved siden af. I takt med at omdrejningstallet stiger og motoren kommer lidt mere ”on-cam” kan man ofte komme væsentligt over 14,7:1 og dermed opnå en rimelig økonomi.

Meget ”tamme” knastaksler kan ofte køre tæt på støkiometrisk i tomgang, og har samtidigt pæne emissionstal. I takt med at omdrejningstallet stiger kører disse ofte godt på 14,0-15,0:1

Sejtræk og ~50% spjældvinkel kræver ofte lidt federe AFR forhold.

Bedste kørbarhed opnås omkring 13.0-14,5, afhængigt at belastning og omdrejningstal.

Under WOT ligger max effekt i området 11,5-13,3:1, hvor et godt udgangspunkt er 12,0:1 for trykladede motorer, og 12,5:1 for sugemotorer.

Køling ved hjælp af mere brændstof bliver som regel ineffektivt ved AFR forhold federe end 11,2:1


WOT: WideOpenThrottle (Fuldgas)
AFR: AirFuelRatio (blandingsforholdet i kg luft/kg brændstof).
Snip slut.

Jeg tror at jeg ville justere visse af de værdier en lille smule med det jeg ved idag, men du går ihvertfald ikke helt fejl af det.

Se, Man kan finde mange spændende ting på forummet. Man kan evt. søge på flere ord.... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 20:20 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
Fantastisk ! :wink:

Det var lige præcis noget i den stil jeg var ude efter...

Jeg søgte på "AFR tabeller", "indstilling af AFR" m.fl. her var udbudet af artikler ikke så stort

Men TAK ! :lol:

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 21:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Prøv at kigge på de indlæg du selv har skrevet. Hvis du senere skulle søge på dem, så skal du være lidt mere kreativ, end dine to søgeeksempler.

Det er ret sjældent at tekster som ovenstående ligefrem er benævnt ved rette ord, feks AFR tabeller.

Jeg søgte selv på AFR og MOMENT, og det gav nedenstående resultat.

Det er ofte ret værdifuldt at være god til at tænke kreativt i en søgning.

Fint du kunne bruge det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 22:36 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 27 aug 2005, 12:54
Indlæg: 64
Geografisk sted: Valby
HenrikGM skrev:
Prøv at kigge på de indlæg du selv har skrevet. Hvis du senere skulle søge på dem, så skal du være lidt mere kreativ, end dine to søgeeksempler.
.


wbx manden skrev:

Jeg søgte på "AFR tabeller", "indstilling af AFR" m.fl. her var udbudet af artikler ikke så stort

Men TAK ! :lol:


Jeg søgte faktisk også på AFR, men må erkende jeg var lidt for doven til at læse dem alle igennem.

Derfor kan det nogen gange være nemmere at spørge og evt. få et link.. :oops:

_________________
VW Transporter T3, 2.1 vandkølet boxer std. 112hk.
Megasquirt og Renault/ Lotus gearkasse

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team