Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 15:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

reelt er der måske brugt 3 timer (!) til at køre den motor ind.... sidst til DHB 2005, da der blev justeret, var det benzinpumpen der satte grænsen. ikke motoren.
der kan bruges meget mere tid, men om selve topeffekten ville blive meget højere? nok den motor i DK, der har højest litereffekt..... synes EGON skulle leje et rullefelt, til åbent hus i de ny lokaler. engang når vejret er LIDT BEDRE! var det en ide? MVH. søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Hvis du læser hvad jeg skriver,så siger jeg jo også at mange tilfælde vil mindre tryk og højre AFR give lige så meget.

Ang. justering,så tror jeg nu nok at TEC erik ved hvordan mand justere en motor,tror han har justeret flere end de fleste her,incl. dig henrik.
MVH Finn
Ang. 11,5 der er mange links med testkørsler der viser at det kører med det,dermed ikke sagt det er optomal,men måske(som jeg også skrev tidliger) for at være på den sikre side.
MVh Finn

Jeg tror da sådanset jeg læser ganske udmærket Finn ;-)

At "TEC Erik" er vældigt erfaren har jeg aldrigt sået tvivl om, men jeg tror bestemt ikke at det kan forsvares med 11,3, eller "at den ryger helt sort" set ud fra andet end at man "er på den sikre side"(hvilket jeg så ikke er helt enig i, men lad det ligge).

Hvordan dælen blev det iøvrigt til en vurdering af hvem der har kørt flest biler ind?? :?

Tråden går på om 11,3 er for fedt, og IMO er det alt for fedt, og har ikke den ønskede effekt, men hvis det modsatte kan ses via dynoudskrifter og motoropsætninger, så tager jeg gerne hatten af. Indtil da, så mener jeg at 12,0 er på den sikre side, og 12,3-12,8 der hvor max power skal findes.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

det er meget forskelligt hvor max hk ligger. for der er mange ting der spiller ind. men er det ren blanding, uden at bruge benzin til at styrre banken... er ca. 12.5-13! nok bedst.... meget spiller ind på en tunet motor. plus div. motorer mm reagerer forskelligt. men i den ideale verden er 11.3 fed... IKKE PÅ DEN FEDE MÅDE! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Henrik kan du vise mig et sted hvor jeg påstår at 11,3 eller 11,5 giver mest effekt,jeg skriver jo nærmest det modsatte.
Så nej tror ikke du læser hvad jeg skriver.
Sjovt nok sagde du selv til rulletræf på fyn,om rene's og min ikke kørte mager,da den SLET ikke røg til sort.
Jeg er nu også villigt til at afgive lidt hk,ved lidt fed blanding.
MVH Finn

Titel:
Moderator

Henrik kan du vise mig et sted hvor jeg påstår at 11,3 eller 11,5 giver mest effekt,jeg skriver jo nærmest det modsatte.
Så nej tror ikke du læser hvad jeg skriver.
Sjovt nok sagde du selv til rulletræf på fyn,om rene's og min ikke kørte mager,da den SLET ikke røg til sort.
Jeg er nu også villigt til at afgive lidt hk,ved lidt fed blanding.
MVH Finn

Sjovt nok, så ender denne snakken frem og tilbage rigeligt ofte med at du mener jeg ikke læser hvad du skriver. I tråd efter tråd. Det ender den også med denne gang kan jeg se.

Til rulletræffet udtrykte jeg blot lidt bekymring over at man SLET INGEN tone kunne fornemme på udstødningen, og det plejer at være ret magert. Mere end 12,5. DERFOR spurgte jeg. At det i denne sammenhæng pludseligt er blevet "sjovt nok" står jeg da lidt uforstående overfor, men jeg skal da gerne holde min mening for mig selv næste gang.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Alle har lov til deres mening,også dig. :D
Men bliver forviret når du skriver her den ikke skal ryge,og siger noget andet i sommers.
MVH Finn

Titel:
Moderator

Alle har lov til deres mening,også dig. :D
Men bliver forviret når du skriver her den ikke skal ryge,og siger noget andet i sommers.
MVH Finn

Finn; nu er der jo pokker til forskel om den ryger som Egons, eller om den ryger som en Lupo (som starletten gjorde til rulletræffet).

Hvis du kiggede lidt nøje efter på feks lqs´s vogn, så røg den sort som en færge i første rulning uden gas, og 2. rulning forsvandt AL antydning af røg på stedet da den fik gassen. Der var en kæmpe forskel på AFR forholdet på de to træk, og ingen af dem er det rigtige AFR til den bil. Først går den seriøst fedt, og senere (i mine øjne) farligt magert.

Hvad jeg sagde i sommers, og hvad jeg siger nu skal jo ikke tolkes som sort/hvidt, vel?

Når jeg spørger dig om den ikke går magert fordi den slet ikke ryger, så er det jo ikke det sammen som at jeg helst så den ryge som en gammel jernbanefærge de sidste meter op af stranden i indien, vel??

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg kan komme med et input til debatten...

Jeg har jo trimmet benzin på en eta ombygget m20 motor (bmw) med kompressor.
(vi har ikke sat MS til at styre tænding endnu, men det kommer nok i denne weekend) så tændingen har jeg slet ikke styr på og kan derfor ikke trække den tilbage endnu, ærgeligt men sandt.

Nåh men kører skal den fandme og ladetryk det skal den ha´ for ellers er det jo ikke sjovt og det er det de unge vil ha´ :wink:

Den har ikke tendens til at banke i 1., 2. og 3. gear, men i 4. og 5. har den banket noget. Forsøgsvis har jeg trukket blandingen ned til lambda 0.77 fra lambda 0.82 og det fjernede iflg vores lyttebøffer den tændingsbanken der var... Jeg siger dermed ikke at et fintfølende instrument ikke ville kunne detektere let banken...

tændingsbanken har så vidt jeg husker ligget omtrent samme sted som maks moment, men hæng mig ikke op på det!! den har maks ladetryk på 0,7bar og yder 326hk og ca 400nm

Titel:
Mester Medlem

pas lidt på med at læse AFR ud fra sod og røg.
hvis en benzinmotor oser sort røg ud i længere tid, kører den faktisk så fedt, at den ingen ydelse af betydning har
! faktisk også så fed at en bredbåndssonde, har svært ved at måle!!
hvad der godt kan snyde lidt, er at sod fra landevejs kørsel, evt med rigtig store dyser, lav komp. og kæmpe udstødning (læs ikke optimalt afstemt til det formål!) simpelthen bliver brændt/blæst ud.... af samme grund ser man mange biler, ryge mere i de lave gear på et 1/4mile træk. prøv evt at tage en landevejsbil på rullefelt, rul flere gange efter hinanden, uden at ændre noget.... kig på udstødningsgassen imedens... det her var/er ikke skrevet for at bortforklare min egen bils opførsel... slet ikke!
men HENRIK... kan du huske sidst VOLVO traktoren røg sort? hade den da en god ydelse?? AFR...11-1?? eller måske nærmere 6-1!!! det ville være mit bud. altså sex til en i AFR ved sort røg og sod i længere tid! MVH. søren

Titel:
Moderator

lqs skrev:
men HENRIK... kan du huske sidst VOLVO traktoren røg sort? hade den da en god ydelse?? AFR...11-1?? eller måske nærmere 6-1!!! det ville være mit bud. altså sex til en i AFR ved sort røg og sod i længere tid! MVH. søren

Det er korrekt at lang landevejskørsel kan give sod og det kan blæses ud i de første gear, og give falske indikationer af reel tilstand.

Min egen erfaring siger mig at biler begynder at få en ret sort tone i røgen når man krydser AFR12. V. AFR10 ligner det en dieselbil. Sådan opførte Allans rolla sig. V. AFR 13 skulle man se det i den rigtige vinkel, og der kunne man kun lige ane røgen var tonet en lille smule.

Da direktørens volvo fik karburatoris den omtalte dag fik bilen jo så meget bensin, at den knapt kunne tænde det. Mit bud er AFR omkring de 7-8stykker. Tror ikke den havde kunnet tænde AFR6 overhovedet. Der røg den osgå så sort at bagsmækken på bilen blev sodet på en tur fra aarup til labølle, og man kunne tydeligt se røgen i bakspejlet, trods det var skumring!
Een ting er helt 100% sikkert: den lavede bestemt ikke maxeffekt som det gik der, men det hjalp med karb.sprit(Tak for lån, Søren).

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time