Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nu kommer det jo også meget and på hvad tunningsgrad vi er i.
Men 11,5 er ikke unormalt når der rigtig er tryk på.Har set flere hårdt pumpede supra'er med dette forhold,og jo det så rimeligt seriøst ud.
Det kommer jo også and på hvor store nosser du har,hvor langt tør du gå op.Men tror i nogle tilfælde at, at der er lige så mange hk ved lavere tryk ,og så højere AFR.
Egon's racer skal ryge helt sort,ellers banker den,men det er så også ved 2,5 bar :o
MVH Finn
Tja, vi kan bruge en vis MR2 med 1,8celica maskine som eksempel. 346hk og 411Nm, uden at gå over 6500rpm. Fedeste AFR forhold er 12,2 og ellers typiskt 12,4. Ydelsen er lagt ved 1,4bar.
Allans rolla lagde også omkring de 12,2.
Flere andre små toyotamaskiner ligger i samme leje.
At det ryger sort ser i mine øjne ikke seriøst ud, tværtimod.
Finn; Prøv at læse det link MortenVJ smed tidligere. At en motor skal have meget fed blanding for at undgå bankning er ofte en konsekvens af for tidlig tænding.
Omkring Egons bil, så vil rygterne jo sige den er rullet til 440hk, og nogen snakker jo om drejningsmomenter over de 600Nm(her hænger det så hellerikke sammen længere), men hvis man kan lave 346hk på en "dårlig" celicamotor @1,4bar, så skal man gerne kunne lave en del flere med 2,5bar og en motor der er noget overlegen. Måske de 2,5bar har presset tabene meget højt op, så der faktisk ikke er noget hentet ved de sidste kpa tryk, måske endda tværtimod.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!