Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 maj 2025, 07:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: afr forhold
Medlem

Geografisk sted: østjylland
Hej og godt nytår.

Har fået min wideband til at funke så jeg nu kan se mit afr forhold på den bærbare. jeg køre en del motorvejs kørsel og kan se som den er stillet nu (chippet hos rh) så ligger afr forholdet lige omkring 14,5 når jeg kruser ud af motorvejen med 130-140 kmt. når jeg så trykker pedalen i kælderen og den danner noget tryk (0,65 bar) så ryger mit afr forhold på 11,3. er det ikke ekstremt fed med et afr forhold på 11,3.
da jeg som sagt kører en del motorvejs kørsel og også nogengange hvor den får lidt pedal så er det rimelig vigtig at jeg for stillet min motor så den ikk futter af, men jeg vil selvfølgelig også gerne kunne køre så langt på benzinen som muligt med så meget efekt som muligt.

kunne godt tænke mig at høre lidt af jeres erfaringer osv

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

jo.... det er meget fed. men er du helt sikker på du måler rigtigt? hvis du gør er der sandsynligvis ydelse at hente ved at magre noget ud.... økonomi? hvor mange % af tiden ser motoren over 100kpa? sandsynligvis meget få. fortæl lidt mere, om motor og hvordan du måler. MVH. søren

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østjylland
lqs skrev:
jo.... det er meget fed. men er du helt sikker på du måler rigtigt? hvis du gør er der sandsynligvis ydelse at hente ved at magre noget ud.... økonomi? hvor mange % af tiden ser motoren over 100kpa? sandsynligvis meget få. fortæl lidt mere, om motor og hvordan du måler. MVH. søren

jamen måden jeg måler på er med min lc-1 wideband. (www.lm-1.de) som efter sigende jo skulle være en kvalitets wideband. selve sonden sidder ca. 30-40 cm fra turboen, har kalibreret widebanden 2 gange for at være sikker på at den er korekt kalibreret. når jeg kruser ud af motorvejen så er det jo også et rimeligt afr forhold den viser(lige omkring 14.5 afr), precis hvor meget tryk/undertryk den kører med lige der er jeg ikke 100% klar over men jeg er ret sikker på at det er meget lidt eller ingen tryk. men jeg er ret sikker på at når jeg køret over 2700 rpm og trykker pedalen i bund så danner den max tryk og det er også her den viser denne fede blanding (11.3 afr) men det er da muligt at de har stillet den så fed for at være sikre på at den kom levende ud af deres feldt igen. det kan jo godt være at de sådan nogen steder går med både livrem og seler når de kører sådan en bil med eftermonteret ind.
jeg skal snart til at montere min megasquirt og i den forbindelse tænkte jeg at jeg da lige kunne tjekke hvordan de har stillet den ved rh så jeg havde en lille pejling af hvor jeg skulle hend af blandings messigt. det skal lige siges at jeg har kørt 6000 rpm med pedalen i kælderen og holdt den der nede 2-3 måske 4min uden at den har stillet nogen motor så jeg tænkte at det kunne ikke være helt galt stillet, men syntes stadig at det lyder af en noget fed blanding.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Min ligger omkring 14,7/1 ved de hastigheder.
Og omkring 13/1 ved det tryk.
Rammer 12,5/1 ved 180 kpa og 12,0/1 ved 220 kpa.
Men så har jeg jo også muligheden for at kunne justere næsten alt .
+ jeg tror jeg ved hvad jeg laver, og hvordan motoren reagerer.
Hvilket min foregående motor ikke var helt enig med mig i.
Den brændte dog ikke af grundet for mager blanding.
Men nærmere af ren overbelastning.
Her er et lille link der belyser afr forhold.
http://www.innovatemotorsports.com/resources/rich.php

Og jo jeg syntes også at dine værdier er alt for fede.
Men producenten af chippen vil nok ikke stå med en masse motorer med huller i stemplerne.
Og er ligeglad med de langsigtede følgeskader af en såddan fed blanding.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem

Jeg syntes ikke 11,3 er så slemt.
11,5 til 12,5 er det anbefalede når der er tryk på, så du er da ret tæt på.
Du ville nok få lidt flere heste ved at lave blandingen tyndere men du skal passe på din cruising afr ikke bliver tyndere samtidig med, da den ser lidt høj ud.

Titel:

test

Titel:
Moderator

CIT skrev:
Jeg syntes ikke 11,3 er så slemt.
11,5 til 12,5 er det anbefalede når der er tryk på, så du er da ret tæt på.
Du ville nok få lidt flere heste ved at lave blandingen tyndere men du skal passe på din cruising afr ikke bliver tyndere samtidig med, da den ser lidt høj ud.

11,3 er IMO meget fedt.

12,2 plejer at være safe, uanset motor. Federe end det plejer ikke at kunne fjerne tændingsbanken mere.

Typiskt vil man kunne fjerne banken ned til ca. 12,5. Nogle gange helt ned til 12,0. Når først man er dernede så giver det ikke rigtigt noget at gå længere. På en motor der bankede let omkring 1,8bar fra 4500-6500rpm prøvede jeg forsøgsmæssigt at gå ned til AFR 9,5 i steps. Der var intet at gøre, banken kunne ikke fjernes, tilgengæld tabte den effekt så det baskede. Først da vinkelen kom med hjalp det.

Og, så husk lige at WOT AFR helst ikke skulle påvirke crusin AFR. Hvis det gør, så er der lige nogle småting man skal have gjort!!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Nu kommer det jo også meget and på hvad tunningsgrad vi er i.
Men 11,5 er ikke unormalt når der rigtig er tryk på.Har set flere hårdt pumpede supra'er med dette forhold,og jo det så rimeligt seriøst ud.
Det kommer jo også and på hvor store nosser du har,hvor langt tør du gå op.Men tror i nogle tilfælde at, at der er lige så mange hk ved lavere tryk ,og så højere AFR.
Egon's racer skal ryge helt sort,ellers banker den,men det er så også ved 2,5 bar :o
MVH Finn

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nu kommer det jo også meget and på hvad tunningsgrad vi er i.
Men 11,5 er ikke unormalt når der rigtig er tryk på.Har set flere hårdt pumpede supra'er med dette forhold,og jo det så rimeligt seriøst ud.
Det kommer jo også and på hvor store nosser du har,hvor langt tør du gå op.Men tror i nogle tilfælde at, at der er lige så mange hk ved lavere tryk ,og så højere AFR.
Egon's racer skal ryge helt sort,ellers banker den,men det er så også ved 2,5 bar :o
MVH Finn

Tja, vi kan bruge en vis MR2 med 1,8celica maskine som eksempel. 346hk og 411Nm, uden at gå over 6500rpm. Fedeste AFR forhold er 12,2 og ellers typiskt 12,4. Ydelsen er lagt ved 1,4bar.
Allans rolla lagde også omkring de 12,2.

Flere andre små toyotamaskiner ligger i samme leje.

At det ryger sort ser i mine øjne ikke seriøst ud, tværtimod.

Finn; Prøv at læse det link MortenVJ smed tidligere. At en motor skal have meget fed blanding for at undgå bankning er ofte en konsekvens af for tidlig tænding.

Omkring Egons bil, så vil rygterne jo sige den er rullet til 440hk, og nogen snakker jo om drejningsmomenter over de 600Nm(her hænger det så hellerikke sammen længere), men hvis man kan lave 346hk på en "dårlig" celicamotor @1,4bar, så skal man gerne kunne lave en del flere med 2,5bar og en motor der er noget overlegen. Måske de 2,5bar har presset tabene meget højt op, så der faktisk ikke er noget hentet ved de sidste kpa tryk, måske endda tværtimod.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Hvis du læser hvad jeg skriver,så siger jeg jo også at mange tilfælde vil mindre tryk og højre AFR give lige så meget.

Egon's lavede de 440hk med den lille t4 ved 1,4 bar.
Den kører nu med en GT35 og 2,5 bar.
Ang. justering,så tror jeg nu nok at TEC erik ved hvordan mand justere en motor,tror han har justeret flere end de fleste her,incl. dig henrik.
MVH Finn
Ang. 11,5 der er mange links med testkørsler der viser at det kører med det,dermed ikke sagt det er optomal,men måske(som jeg også skrev tidliger) for at være på den sikre side.
MVh Finn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time