zky skrev:Men sierra'en kom i 88 med 2,0 DOHC og Escort i 92 med 2,0 DOHC 16V
Sierra-DOHC´en kom ikke så tidligt som i ´88... Jeg mener, at de første Sierra-DOHC kom i ´90, som karburatormotorer (motorkode N8 ). Dem kom der kun ganske få af, inden katalysatorloven kom, og motoren dermed nødvendigvis måtte have indsprøjtning (motorkode N9). Hvilket jeg mener var i 1991.....
Men jeg er ret sikker på, at "motoren med to knastaksler, 8 ventiler og EFI i en Sierra" kom i 1991.
Zetec-maskinerne fra Escort/Mondeo har som tidligere nævnt INTET fælles med Sierra-motorerne.
VH Lars
der må jeg give ZKY ret, min nye motor er fra 89. toppen er fra 89. og toppen er født med indsprøjtning. det er lidt mærkeligt.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
MØFFE(uden login) skrev:jeg ville nok vælge en 2,3 16V med 145hk.. og banke N9C i blokken og fjerne 2,3 mærket fra vandpumpe huset.. men det er en anden historie
jeg kan altså ikke finde den type motor.. så den er nok sjælden.. hvilken bil skulle den sidde i?? scorpio eller sierra??
MØFFE(uden login) skrev:jeg ville nok vælge en 2,3 16V med 145hk.. og banke N9C i blokken og fjerne 2,3 mærket fra vandpumpe huset.. men det er en anden historie
jeg kan altså ikke finde den type motor.. så den er nok sjælden.. hvilken bil skulle den sidde i?? scorpio eller sierra??
Den ligger i Galaxy og Scorpio 95- men jeg tror ikke den passer top med en 2,0 da 2,3 har balanceaksler
For at komplicerer det hele :
Zetec motoren hed allerførst Zeta men Fiat koncernen havde patent på navnet Zeta. Efter meget få producerede ændredes navnet til Zetec.
DOHC betyder ganske rigtigt 2 overliggende knastaksler men har ikke noget med 16 ventiler at gøre.
De første Sierra havde DOHC motorer med karburator og først de senere havde indj.
Zetec motorerne findes i mange udgaver og passer absolut ikke sammen alle sammen endsige dele sammen.
Jørn