Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

hvordan måler du oliens temperatur ud af turbo? hvorfor mener du olien bør være koldere på en turbomotor end på en suge? min påstand vil være at 9 ud af 10 gange gør en oliekøler mere skade end gavn på en gademotor. HVIS IKKE DER ER TERMOSTAT MONTERET! i gamle dage da jeg pjattede lidt med motorcykler, var en olietemperatur over 150grader høj.... har kørt trackday.... med gadebil... der er steder hvor køling er mere nødvendig end som på motorolie.... læs bremser og transolie! prøv at kigge lidt på hvor mange std. biler der har oliekøler, de samme biler du køber her, sælges i TYSKLAND. dvs. mulighed for bundgas over en strækning svarende til en tank brændstof. men ja en vandkølet oliekøler korrekt monteret, så der er mulighed for at varme olien også, er en god ting. MVH. søren PS. ville aldrig køre med 70 graders termostat på en alm gadebil. er faktisk også meget svært at købe sådan en...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

70 graders termostaten er std i sandwichblokken på en 240Turbo.

Ved olietemperatur over 70grader begynder den at køre olien over køleren istedet.

Ja,hvis olien er for kold er det OGSÅ noget lort, derfor skal der være en termostat, ellers kan det næsten være ligegyldigt. Troede faktisk ikke der varnogen der var dumme nok til at montere en oliekøler uden termostaten.....!

Varmeveksleren er også en mulighed, men kræver at vandkøleren har den ekstra kapacitet.

Oliereturtemp er målt som overfladetemperatur på oliereturrøret, ca.5cm før dette går i bundkarret.

Grunden til at jeg vil sætte en turbomotor koldere er for at give olien lidt mindre termisk belastning. Der er pokker tilforskel om olien er 110grader når det går ind i turboen og henter +50grader mere, eller om olien er 80grader og henter +50grader.
Førstnævnte vil ødelægge olien, da man nemt kommer over den temperatur olien er beregnet til at håndtere(efter turboen)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

DVS. at du har målt olietemp til 200 grader og mener at 190 grader vil ødelægge olien.... men at du stadig mener VOLVO vidste hvad de lavede, dengang i 1800 og grøn hvidkål....? JAH øh???? MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Ja og derfor anbefalede de olieskift for hver 5000 km..
Moderne olier har vel større tolerencer hvis motoren bliver kørt optimalt.
Mht olie kølerer eller ej.
så er de fleste rigtige firhjulstrækkere udrustret med en , og mange højtydende tyske modeller, alle med thermostat.
Men skifter man olie efter hver 402 m. så er det ligegyldigt.
Kører man med bilen hver dag, og skal man en tur til italien, eller presse motoren hårdt i længere tid, så er det en anden snak, og man bør overveje en oliekøler.
Men hoved spørgsmålet er hvad kan olien tåle af temperatur i længere tid, inden den nedbrydes.
for 12 år siden fik jeg at vide at en fuldsyntetisk shell olie kunne tåle 120 frader i lang tid, aka en sikker temp.
Hvad kan de idag, og hvorfor er intervallerne for olieskift så store.
lavere service omkostninger, eller bedre olie, eller ændret kørselsmønster?
MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

hvis den bedste olie kunne klare 120 grader for 12år siden.... og olien er 200 grader ud af turbo på den gamle traktor... så skal olien altså skiftes når den (altsammen?) har været gennem turbo.... bange for det vil være under 400meter! eller hvis olien er hårdere belastet på 4wd... så måske for hver 200meter? noget her der virker lidt mærkeligt! MVH. søren tidligere traktorejer

Titel:
Moderator

lqs skrev:
hvis den bedste olie kunne klare 120 grader for 12år siden.... og olien er 200 grader ud af turbo på den gamle traktor... så skal olien altså skiftes når den (altsammen?) har været gennem turbo.... bange for det vil være under 400meter! eller hvis olien er hårdere belastet på 4wd... så måske for hver 200meter? noget her der virker lidt mærkeligt! MVH. søren tidligere traktorejer

hehe....olieskift for hver 400m pga termisk crackning, arh, Søren......

Nu vil det være sådan at olie ikke går i smadder øjeblikkeligt alene fordi det bliver voldsomt opvarmet. Tiden er en faktor også, og her kommer de 5000km ind i billedet.

Det interessante er at oliesumpens temperatur kan holdes på ca. 85grader, trods turboen(som kun er oliekølet) leverer meget varmere olie end 85grader. Olien vil derfor kun kortvarigt være overophedet, og da termisk crackning er betinget af "høj temperatur x tid", så har du vist forklaringen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Tror også mange gange det er skudt over målet med oliekøler.
4agze motore kører i østen med 40 grader om dagen uden oliekøler.
Men det er da klart hvis det er eftermonteret turbo vil temperatur stige meget når den får klø.Ved det selv fra min egen.
MVH Finn

Titel: nos
har lige skr med et firma og de mener stadig det er en go idè at montere oliekøler da de skr "Nos udvikler en stor varmebelastning i din motor under de 8 sek. det anbefales
og bruge af gangen. Det gør at benzinen forbrændes hurtigere og skaber derved en
noget større varmebelastning.

For et godt og varigt resultat vil jeg kun anbefale og montere en oliekøler.
Det er dog ikke strengt nødvendigt, men jeg vil stadig anbefale det.

Det er din bil og naturligvis din egen beslutning, bilen vil godt kunen klare
varebelastningen, men uden oliekøler er jeg ikke klar over hvor lang tid.

Endvidere skaber den større varmebelastning også soddannelse i din olie og du
skal skifte olie oftere, typisk ved en ca. 5000 km hvis systemet bruges hver
uge, eks. til fredag race og lign".
Så hvad mener i?? er det stadig nødvendig selvom det har været stor diskution om at hvorvidt det sku oliekøler til el ej
håber i kan hjælpe

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Jeg ville nok ikke købe mit gasanlæg hos den forhandler!! Olietempen tror jeg ikke kan stige særlig mange grader i løbet af de sekunder. Der imod kan jeg se det på min vandtemp måler når jeg kører med gas,.. den bliver koldere (nok pga af "varmeshocket" termostaten får!

EN anden ting du skal overveje hvis du beslutter at købe en gasanlæg er at investere i et varmetæppe med det samme. I DK kan man ikke holde trykket i flasken stabilt uden det. Medmindre man selvfølgelig hat bikset et eller andet sammen selv

Må man egentlig spørge om hvilket firma du skriver med?

Titel:
NMB1022: ja det må du da gerne ..Det er et firma der hedder styling-crew...
Jeg forhører mig bar gerne om hvad man skal og ik skal gøre for ved faktisk ik ret meget om det hehe så syz det er dejligt at det er så mange der kan fortælle noget ud fra deres egne erfaringer så man ik bliver vildledt i noget som man kunne ha undgået :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time