valg af nos

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Gæst

valg af nos

#1 Indlæg af Gæst »

hej ville høre hva jeres mening er hvad der er bedst vådt el tør nos??
og hvorfor??
håber i kan hjælpe
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

hvilket køretøj?
hvor meget må det koste ?
Hvor meget vil du ha ud af det ?
ja forklar lidt mere om din ide så er det nemlig meget nemmere at hjælpe dig...
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Spyde
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:45

#3 Indlæg af Spyde »

vådt altid vådt!! for så har du mulighed få at justere benzin og gas i forhold til hinanden
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#4 Indlæg af nmb1022 »

Spyde> Det har du også i tør!!
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
RG
Junior Medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 30 okt 2005, 10:28

#5 Indlæg af RG »

Ja, tør er det jo meningen at man skal have noget styring til at give den ekstra benzin med sine dyser i stedet for våd hvor benzinen kommer i sammen med gassen...
Gæst

#6 Indlæg af Gæst »

Det er en citroen saxo 100hk regnede med ik at ville ha de vilde dyser i max 50hk dyser og prisen er max 10000 men om det skal være tør el vådt det har jeg ingen anelse om for ved ik hva der ville være bedst og klogest at montere :roll:
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#7 Indlæg af nmb1022 »

Tørsystemerne regulere sin ekstrabenzin ved hjælp af benzintrykregulatoren. Ved at skifte dysser i tørsystemets t-stykke kan man hæve og sænke trykket og derved styre den ekstra benzin. Det er ikke nemt, men det er sådan det gøres. Desværre er der ingen skemaer da det er forskelligt fra bil til bil

Kender en der kørte 70hk (eller var det 80?) på sin saxo vtr. Han troede selv det var 50, indtil jeg købte anlægget og tjekkede det :-) og han kørte med det TIT
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Gæst

#8 Indlæg af Gæst »

NMB1022: ok jeg har skr med nogen og de mener at det er nødvendig og koble en oliekøler til min bil for at beskytte min motor
imod den store varme udveksling der sker ved brug af NOS men ville tør system være nr 1 for mit vedkommende el er vådt ??
men uanset hvad vil jeg nok ha et firma til at montere det så det ik er de store problemer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

ingen grund til oliekøler i forbindelse med N2O. hvad forestiller folk sig? at tømme en kæmpe flaske i et hug?? er det overhovedet mennesker med nogen som helst praktisk erfaring der rådgiver.... MVH. søren PS. 639hk uden oliekøler....
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:ingen grund til oliekøler i forbindelse med N2O. hvad forestiller folk sig? at tømme en kæmpe flaske i et hug?? er det overhovedet mennesker med nogen som helst praktisk erfaring der rådgiver.... MVH. søren PS. 639hk uden oliekøler....


Næppe den store erfaring med nos/oliekøler problematikken.

De små "burst" nos giver vil ikke bidrage væsentligt til olietemperaturen. Olien reagerer sløvt i denne sammenhæng.

Man monterer oliekøler hvis man har mere end 110grader på en sugemotor, og hvis man har mere end 95grader olie på en turbomotor. Iøvrigt sa skal der sgu altid være oliekøler på en turbomotor(medmindre vi snakker om drag!)

Søren; dine 639hk uden oliekøler.....det er fint nok, men det er jo ikke ensbetydende med at man ikke skal bruge oliekøler før man har feks +700. Hvis du feks kørte trackday med disse 639hk, så tror jeg nu nok du skal kigge lidt på køl ;-)

Godt eksempel. Volvo anbefalede 5000km imellem olieskiftene på de gamle 240Turbo. Nu sidder folk og tænker alt muligt sjovt her. Faktum var at volvo godt vidste hvad de gjorde her. Trods bilen std havde en temmeligt stor oliekøler, (med 70graders termostat!) så hærger den olien voldsomt. Oliereturen på min egen bil er målt til over 200 grader celcius, dvs der pladrer olie ud af returen på turboen der er _drønvarm_ og ned i bundkarret. Hvis der ikke var køling, så er det ikke svært at regne ud hvad en hurtig tur til italien og hjem ville gøre for motorens holdbarhed.

Der er en kæmpe forskel på varmeudviklingen i selv et stort skud gas, kontra alle andre faktorer.

Så når folk vil sælge dig en oliekøler, så skaf et beslutningsgrundlag, og stil dig selv dette spørgsmål: Hvad er temperaturen på min motorolie??

Svaret kan sguitte besvares på nettet, medmindre du kan finde nogen der VED at netop din motor allerede før Nos har problemer med for høj olietemperatur....
Du kan selvf. også bare montere alt hvad du bliver foreslået, men så bliver det nok hurtigt nødvendigt med et stort scoop på hjelmen.... :wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar