Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 17:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Har lige snakket med ham.
Har har slet ikke opserveret benzin i motorrum.Han siger at hvis der var kommet noget af betydning ud,ville han kunne lugte det,da der er huller fra motorrum ind i kabine.Det er vel og mærke i alle køre områder.Både bane og alm.
MVH Finn

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Jeg stødte selv på fenomenet for 15 år siden hvor jeg havde 1/4 l benzin
Skvulpende rundt i bunden af luftfilter kassen.
Var det med dyser ude foran.
Hvis ikke,må alle dem der kører med spjældhuse da være nogle farlige brandbiler.
Måske havde den volvo underkompression på nogle cyl. :D
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det var ikke en volvo.
Men en cyl BMW med 300 graders knast og doppelte Weber kaburatorer.
Total længden på indsugnis systemet var noget korter, og derfor optrådte det nok ved lidt højere omdrejninger. aka delast.
Hvis du stadig ikke tror på at det kan lade sig gøre
Så læs et par bøger eller 2, og du vil blive overbevist.
Men eg kan give et hint indsugnings luften kommr drønene ned mod den åbne ventil. Ventilen lukker. stopper luften så bare lige på stedet.
Nej den må nødvendigvis retunere tilbage igennem røret.
Dette kaldes pulstuning hvor man lige netop laver røret langt nok, således at man optimere længeden efter omdrejningsallet.
Enhver ikke gennem tænkt modefikation af benzinsystemet er i værste fald en potentiel brandrisiko.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Som sagt tidligere, kommer der ingenting bagud af betydning,kan ikke lugtes.Har heller aldrig set 4age 20v med spjældhuse gør det.
Så burde der jo laves returløb til tank?
Alle de rally biler der kører med weber og fílter,burde jo sejle i benzin så.
Der er ikke nogen opsamlingstank under.
Jeg tror ikke på alt hvad der står i bøger,men tror mere på den erfaring man får.
MVH Finn

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Østjylland
Citat:
Men eg kan give et hint indsugnings luften kommr drønene ned mod den åbne ventil. Ventilen lukker. stopper luften så bare lige på stedet.

Hvordan pokker vil du have at luften skulle slå tilbage? for så ville der mig bekendt blive skabt et vakum nede ved ventilen... vil du ikk prøve og forklare det morten for jeg forstår ikk hvor du vil hen...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

makzimuz skrev:
Citat:

Hvordan pokker vil du have at luften skulle slå tilbage? for så ville der mig bekendt blive skabt et vakum nede ved ventilen... vil du ikk prøve og forklare det morten for jeg forstår ikk hvor du vil hen...

Det er et spørgsmål om masse og hastighed (energi)
Lidt det samme princip som hvis man kaster en tennisboldtmod en væg.
Den kommer sjovt nok tilbage.
Det samme sker med luften i indsugningsrøret.
Vi bremser den ned til 0 meget hurtigt nede ved ventilen, men vi har stadig en luftmasse i røret der presser bag på.
Vi har nu dannet et lokalt overtryk nede ved ventilen og det vil forsøge at udligne til atmosfæretryk. og vil dermed gå tilbage mod enden af tragten.
Hvis vi nu kan fange det meget lille overtryk, når ventilen åner igen så har vi en gratis luft forøgelse ned i cylinderen.
Og derfor bruger man bla. spjældhuse.

Til
Finn
Jeg har ikke hørt om en ændring i naturlovene i de sidste 15 år. :lol:
Men tillod mig at påpege et muligt problem.
Ud fra egne erfaringer :wink:
Det med ikke at stole på alt hvad der står skrevet, er en sund filosofi.
Men hvis det står mange steder, og div fysiske love understøtter det.
så er der vel noget om snakken.
Hvis man kun vil gå ud fra egne erfaringer så kan det hurtigt blive meget dyrt i eksperimenter.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Du svarede ikke på hvor 4age 20v og biler med weber og filter,ikke har opsamling eller returløb.
Fordi ud fra hvad du skriver,burde de have det.?
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Du svarede ikke på hvor 4age 20v og biler med weber og filter,ikke har opsamling eller returløb.
Fordi ud fra hvad du skriver,burde de have det.?
MVH Finn

Her får du så svaret.
1 det har ikke været det store problem, da de fleste med denne opsætning mest kører som de har stjålet bilen.

2 de kører med filtre der opsamler benzinen hvorefter den stille og roligt fordamper.

3 de kører med så lange indsugnings rør at problemet opstår under tomgangs omdrejninger.

4 nej jeg har aldrig skrevet at netop denne opsætning burde have det
Jeg har kun anbefalet en stor ildslukker, Hvis de værste skulde ske.

Og tilslut ville jeg aldrig lave et system der sugede varm luft fra motorrummet, en anden af fysikkens grundlove, som du ikke stoler på da det står i en bog :cry:

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Der er ingen filter inde i kassen på en 20v.
Glem det bare.Vi bliver aldrig enige.
MVH Finn

Titel:
Moderator

Et lille indspark til diskussionen: Jeg har med egne øjne set en 2liters VW passat bund plus en 16V top max portet, med ca. 298graders knaster i, på spjældhuse lave næsten nul vacuum. Med andre ord er styringen tvunget ud i alpha-N. Mapsensoren var imidlertid stadigt monteret, i spjældhusets originale tilslutninger, og de målinger der kom ud af det var ganske sigende.

Ca. 98kpa næsten alle steder, MEN lige omkring 5500rpm og fuldgas steg trykket til OVER atmosfæretryk. MAPsensoren viser fine 108Kpa v. fuldgas og lige omkring de 5500rpm. Det er "tilfældigvist" også her momentet når sin maximale værdi.

Det er med andre ord TEMMELIGT relevant med begrebet pulsetuning, og som Morten skriver, så KAN det lade sig gøre at en motor smider en puls bagud af indsuget. Jo tidligere man blander bensinen i luften, desto større homogenisering får man(forudsat man kan holde bensinen i luften!), men man får også en større eksplosiv mængde. Brandfaren ER tilstede, men derfor er det jo ikke sikkert den brænder. Fabrikkerne gør ikke den slags julenumre, fordi de nødigt vil gå "brandbilerne" i bedene.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time