Bleed Valve?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Fran

Bleed Valve?

#1 Indlæg af Fran »

Dav, er flere gange stødt på bleed valves, nogen der kan forklare lidt præsist hvad det er? Måske lidt dumt spørgsmål, men må vide det! :-)
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#2 Indlæg af Slavteren »

det er helt enkelt en justerbar ventil der kan lede turbotryk uden om vastegaten, og derved justere turbotrykket.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Fran

oki...

#3 Indlæg af Fran »

Det vil sige man justere på ventilen(bleed), istedet for på selv waste-gaten? Nogen link til køb af sådan en ventil...?
Fabritius
Medlem
Indlæg: 108
Tilmeldt: 13 feb 2004, 13:57
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Fabritius »

Da jeg købte en til min gamle bil blev den købt her på powerpage. Det var en fin ventil og prisen var rimelig. Prøv at tage et kig under produkter.
Greeting
Master Fabritius

Smoke tires
Not drugs
Henrik Vind
Junior Medlem
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 apr 2004, 22:24
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Henrik Vind »

Låner lige denne tråd...

Jeg fatter altså ikke lige det med den bleedventil.

Jeg har købt en, (Turbosmart) men jeg forstår ikke hvordan den virker....

Der går en slange fra wastegaten til turboen. Der så være gennemstrømning i den slange.
Men uanset om jeg puster eller suger på bleedventilen, er der ikke gennemgang.
Jeg kan godt få den til at "bleede" ved at skrue skruen udaf, men jeg kan ikke forstå der ikke er gennemgang, når skruen er skruet i bund. Altså uden nogen "bleed".
Er det fordi trykket i slangen er højere end jeg kan puste med min rygerlunger, eller et ventilen defekt, eller er jeg dum som et bræt?
Henrik Vind

Smid en stemme: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11130

www.stickers.dk - Klistermærker til din bil.
www.topboxen.dk - Salg og udlejning af tagboxe.
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

Hej Henrik,

Er ventilen med 3 ben? Hvis den kun er med to ben er det en drøvleventil og ikke en bleed. Det du beskriver med at få den til at bleede, kan du så bruge ved at montere et T-stykke hvor det midterste ben sættes til drøvleventilen og de to andre med gennemstrømning sættes mellem aktuator og trykside. Så bruger du din turbodumsmart ventil til at justere bleed'ed på T-stykket.
Vh. Anders
Fran

bleed

#7 Indlæg af Fran »

Oki, vil det sige jeg kan trække 2 slanger ind i kabinen, og side og justere der fra... Eller skal den bare være tæt på turbo'en?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#8 Indlæg af grydesvamp »

Billede

sådan skal det side hvis bleed ventilen kun er med 2 ben monteres der et T stykke på slangen til aktuatoren og på denne monteres ventilen.
Fri bane fuld hane! :-)
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#9 Indlæg af Jakob Hansen »

grydesvamp skrev:Billede

sådan skal det side hvis bleed ventilen kun er med 2 ben monteres der et T stykke på slangen til aktuatoren og på denne monteres ventilen.


Hvis den måde der er vist på tegnigen er den rigtige måde at montere en bleed valve på, hvorfor laver man så det ben der lufte ud til det fri rillet?

Jeg tænker bl.a. på denne bleed valve http://www.secretpower.dk/images/produkter/forgebleeder.jpg, her har det midterste ben jo nogle riller der ligner at skulle holde en gummeslange på plads?

En anden ting:
Jeg har læst omkring at man med fordel vil kunne lave slangerne der kommer fra henholdsvis turbo og actuator meget lange (1m), da dette vil resultere i mere præcis styring vha. bleed valve samtidig med at lydetrykket kommer hurtigere. Er der nogen der kan forklare mig det.
Billede
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#10 Indlæg af duckstar »

Jakob Hansen skrev:Hvis den måde der er vist på tegnigen er den rigtige måde at montere en bleed valve på, hvorfor laver man så det ben der lufte ud til det fri rillet?


Fordi man i visse tilfælde vil montere ventilen i kabinen, og dermed have behov for at lede det flow man "bleeder" ud til motorrummet igen (der kommer jævnt meget luft igennem og dermed både lugt og især suselyde er noget man gerne vil af med.)

Jakob Hansen skrev:Jeg har læst omkring at man med fordel vil kunne lave slangerne der kommer fra henholdsvis turbo og actuator meget lange (1m), da dette vil resultere i mere præcis styring vha. bleed valve samtidig med at lydetrykket kommer hurtigere. Er der nogen der kan forklare mig det.


Præcis styring, mnjaeøeh, årsagen til at montere ekstra lange slanger er for at undgå begrebet "wastegate creep". De ekstra lange slanger vil forsinke tiden før wastegaten "ser" tryk, og dermed begynder at åbne. Ved at forsinke trykket vil wastegaten være helt lukket indtil trykket når gennem slangerne, og du vil derfor opleve en hurtigere spooluptid, sammenlignet med standard styring.
Vh. Anders
Besvar