Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 11:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Bleed Valve?
Dav, er flere gange stødt på bleed valves, nogen der kan forklare lidt præsist hvad det er? Måske lidt dumt spørgsmål, men må vide det! :-)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
det er helt enkelt en justerbar ventil der kan lede turbotryk uden om vastegaten, og derved justere turbotrykket.

www.slavteren.tk

Titel: oki...
Det vil sige man justere på ventilen(bleed), istedet for på selv waste-gaten? Nogen link til køb af sådan en ventil...?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Da jeg købte en til min gamle bil blev den købt her på powerpage. Det var en fin ventil og prisen var rimelig. Prøv at tage et kig under produkter.

Smoke tires
Not drugs

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Låner lige denne tråd...

Jeg fatter altså ikke lige det med den bleedventil.

Jeg har købt en, (Turbosmart) men jeg forstår ikke hvordan den virker....

Der går en slange fra wastegaten til turboen. Der så være gennemstrømning i den slange.
Men uanset om jeg puster eller suger på bleedventilen, er der ikke gennemgang.
Jeg kan godt få den til at "bleede" ved at skrue skruen udaf, men jeg kan ikke forstå der ikke er gennemgang, når skruen er skruet i bund. Altså uden nogen "bleed".
Er det fordi trykket i slangen er højere end jeg kan puste med min rygerlunger, eller et ventilen defekt, eller er jeg dum som et bræt?

Smid en stemme: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11130

www.stickers.dk - Klistermærker til din bil.
www.topboxen.dk - Salg og udlejning af tagboxe.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Hej Henrik,

Er ventilen med 3 ben? Hvis den kun er med to ben er det en drøvleventil og ikke en bleed. Det du beskriver med at få den til at bleede, kan du så bruge ved at montere et T-stykke hvor det midterste ben sættes til drøvleventilen og de to andre med gennemstrømning sættes mellem aktuator og trykside. Så bruger du din turbodumsmart ventil til at justere bleed'ed på T-stykket.

Titel: bleed
Oki, vil det sige jeg kan trække 2 slanger ind i kabinen, og side og justere der fra... Eller skal den bare være tæt på turbo'en?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Billede

sådan skal det side hvis bleed ventilen kun er med 2 ben monteres der et T stykke på slangen til aktuatoren og på denne monteres ventilen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
grydesvamp skrev:
Billede

sådan skal det side hvis bleed ventilen kun er med 2 ben monteres der et T stykke på slangen til aktuatoren og på denne monteres ventilen.

Hvis den måde der er vist på tegnigen er den rigtige måde at montere en bleed valve på, hvorfor laver man så det ben der lufte ud til det fri rillet?

Jeg tænker bl.a. på denne bleed valve http://www.secretpower.dk/images/produkter/forgebleeder.jpg, her har det midterste ben jo nogle riller der ligner at skulle holde en gummeslange på plads?

En anden ting:
Jeg har læst omkring at man med fordel vil kunne lave slangerne der kommer fra henholdsvis turbo og actuator meget lange (1m), da dette vil resultere i mere præcis styring vha. bleed valve samtidig med at lydetrykket kommer hurtigere. Er der nogen der kan forklare mig det.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jakob Hansen skrev:
Hvis den måde der er vist på tegnigen er den rigtige måde at montere en bleed valve på, hvorfor laver man så det ben der lufte ud til det fri rillet?

Fordi man i visse tilfælde vil montere ventilen i kabinen, og dermed have behov for at lede det flow man "bleeder" ud til motorrummet igen (der kommer jævnt meget luft igennem og dermed både lugt og især suselyde er noget man gerne vil af med.)

Jakob Hansen skrev:
Jeg har læst omkring at man med fordel vil kunne lave slangerne der kommer fra henholdsvis turbo og actuator meget lange (1m), da dette vil resultere i mere præcis styring vha. bleed valve samtidig med at lydetrykket kommer hurtigere. Er der nogen der kan forklare mig det.

Præcis styring, mnjaeøeh, årsagen til at montere ekstra lange slanger er for at undgå begrebet "wastegate creep". De ekstra lange slanger vil forsinke tiden før wastegaten "ser" tryk, og dermed begynder at åbne. Ved at forsinke trykket vil wastegaten være helt lukket indtil trykket når gennem slangerne, og du vil derfor opleve en hurtigere spooluptid, sammenlignet med standard styring.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time