Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 10:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Morten VJ skrev:
Uden tps med ekstra coden og man har helt automatisk fravalgt en masse funktioner, Hvor tps signalet er nødvendigt.


Hva' da?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 11:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Open loop correktion/ lambda targets.
Launch control
overrun fuel cut
Idle controll
NO2 controll
Staged injektion.
Og nok den vigtigste flood clear funktionen.

En del af disse funktioner virker uden tps, da man kan bruge map signalet i stedet.
Andre kan snydes, men virker ikke optimalt.

Og NO2 uden et tps signal er kun at bede om en eksploderet motor.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 11:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
En ting jeg kommer i tanke om er, at overrun fuel-cut ikke fungere optimalt uden TPS.

Det er ikke noget kritisk, men netop på dette punkt er det umuligt at finde et treshold med map. Grunden til det er, at grænsen faktisk bør være højere med lave omdrejninger og lavere ved høje omdrejninger. Og en hysterese funktion ville nok gøre funktionen med stabil, således at den ikke ligger og flicker ON/OFF hvis man ligger lige på tresholdet.
Men alle disse ankepunkter tror jeg faktisk ville blive datid med en TPS.

Sådan som det virker med MAP idag kan den være svær at holde i Overrun ved lave omdrejninger og samtidig kommer den alt for nemt i overrun ved let til moderat speederslip ved høje omdrejninger (3-4krpm+)

Mange biler har gasspjælds med kontakter for både tomgang og fuldgas og jeg har tænk på noget med en spændingsdeler på 2.5volt der enten bliver hevet lav af tomgangskontakten eller høj af fuldgas kontakten.... Det burde vel egentlig kunne bringes til at spille mht floodclear og overrun samt i begrænset omfang acc enrichment, hvis nu man har svært ved at skaffe/montere en TPS på den pågældende installation.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 17:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Monter nu bare den TPS.....Så svært er det hellerikke. Det værste der kan ske er at man skal file lidt i akslen, og file en adaptorplade ud i en stump 3mm plade. Allerede NU har vi snakket så lang tid om hvordan vi kunne UNDGÅ den at vi kunne ha monteret een i mellemtiden.

Herregud, hvis prisen er for høj på en TPS, så drop da den ene fadøl fredag aften, og find en hos en hugger.

De ligger _i dynger_ hos huggere, så det er bare at vælge een og komme i gang. Kan man ikke finde een der passer, så bare VÆLG og lav en adaptorplade der passer. Hvor svært kan det lige være??

Begriber ikke man gider bruge laaang tid på at spare den ene sensor efter den anden væk. Der findes folk i DK der kører hele motoren med kun omdrejningssignal og mapsensor. Absolut intet andet. OG slås helt vildt med at den ikke rigtigt vil makke ret........
Forstår ikke hvorfor folk vil øde time efter time væk på at justere,justere,justere,justere, blot i et krampagtigt forsøg på at undvære een sensor.

Hvorfor ikke udnytte de muligheder der nu er?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 18:47 
På min Gaaarlf er det ikke så hamrende nemt må jeg sige. Der sidder kontakter på - men ikke "forklædt som TPS" - men derimod en på oversiden, og en på undersiden.
Som bævende nybegynder var jeg derfor ingenlunde interesseret i at afskære mig fra muligheden for at vende tilbage til den originale styring ved at molestrere spjældhuset så inderligt som der skulle til. Tror en del andre har det på samme måde, og derfor starter med at springe let og elefant over TPS'en.
En "opsang" ala den Henrik lige er kommet med er jeg ikke sikker på er løsningen til at ændre på denne utryghed ved et helt nyt system som man selv eller en anden amatør har samlet, og man nu skal betro sin motor til.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 19:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
jeg mener jeg et liggende som ikke fejler noget, det er fra en 405 2.0..... du kan få det for 200kr

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 19:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hov forresten - det var mig der skrev sidste indlæg på forrige side - havde ikke set jeg ikke var logget ind.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 20:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Anonymous skrev:
På min Gaaarlf er det ikke så hamrende nemt må jeg sige. Der sidder kontakter på - men ikke "forklædt som TPS" - men derimod en på oversiden, og en på undersiden.
Som bævende nybegynder var jeg derfor ingenlunde interesseret i at afskære mig fra muligheden for at vende tilbage til den originale styring ved at molestrere spjældhuset så inderligt som der skulle til. Tror en del andre har det på samme måde, og derfor starter med at springe let og elefant over TPS'en.
En "opsang" ala den Henrik lige er kommet med er jeg ikke sikker på er løsningen til at ændre på denne utryghed ved et helt nyt system som man selv eller en anden amatør har samlet, og man nu skal betro sin motor til.


Opsang og opsang.....

Hvis man monterer det og stadigt ikke helt tror på at det kan køre, så kan man montere en TPS direkte på kablet, bare man har en 6mm bolt, et gammelt loftsbræt, en stump wire fra en cykel og en kronemuffe og ej at forglemme 50cm gaffatape.nåja, der mangler en returfjeder til TPSen, den skal lige med.

PS: Megasquirt er nok ikke liige byggesættet man skal _begynde_ med. Man skal nok lige samle et McLoud horn først, og få det til at virke ;-)

Det er jo set at folk har undladt vandtemperatursensoren, fordi gevindet ikke passede, undladt lufttemperatursensoren fordi man så skulle bore hul i indsugningsrøret, undladt O2sensoren fordi man ikke gad pille forrøret af, og TPSen fordi der ikke var een i forvejen.
Bilen kan godt køre, meen der er lige et par detaljer omkring koldstart,varmstart,speederrespons og kørbarhed der mangler......

Bottomline; hvis man vil prøve det uden, så kan det lade sig gøre, men resultaterne er derefter. På den anden side; tror man ikke på det, så kan det prøves meget simpelt(med lidt fantasi!).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 21:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nu mente jeg ikke begynde med som i begynde med elektronik - men som begynde med motorstyringer.
Din opskrift er sådan set fin nok - men med MS er der rigeligt at forholde sig til første gang, og kan man skære noget fra ("KISS" - Keep It Simple Stupid) så må jeg sige at det er attraktivt.
Ja, vandsensorer osv. kan også undværes men tabene er større end ved at mangle en TPS efter min mening. Faktisk bruger man den jo sådan set ikke i starten af indkøringen osv. Derfor mener jeg at det kan være udmærket at droppe den i starten og så ellers gøre sig sine erfaringer og vurdere det derfra.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 21:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis man dropper den, så vil jeg da anbefale et primitivt potmeter istedet, evt spændingsdeler og kontakt.

FloodClear er virkeligt dejligt at have når man får bilen druknet. Speederen i bund, og så skal den nok komme hvis man har FloodClear.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team