Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 apr 2005, 23:09 
Når jeg tager lange højresving ved høj fart i min forhjultrukne escort med karb godt nok , så går den tør for olie i topstykket , og de hydrauliske løftere lyder som hvis du smider en håndfuld møtrikker i en blikspand og ryster lortet... det eneste der hjælper er at holde ind til siden og slukke , og vente lidt.... og det er ikke fordi den bliver kørt over 6000..... jeg har hørt noget om tørsump , og en anden siger det er min karburator ( dmtl weber ) der lukker ned ...

Nogen der har et gæt ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 00:05 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
På Opel'er er det ganske normalt at montere en skvulpeplade i bundkarret, som holder olien nede så sugerøret kan suge det op. Det er vel et problem for de fleste biler der kører hurtigt i kurver; at olien slynges ud af rækkevidde for sugerøret. Skvulpepladen monteres over den sædvanlige oliestand og med et rimeligt dimensioneret hul i midten hvor olien kan løbe ned i bunden af bundkarret fra.
Tørsump er den (meget) dyre løsning, men nok også mere optimal da det sænker modstanden i motoren; forstået på den måde at krumtappen ikke skal pløje gennem et oliebad. Systemet består gerne af en suge og 2 tryk-pumper som sørger for at cirkulere olien gennem motoren, kort fortalt!
M.h.t. benzinen så kan man også opleve med dobbeltkarburatorer at de ikke kan suge benzinen op når man tager skarpe sving hurtigt, men det kan som regel afhjælpes med en lille tank/beholder monteret så benzinen suges fra tanken til beholderen som så hele tiden er fyldt. Det kræver lidt snilde at placere den rigtigt og jeg har hørt om folk som faktisk fik benzinproblemer med sådan en beholder monteret, men gør man det rigigt burde det hjælpe.

_________________
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 08:56 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lasse Kristensen skrev:
; forstået på den måde at krumtappen ikke skal pløje gennem et oliebad. .



Wow, kender du en motor hvis krumptap pløjer igennem oliebadet??
(briggs&stratton undtaget)

Tror du skal fylde lidt mindre olie på ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 09:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hehe det var måske lidt overdrevet formuleret, men friktionen mindskes da på krumtappen i en eller anden grad.


Top
 Profil  
 
 Titel: ahrhraaaa
Indlæg: 24 apr 2005, 13:54 
Lasse Kristensen skrev:
Hejsa.
På Opel'er er det ganske normalt at montere en skvulpeplade i bundkarret, som holder olien nede så sugerøret kan suge det op. Det er vel et problem for de fleste biler der kører hurtigt i kurver; at olien slynges ud af rækkevidde for sugerøret. Skvulpepladen monteres over den sædvanlige oliestand og med et rimeligt dimensioneret hul i midten hvor olien kan løbe ned i bunden af bundkarret fra.
Tørsump er den (meget) dyre løsning, men nok også mere optimal da det sænker modstanden i motoren; forstået på den måde at krumtappen ikke skal pløje gennem et oliebad. Systemet består gerne af en suge og 2 tryk-pumper som sørger for at cirkulere olien gennem motoren, kort fortalt!
M.h.t. benzinen så kan man også opleve med dobbeltkarburatorer at de ikke kan suge benzinen op når man tager skarpe sving hurtigt, men det kan som regel afhjælpes med en lille tank/beholder monteret så benzinen suges fra tanken til beholderen som så hele tiden er fyldt. Det kræver lidt snilde at placere den rigtigt og jeg har hørt om folk som faktisk fik benzinproblemer med sådan en beholder monteret, men gør man det rigigt burde det hjælpe.


Ok tak for hjælpen , efter lidt googling fandt jeg ud af at de bedste OG billigste nok er at montere de(n) skvulpeplade(r) i bundkarret - hulplade måske , muligvis med en mindre oliebeholder i forbindelse med oliekøleren , og så rette det lidt ind ;) jeg plejer at køre på 15/40 olie... det er jo en cvh - bør jeg ændre på det ?

GIB GAS


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 14:09 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
ja der har vi så fejlen du må aldrig bruge 15/40 olie i en bil motor det er da meget fint til at smøre cykelkæder med den skal have en 10/40 eller endnu bedre en 10/30 jeg har lige haft en golf som ikke kunne start når det var lidt koldt ejeren havde både fået ny starter / batteri tændrør o.s.v ved hans tidliger værksted og det blev han træt af så kom han hen til mig og vi fik en snak om det der på fik jeg at vide at han kørt på T-hansen 15/40 spildolie den fik en 10/40 elf olie og den springer bare igang nu den både køre og lyder bedre samt køre længere på km/l

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 17:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
HenrikGM skrev:
Lasse Kristensen skrev:
; forstået på den måde at krumtappen ikke skal pløje gennem et oliebad. .



Wow, kender du en motor hvis krumptap pløjer igennem oliebadet??
(briggs&stratton undtaget)

Tror du skal fylde lidt mindre olie på ;-)


prøv at kigge lidt nærmere på traktor motorer så tror jeg også at du har set en motor der gør det

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 apr 2005, 21:20 
C.Sørensen skrev:
ja der har vi så fejlen du må aldrig bruge 15/40 olie i en bil motor det er da meget fint til at smøre cykelkæder med den skal have en 10/40 eller endnu bedre en 10/30 jeg har lige haft en golf som ikke kunne start når det var lidt koldt ejeren havde både fået ny starter / batteri tændrør o.s.v ved hans tidliger værksted og det blev han træt af så kom han hen til mig og vi fik en snak om det der på fik jeg at vide at han kørt på T-hansen 15/40 spildolie den fik en 10/40 elf olie og den springer bare igang nu den både køre og lyder bedre samt køre længere på km/l


Jeg har prøvet med flere forskellige typer olie , man fanme aldrig af thansen kvalli , og hvis jeg hælder det tynde pis på en cvh skal jeg jo bare til at gøre fliserne i indkørslen rene hele tiden, og hælde en halv liter oveni pr. 100 km.... og hvis du kører i nissan spatrol , hvad er så egentlig din viden om fart ?? har du haft andre biler ? - det er castrol olie pumpet direkte op af tønden ved en mekaniker.... og det er sket på flere motorer , osse en ovh'er , der lød det bare mere som om den druknede de(n) yderste cylinder(e) i olie nedefra , med ekstremt effekttab til følge... indtil der blev kørt mere ligeud igen... Men fejlen ligger altså ikke i olien Åge , mere i dens placering under kørslen...


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 22:14 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
og jeg ikke har haft andre biler makker
C.Sørensen skrev:


nissan patrol årg 85 YEAH... the way to go/////

Toyota Corolla GTi årg 89 damm den var hurtig

Toyota Landcruiser Hj60 med turbo fuck den kunne arbejde....

Bmw 323i E30 årg 83 imp fra CH Hmm dyrt bekendtskab (forsikring)

Toyota Landcruiser LJ70 årg 88 ja den havde jeg ikke 14 dage for sløv

Vw Golf 1.6D årg 88 km 4640000 fuck den fik pryl den kunne tag det....

Nissan Patrol årg 87 dejlig vogn

Bmw 320i E3o den svejset jeg i 2 mdr hver aften for at syne den møj bil

Ford Escort 1.3 årg 86 ja den fejlet aldrig noget men for sløv..

Vw Golf GTD årg 86 en ejers fra CH 118000km lige som fabriks ny

Datsun Patrol årg 84 med alt i 4x4 udstyr men meget rusten

Toyota Carina E årg 93 lækker bil

Ford Escort XR3I årg 83 alt tid i stykker

Vw Golf 1 GTD årg 83 imp min dejlig gaderacer

Nissan Patrol årg 88

opel vectra A 2,0i med lexmaul

vw golf 2 1,3 van

vw golf 2 1.6D van

Daihatsu rocky 2.8td føj en møj kasse

Mercedes benz W124 300D "den køre jeg i nu"

biler som jeg har ejet men ikke kørt i til dagligt

Vw golf 1.6d årg 82

Opel kadett 1.3 årg 87

Toyota Supra 2.8i årg 83 den kunne køre stærkt om natten

Ford Escort 1.4 årg 82 den har jeg stadigt

Ford Tanus 20M mit projekt årg 70 den gang kunne de lave biler...

Opel Kadett c årg 76 markracer

Ford Escort 1.3 årg ?? ingen papir reservedels bil

Ford Escort 1.3 årg 89 reservedels bil

Ford Escort 1.1 årg 82

Ford Sierra 1.6 årg 87

Ford Sierra 2.0 årg 88

Ford Escort 1.6 årg 89 reservedels bil

Ford escort 1.6 årg 89


_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST


som du kan se så har jeg haft mange cvh'er og de alle har kørt på 10/40 det er også helt fint at du køre på kvalitets olie men 15/40 dur ikke til hydraulisk ventilløftere hvilket som ford har store problemer nok med i forvejen hvad med at få din motor gjordt tæt og prøv noget andet olie jeg er sikker på det vil hjælpe bare for sjov skyld så køre min mercedes på 0/30 og den røre ikke olien med 500000km+ på motoren men der er jo også forskel på biler

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2005, 22:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
He-he Casper, den sviner tog du sgu da meget pænt... :lol:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team