Lasse Kristensen skrev:
Hejsa.
På Opel'er er det ganske normalt at montere en skvulpeplade i bundkarret, som holder olien nede så sugerøret kan suge det op. Det er vel et problem for de fleste biler der kører hurtigt i kurver; at olien slynges ud af rækkevidde for sugerøret. Skvulpepladen monteres over den sædvanlige oliestand og med et rimeligt dimensioneret hul i midten hvor olien kan løbe ned i bunden af bundkarret fra.
Tørsump er den (meget) dyre løsning, men nok også mere optimal da det sænker modstanden i motoren; forstået på den måde at krumtappen ikke skal pløje gennem et oliebad. Systemet består gerne af en suge og 2 tryk-pumper som sørger for at cirkulere olien gennem motoren, kort fortalt!
M.h.t. benzinen så kan man også opleve med dobbeltkarburatorer at de ikke kan suge benzinen op når man tager skarpe sving hurtigt, men det kan som regel afhjælpes med en lille tank/beholder monteret så benzinen suges fra tanken til beholderen som så hele tiden er fyldt. Det kræver lidt snilde at placere den rigtigt og jeg har hørt om folk som faktisk fik benzinproblemer med sådan en beholder monteret, men gør man det rigigt burde det hjælpe.
Ok tak for hjælpen , efter lidt googling fandt jeg ud af at de bedste OG billigste nok er at montere de(n) skvulpeplade(r) i bundkarret - hulplade måske , muligvis med en mindre oliebeholder i forbindelse med oliekøleren , og så rette det lidt ind

jeg plejer at køre på 15/40 olie... det er jo en cvh - bør jeg ændre på det ?
GIB GAS