Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Morten VJ skrev:

Og 200 l/t rækker ret langt rent effekt mæssigt, vel omkring 600 hk

MVH

Morten

Det passer ihvertfald med hvad der står i min karburatorbibel (Holley)!

Der er en masse fine formler til beregning af luft/benzin behov. Men som en tommelfingerregel til beregning af diminsioner på rør og pumpe, skriver de at en motor typisk bruger 0.5 lb i timen pr. HK ved WOT (fuld gas). 6 lb (amerikansk pound) svare til 1 gallon (3.79 liter). Når man regner på det får man at 200 liter i timen (52,7 gallons) er nok til 633 Hk! :)

Kører en wankel med meget anderledes benzin/luft blanding end en stempel motor, ændre det jo nok lidt på tallene!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Her er forøvrigt mere teknisk omkring dimensioneringen af pumpe og rør, når man køre med karburator:

www.centuryperformance.com/fuel.asp

..forøvrigt skriver Holley på deres side et sted at hvis man arbejder med "højtryks" indsprøjtning, flower rørene til betydelig flere Hk end ved "karburator" tryk, ifølge dem er 3/8" (10mm) så nok til 750Hk!

Titel:
Mester Medlem

Wanker skrev:
beamer skrev:
lytning, og slangen er ø21 indvendig mener jeg (seriøst benzinslange ja)

Vil der ikke være et stort tryktab i så store brændstofslanger :?:

Jo størrer slangen er jo mindre tryktab.
MVH Finn.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nu har fået kigget lidt på den Holly pumpe, og jeg tror ikke at den bliver udnyttet optimalt rent pumpe mæssige.
Dvs et er hvad den kan give, et andet er hvad der kommer frem til karburatoren.
Pumpen ligner meget en Indsprøjtnings pumpe i virkemåde, dog er motoren isoleret fra selve pumpedelen, udover dette er der indbygget en bypass ventil. eller overtryksventil.
Producenten anbefaler opsætningen tank- 2 grovfiltre-pumpe-benzinrør-trykregulator- karburator.
En ting jeg er helt sikker på er at et fint filter som erstatning for de grove filtre. Vil addrig komme til at virke.
dernæst har vi trykregulatoren der virker som en meget stor restriktion meget større end et simpelt filter.
Hvis jeg skulde lave et benzinsystem til en karburator idag, Så vilde jeg bruge princippet fra en indsprøjtnings bil, og sætte regulatoren til at styre et separat returløb tilbage til tanken, dette vil minimere de u ungåelige tryk variationer der vil komme når to trykventiler skal arbejde sammen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Selvf. må man aldrigt suge igennem et fint filter, eller rettere: man må aldrigt indsætte noget som helst før en pumpe der kan lave et nævneværdigt trykfald.

Ang. trykregulator, filtre, og sammenligning ang. trykfald så er den sammenligning cirka værdiløs.
Hvorfor?
Jo, Trykfald over filteret begrænser alene det der er tilgængeligt til dyser/karburator.

Trykfald over trykregulatoren, well... Vi har forhåbentligt max trykfald henover regulatoren hele tiden. På en bil med sprøjt, så skal dette højst ønskede trykfald jo gerne ligge omkring de 3bar(afhængigt at dyser selvf.).....

Så et filter skal absolut ikke have trykfald, og en trykregulator SKAL have trykfald(det er ligesom ideen med den!).

Hvis trykregulatoren i sig selv virker som en restriktion, så har den for lille lysning, og den vil helt per. automatik tabe evnen til at regulere trykket. :idea:

Altså, så skal trykregulatoren selvf. være tilpasset maxflowet igennem den, præcist som filteret skal.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: tæt på kbh
Er der nogen der ved om et oliefilter er bensinfast indeni. :)

Titel:
Moderator

FALFA skrev:
Er der nogen der ved om et oliefilter er bensinfast indeni. :)

Kommer helt an på hvilket du vælger.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Et olie filter er benzinfast, det skal det være ellers går det galt, om det så kan tåle ren benzin uden olie i længere tid er et helt andet spørgsmål.
Dette gælder kun filtre til en benzinmotor

Angående Lysnings mål så er målet på Holly regulatoren på 5 mm, og en typisk nåleventil på karburatoren ikke større end 3 mm, og et typisk K-jet filter kan snildt tage rør med et lysnings mål på 8mm.

Denne Holly pumpe vil aldrig kunne nå sit fulde potentiale på ovennævnte Wankel motor selvom den er nok så tørstig.
Jeg vil umiddelbart regne med at ca 2/3 dele af dens flow potentiale drøner ud af overtryksventilen, og ca 110 l/t bruges af motoren ved fuldgas. 2 parelel forbundene filtre virker i denne sammehæng som et overkill ifølge min regnebog.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Back on track.

Har fundet ud af at et standard Mazda benzin filter fra en 86 Rx-7 fint kan flowe omkring 500 indsprøjtnings hk så mon ikke at det er godt nok til min motor...

300kr hos Mazda - N326-20-490

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Har læst i min "Factory Competetion Preparation Manual" at en benzinpumpe til motoren skal kunne levere 180 liter/min. Så Jeg tvivler på at motoren render tør for brændstof sårn lige uden videre...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time