Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2005, 22:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
HenrikGM skrev:
cooper mini skrev:
her lige et råd til jer. med få midler, kan man også lave en hurtig bil billigt.


Al respekt for dit budget, men husk nu at der kører flere biler herinde med både turbo, og progg.styring for under 10k alt incl.

Det er stadigt min klare overbevisning at du får en _del_ mere bil for de sidste 4k det typisk koster at smide karburatoren væk.

Karburator på turbo er ren 70er teknik(i bedste fald), og verden er jo kommet en lille smule længere siden da. :wink:


men derfor sparker det stadig røv at montere turbo i forhold til std. senere kan man jo så montere indsprøjt hvis man har råd og mod på det.

alting starter jo med en begyndelse jeg har lagt hårdt ud med kaburator pga manglende viden om indsprøjtning men når jeg engang har 110% styr over det her kaburator halløj så kunne det jo godt tænkes at jeg vil prøve noget andet med flere justerings muligheder.. get my point ?

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2005, 23:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ja det er bestemt ikke for at jage dig væk eller over på sprøjt men kun foreslå det som en mulighed som gør det nemmere at justere motoren præcist....

kunne ikke forestille mig det :wink: :wink:

men det lyder helt sikkert som et fedt projekt sidder her og følger med på sidelinien.... :lol:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 19:46 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Indlæg: 97
Geografisk sted: Syd Fyn
HenrikGM skrev:
Karburator på turbo er ren 70er teknik(i bedste fald), og verden er jo kommet en lille smule længere siden da. :wink:


Jeg vil sku også heller være i hipi tiden og dyrke mit projekt til bilige penge end at det skal koste en formue. bilen er jo også fra den tid og det er derfor jeg har valgt lige netop den bil ellers kunde jeg lige så godt købe en lambogini. Merzedes eller ligende. det spørsmålet var fra starten som i nok misforstod KABORATOR og turbo hvordan får man det til at virke. jeg har ikke spurt om insprøjtning det ved jeg alt om bruger det hver dag når hun får den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 19:52 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Indlæg: 97
Geografisk sted: Syd Fyn
[quote="grydesvamp"]
se det er den holdning som jeg også har hvis man sener vil bygge det støre og flere hk. kan man gøre det jeg vil bare have lidt mere og har alle stumperne til det vidste bare ikke hvordan det kunde komme til at virke og ind til nu har det kostet mig 1100 kr. skulle jeg bygge insprøjt på skulle jeg købe det hele.
man kan jo lige så godt bygge det man har end det man ikke har.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 20:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Indlæg: 97
Geografisk sted: Syd Fyn
[quote="tinasmartin"]

det er der så delte meninger om. det med insprøjt og kab.
Jeg har været med til at tune med og uden insprøjt på mc og det viser sig at motor med kab på mc holder bedrer indsprøjt samt vi får med kab 32% mere ud af motoren ind med sprøjt.
jeg har en gammel manta 2.0S der kører 260 km/t med 4 trin girkasse. den har org. kab med org indsugning 2 pipe afgang. yder 387 nm. med den 324 kent knast. det fik jeg også af vide at det ikke kunde lade sig gøre. men fik det bevist i en fart kontrol på motorvejen odense - middelfart. lettede bare motoren for vægt og fik stål krumtap, pejlstænger. det var alt. svinghjul vejer kun 3,8 kg.
så seelv den simple måde kan lade sig gøre. og det er det samme det er meningen bare med turbo på Morris Mini cooper.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 20:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
cooper mini skrev:
HenrikGM skrev:
Karburator på turbo er ren 70er teknik(i bedste fald), og verden er jo kommet en lille smule længere siden da. :wink:


Jeg vil sku også heller være i hipi tiden og dyrke mit projekt til bilige penge end at det skal koste en formue. bilen er jo også fra den tid og det er derfor jeg har valgt lige netop den bil ellers kunde jeg lige så godt købe en lambogini. Merzedes eller ligende. det spørsmålet var fra starten som i nok misforstod KABORATOR og turbo hvordan får man det til at virke. jeg har ikke spurt om insprøjtning det ved jeg alt om bruger det hver dag når hun får den.


Så er det jo enkelt køb en benzintryks regulator der er beregnet til formålet.
En benzinpumpe fra en indsprøjtnings motor.
Og sæt svømmerhuset under tryk.
Begynd at tune karburatoren.

Tænding opgrader til noget elektronisk, da en alm platintænding ikke kan følge med, Dernæst skal der investeres i tid og penge til at få tændingen til at retadere når motoren ser tryk.
Hvis du mener at kunne holde det under 5kg. så helt ok med mig.
Jeg lavede mit MS for ca 5000 kr dog var der ingen grund til at investere i en ny benzinpumpe, men resten var købt.

At leve i halvfjerdserne er meget tidskrævende og dyrt.
Og i år 2005 er det ca lige så dyrt men ikke så tidskrævende.
Valget er helt klart dit og jeg ønsker dig held og lykke med projektet.
Fra en der har skrottet karburatorene siden jeg faldt over MS.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 20:23 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Indlæg: 97
Geografisk sted: Syd Fyn
[quote="Morten VJ"]

Helt okay. men i 70´s var der mere tid til sjov og fnis end i 2005. der skal alt gå så størkt. der er ikke nogen der ser det sjove i at bygge efter deres viden og give en anden bil fra 2005 røv som har turbo og insprøjt. det er den humor jeg har jeg vil bare have det sjovt til bilige penge og jeg har alt der skal bruges. til at tune som de gjorde i 70´s. nu håber jeg at du har læst mellem linierne. for der lægger komiken og alt det sjove.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 21:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
cooper mini skrev:
Morten VJ skrev:

Helt okay. men i 70´s var der mere tid til sjov og fnis end i 2005. der skal alt gå så størkt. der er ikke nogen der ser det sjove i at bygge efter deres viden og give en anden bil fra 2005 røv som har turbo og insprøjt. det er den humor jeg har jeg vil bare have det sjovt til bilige penge og jeg har alt der skal bruges. til at tune som de gjorde i 70´s. nu håber jeg at du har læst mellem linierne. for der lægger komiken og alt det sjove.

Ja men jeg tuner faktisk med min viden, om hvordan det virker altså motoren, og de forskellige systemer. :wink:
Og jeg har været hele møllen igennem.
Kugelfisher indsprøjtning,
tunet motor doppelte Webere meget bedre.
Org karb på en standart suge motor :D
K- jetronic sikke en gang hø.
Turbo med karb :twisted:
Turbo med L-jetronic :evil:
Nu da jeg er blevet gammel og magelig turbo med programmerbar indsprøjtning, Og det virker :D
Det med sjov for billige penge kan jeg helt tilslutte mig, Jeg købte en komplet turbomotor med karb for 2500 kr, skiftede lynhurtigt til L-jetronik.
Og der efter til ms.
Det eneste jeg vil anbefale i dag hvis man skal økonomi tune. :wink:
Jeg kan godt følge dit halfjerdser flip til en grænse :wink:
Jeg har selv et 8ener flip, men hvorrfor ikke bruge den moderne teknologi nå den nu er her :?:
Den moderne bil man netop har trukket fra fatter nada alligevel.
:D
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2005, 02:11 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Indlæg: 97
Geografisk sted: Syd Fyn
[quote="Morten VJ"]
Nu spørg jeg. hvad er ms.
økonomi tune den er jeg med på har nogle kammerater der ordner svinghjul, pejlstænger, ventiler, fjedre m.m. for en kasse bejer det er skuda billigt.
du skrev: Jeg kan godt følge dit halfjerdser flip til en grænse hvilken del kan du ikke følge mig i.
men hvorrfor ikke bruge den moderne teknologi nå den nu er her. tja, fordi hvis jeg skal købe ms / insprøjt og en masse andre dele styrboks, dyser m.m. får jeg ikke nogen dæk. bygetet var og projektet var at bygge en bil fra bunden af for under 30,000.- alt incl. kig på denne side og se efter så forstå du nok. http://sex-home24.inet.tele.dk/airbrush/Morris1.htm jeg byggede 60% af bilen og havde købt en masse nye stumper men 9 måneder sener fik jeg et tilbud om at købe 47 m3 stumper så jeg har stumper nok til at bygge 5 biler med det hele. men stumperne kom op på 12,000.- i alt incl. fragt. det tyngede en del på bygetet. men efter hånden jeg får solgt bygger jeg da også videre. og måske en dag din ide ms. jeg bør nok sige jeg er 32 år og invalide pensionist. brækede ryggen og nakken for 6 år siden. så bare det at jeg fandt en sponsorer der ville starte mig i mit projekt var dejligt. gav en mod på at komme på ikke at skulle læge i en seng resten af livet.
derfor det lave byget. bryg hvad du har heder det i min garage.

Mvh. Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2005, 07:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Se evt. her hvis du ikke ved hvad MS forkortelsen står for:
www.msefi.com.

Der findes en lillebitte smule dansk info om det samme; Google på "megasquirt".

Ang. dit holdning til at karb på MC er bedre end sprøjt, så vil jeg et stykke hen af vejen give dig ret. Det skyldes direkte at MC karburatorer er usædvanligt gode karburatorer, og at de indsprøjt der sidder på oem MC er lavet til nogle std. stumper, og kan ikke "dyses om" som en karburator kan. Derfor er det ikke fair når du siger at sprøjt på MC er noget hø, for du sammenligner pærer og bananer.

At du har kørt 260km/t, i en manta, med 4trinsgear, finder jeg ganske foruroligende.
Hvilken gearing har du brugt?
Hvor mange omdrejninger tager en manta i 4.gear for at nå 260km/t??

Tror du ikke du har haft et defekt speedometer? :wink:

70ertiden med sjov og fnis, osv. kan jeg nemt følge dig i, MEN, i 70erne havde man dobbeltkarb. og sloges så at sige _altid_ med skidtet. På 100kkm er sådan et set forslidte dobbeltkarb. nok blevet justeret en gang eller to, måske 3? ;-)
Det var cool i 70erne. Alle kørte rundt med værktøj til at tveake karburatorer med, og gerne et par platiner og det løse i lommen.

Det tog, som morten skriver, en hulens masse tid, og, al respekt for dit 70er trip, så fikser du ikke bare lige en karburatorløsning på en turbomotor, hvis det skal køre godt. Det er _langt_ nemmere med sprøjt, men enig, sprøjtet er ikke fra 70ertiden.

Som Morten skriver, så er det jo dit valg.

Dog vil jeg da sige at jeg godt vil bygge din mini _noget_ om hvis du skaffer mig en lamborghini..... :wink:

btw; Hvis ikke du kan finde en trykkarburator i mint condition, så er det nok værd at overveje en sugekarb. som løsning. Evt en weber/dellorto med nogle justeringsmuligheder, og som man nemt kan skaffe dyser og dele til. Evt. købe en ny karb. der er lavet til tryk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team