Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Citat:
Da jeg var 5 år var respekt for andre en del af min verden. Mine forældre satte nogle helt klare regler for, hvordan man skulle opføre sig og hvad der blev forventet af én.

Da jeg var 12 år mente jeg ikke det var så fedt, at jeg skulle være hjemme kl. 20 fredag aften, når 'alle' de andre fedtede rundt til kl. lort. Men jeg var alligevel på matriklen på slaget for ellers blev min frihed indskrænket.

Da jeg blev 17 år, var der stadig HELT klare regler for min opførsel. Ja, udgangstilladelsen var udvidet men der var stadig regler der skulle overholdes. Og jeg overholdt dem.

Sjovt! Jeg er blevet opdraget efter nogelnlunde samme metode. Der var regler. Overholdt jeg dem ikke blev der råbt højt.
Fuld? Tja første gang var under min mors overvågning som 15årig. Derefter drak jeg først igen da jeg var færdig med 9.klasse.
Røg jeg fik jeg ikke noget kørekort! Ergo røg jeg ikke.
Ang. bil så pressede min far på for at lære mig at køre inden jeg tog kørekort men da han selv havde lært mig at opføre mig "pænt" faldt det mig ikke ind.
Da jeg fik kørekort "lærte" jeg at køre i en Reneault Laguna V6 med 200hk og en Mazda 323 med ca 75 hk. det gjorde at man lærte ikke at overvurdere ens egne og/eller bilens evner. Kører pt i en uno med 70hk og overvejer godt nok at udskifte den med en 106 Gti da jeg ikke kører så mange kilometer som tidligere.
Vil ikke være hellig og indrømmer at jeg da også har fået en fartbøde, stukket en anden person en på hovedet, efter han havde slået to af mine bekendte og jeg selv. Derefter tilkaldte vi politiet og vidnede senere mod ham. Og ja jeg oplyste at jeg havde slået igen. Men her snakker vi så om noget jeg ville gentage. Jeg er ikke en slagsbror, ville formentlig aldrig kunne slå ihjel men er der en der slår ud efter mig slår jeg sgu igen.
Jeg er 21 år fylder 22 næste månede. Ser det sort ud for mig? :? For det virker som om det er den aldersgruppe der bliver snakket om.

P.s. Jeg betaler heller ikke licens endnu... Skal jeg så have pillet øjnene ud og skåret ørerne af? Det er jo kriminelt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
@Nolan: Du har min dybeste respekt, det er her andre fejler.
Og dybest set, er ordentlig opdragelse det bedste våben mod kriminaliteten/volden.

@Transitfar: Lars, helt rigtigt gættet, det med dødsstraf var ironisk ment.

HOLDNINGSÆNDRING....

Som Nolan så flot har beskrevet, så fejler så mange ved ikke at lære deres børn om, REGLER, RESPEKT og KONSEKVENS.
Mange ulykker kunne egentlig undgås hvis forældrene til div. børn gad opdrage dem ordentligt.
F.eks. når jeg kommer gående og en unge kravler rundt på min kværn mens moderen bare står og kavler. Hvis drengene og mig sad og drak bajere på køleren af hendes bil, var hun så stadig ligeglad?
Tænk hvis kværnen var væltet. 180kg oven på en lille dreng.
Hvem havde fået skylden, ikke hende. Næh.. ham den idiot der parkerede lortet(mig!) ville højst sandsynligt skulle høre fra det.
Og det er her, filmen knækker. Denne her knægt på ca. 4-5år har lige lært at han kan pisse på andres ejendom, prøv at se 15 år frem?
Så er han blot en del af en alarmerende statistik.
Men det er ikke kun der den er gal.
F.eks for et stykke tid siden på tv, var der en mor der udtalte:"Jeg betaler gladeligt 1000kr. for en bluse til min dreng". Skod so. Tak fordi du lige har opdraget dit barn til at tro verden er en gavebod.

Mange af indlæggende her er gode, med folk der har de rigtige holdninger(personlig mening). Men de holdninger skal sku spredes til resten af samfundet, ikke kun danskere, men alle de kulturer som er i landet.
Og med hensyn til straf.. Tjaa... jeg ved godt det måske lyder latterligt, men penge er desværre en af de få midler der kan få folk til at holde sig fra at lave noget dumt(BØDER).
Men uden fængsel, så ville folk med mange penge kunne opføre sig som de ville.

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Moderator

hYe skrev:
@Og med hensyn til straf.. Tjaa... jeg ved godt det måske lyder latterligt, men penge er desværre en af de få midler der kan få folk til at holde sig fra at lave noget dumt(BØDER).
Men uden fængsel, så ville folk med mange penge kunne opføre sig som de ville.

Nej, ikke hvis bødesystemet blev strikket rigtigt sammen.

Som det er nu medfører feks en frakendelse af pappet at personen enten mister sit job helt, eller får meget svært ved at passe det. Denne straf er tillige regionsbestemt, for det er jo ikke alle ender af landet der kommer en bus hvert 10. minut.

Ram folk økonomisk, uden at ruinere dem. Der er ingen der har glæde af at nogen mister kørekort, og dermed måske eksistensgrundlaget. Det giver bare endnu et træk i de offentlige kasser.

Nej, giv istedet manden en bøde der er baseret på en %sats af årsindkomsten. Så er reglerne ens for alle, og alle rammes lige hårdt.

Tjente jeg de her godt 8mill. om året som visse direktører gør i DK, så ville jeg nok blæse på om jeg vil en bøde på 1500dkr. Knægten på SU er til gengæld IKKE ligeglad. For ham er det 14dages indkomst. Disse 1500dkr omregnet til direktøren ville bonge ham for for godt 300.000dkr.
Så er de højtlønnede nok ikke HELT ligeglade længere.

Så som det er idag, så opfører folk med mange penge sig præcist som det passer dem. Skulle de få en p-bøde, hvad forskel skulle -500dkr gøre når dagsindkomsten er over 20kkr.
En lille ændring i bødesystemet, så rammer det mere jævnt.

Bødesystemet(det vi har idag) overført til fængselssystemet vil jo medføre at direktøren kunne slippe med 23x mindre tid i spjældet end den alm. lønmodtager, og der er alle jo enige om er vanvittigt.
Men sådan ser der ud med bødesystemet.

retfærdigt?

De toplønnede er nok ok tilfredse med bødestørrelsen, for det er vitterligt ikke andet en ubetydeligt summer for dem. Måske derfor visse politikerer af og til vil sætte bødestørrelsen op... :roll:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
@Henrik GM
Jeg kan godt se hvor du vil hen, lidt ligesom beskatningsgrundlaget fungere. Jeg syntes det er en god ide, og den er da også begrændset indført på lige netop trafikale forseelser.

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem

Syntes det er total åndsvagt af jeg skal betale mere end dig,bare fordi jeg tjener mere.Hvad er det næste så.Er det at det koster mere at få lånekort på bibiolotek,benzin er dyre,ja mulighederne er mange.
Der bør ikke være forskel på hvad en forseelse koster,der er squ forskels behandling.
MVH Finn.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Syntes det er total åndsvagt af jeg skal betale mere end dig,bare fordi jeg tjener mere.Hvad er det næste så.Er det at det koster mere at få lånekort på bibiolotek,benzin er dyre,ja mulighederne er mange.
Der bør ikke være forskel på hvad en forseelse koster,der er squ forskels behandling.
MVH Finn.

Teoretisk set KAN det tage overhånd men ang. bøder så synes jeg også at det kunne være en god idé hvis den ramte lige hårdt procentvis uanset om man er student eller direktør. Men jeg befinder mig naturligvis også i bunden af rangstigen (studerende) så måske jeg har ændret mening om et par år når jeg (forhåbentlig) har et job et sted...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Dagooz skrev:
MVH Finn.

Teoretisk set KAN det tage overhånd men ang. bøder så synes jeg også at det kunne være en god idé hvis den ramte lige hårdt procentvis uanset om man er student eller direktør. Men jeg befinder mig naturligvis også i bunden af rangstigen (studerende) så måske jeg har ændret mening om et par år når jeg (forhåbentlig) har et job et sted...

Man kunne jo også genindføre piskestraffen.
Den må da ramme lige hårdt, uanset om man er direktør eller studerende... :wink: .

Nå, spøg til side, naturligvis skal folk straffes lige hårdt for den samme forseelse, derfor er procent-ideen den rigtige vej.
Når folk idømmes fx 30 dage bag tremmer, så koster det jo også mere for den vellønnede, end for den studerende.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

MVH Finn.

Well, Finn, har du gennemtænkt det du der siger?

Eksempel på en der VIRKELIGT misbrugte det system var simon spies.

Hans chauffør har ved flere lejligheder indkasseret et stort antal bøder, især parkeringsbøder. Taget i betragtning at manden lige har købt 8 flasker rødvin til ham selv og haremmet, der hver især koster 3x så meget som hver bøde, så var han da totalt bedøvende ligeglad med de bøder. Med andre ord: Loven galdt reelt ikke for ham.

For at illustrere forskellen i bødesystemet, så kan vi tænke os vi overfører det til fængselssystemet.
Skal forholdet være det samme, så vil det sige at hvor lønmodtageren skal sidde 3md. for feks voldtægt, så skulle feks spies have rusket tremmer i ca. 4dage for samme forseelse. Det siger du jo så er ok.Eller hvad?

Faktum er at bødesystemet bliver mere og mere ineffektivt, jo højere løn folk tjener. Med andre ord, lovovertrædelser er ok,bare man har penge. Det er sgu ikke ok i mine øjne, og jeg forstår ikke at du ikke kan se urimeligheden i at loven reelt ikke er gældende for meget højtlønnede.
Hvorfor skal det kun være de alm. mennesker der skal overholde loven???

Jeg finder det iøvrigt nærmest grotesk at du sammenligner en straf uddelt af et retssamfund, med køb at bensin, lånerkort til biblioteket osv. Håber ikke den sammenligning er alvorligt ment.

Jeg ser ihvertfald ikke selv på en bødestraf som et forbrugsgode. Nu ved jeg selvf. ikke hvor mange bøder du får, men du betaler dem vel ikke som du tanker bensin?? :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

@henrik.
Jeg mener at en straf skal koste det samme uanset hvem du er.Har du tænkt over hvad det næste kan være.
Vil du også have forskellige straffe til forbryder.'

Hvis en bliver dømt for vold,skal han have straffe nedsættelse hvis han er blevet banket som lille af sin far,og har trauma af det.
Det er måske et ekstrem sammenligning,mener bare at hvem og hvor skal grænsen sættes.
Lige straf for alle,så er der ikke noget at diskutere om.
MVH Finn.
PS. ved godt det med benzin kortet ikke helt holder. :lol:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
det er helt vildt med denne her lille debat ting. men hvis bare kunne leve efter nogle meget gamle ordsprog

så som
behandel andre som du vil behandles.. simpel og logisk

hvis man kikker i den tykke bog(biblen jeg er ikke over kristen men man husker vel altid lidt fra skoletiden.) der står 10 gode livsregler, hvis bare alle kunne finde ud af at overholde de små simple regler så ville der ikke være problemer, det sørgelige ved det hele er at 10 små regler åbenbart er for meget for befolkningen i lille dk.

ang de unge mennesker. jeg mener selv at dem der er i mellem 10-20år er en del af en tabt ungdom, jeg ser alt for ofte unge mennesker i denne aldersgruppe der ikke sætter deres arbejde ret højt, de er pisse ligeglade med kvaliteten af deres arbejde, bare de får deres penge til den 1. hver månede, for ellers kan deres chef bare rende dem langsomt. det er efter min mening en meget kedelig og forderejet holdning til livet. JEG er opdraget til til at man skal gøre sig fortjent til alting, jeg har ikke fået mange ting foræret igennem årne, og idag er jeg sq glad for det.
børn skal ikke tro at man bare skal HA. det kræver lidt arbejde for at få for 100kr.

nolan@ kanon arbejde, der er ikke mange der tør at holde ved deres ret som forældre.

hvad angår bøderne, der er jo altid den mulighed at staten bare trækker det fra person fradraget. så kan man ikke krybe uden om girokortne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time