Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 jan 2005, 21:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Har en plan om at der skal monteres sprøjt på min lille bil. Problemet er bare at den ikke kan køre på Blyfri (den "æder" udst. sæderne hvis jeg prøver)

MS kan det køre uden lamda sonde, eller er jeg nød til at renovere et par topstykker først = nye ventiler og sæde????? Ved godt at det er bedst at have en lamda sonde, men det ville være lidt træls skulle bytte nogle sæder der ikke fejler noget

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jan 2005, 22:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 617
Geografisk sted: København
Det kloge påstår at hvis du ikke køre Blyfri, så vil O2 sensoren dø i løbet at 20.000km og en standard Bosch O2 koster ca. 500.

Så hvis du køre 10.000km om året kan den holde ca 2 år måske længere.

_________________
Mvh
Michael.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2005, 05:21 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
du kan sagtens køre uden lambda (så vidt jeg ved) men så køre du i open loop heletiden og får selfølig ikke de fordele der er ved closed loop f.eks. økonomi.
og lambda sonder er billige hos biltema (300 kr )
jeg køre selv med lambda fra biltema og køre blyholdig det funker fint på 2 år nu.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2005, 06:51 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvor er det lige i tanker henne gutter??

Det er indtil flere år siden at bly ikke var tilladt i brændstof, og der ER gasnkevist tilsat blyerstatning til bensinen, men det er ikke nær så hårdt ved lambdasensorer, så levetiden vil måske være nedsat, men det er i denne sammenhæng IMO uden betydning.

MS kan sagtens køre uden lambda, men så trimmer man helt i blinde. Closed loop kan man godt undvære, faktisk har jeg aldrig selv brugt det, og har ikke rigtigt hørt om nogen der virkeligt er afhængige af closed loop.

Skru en sensor i, og juster bilen så det kører fornuftigt, uden sensoren blander sig for meget(closed loop) og vælg så om du vil skrue den ud og køre uden O2, eller om sensoren er så billig at du ikke gider skrue den ud ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2005, 18:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
DK tankene føre stadig blyholdig benzin.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2005, 19:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
nej det er bly erstatning. Blyholdig er forbudt i danmark. Forskellen på DK og de fleste andre selskaber er at DK har valgt at lade benzinen med blyerstaning ligge i tankene hvor andre selskaber helt har droppet det og nu sælger additivet løst i butikken. Resultatet er det samme hvis man ellers blander det rigtigt.

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2005, 19:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
FALFA skrev:
DK tankene føre stadig blyholdig benzin.

Næppe.... :? .
Bly er forbudt i benzin i Danmark, så enkelt er det, og snart må det ikke engang bruges til afbalancere hjulene med......
Læs fx her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx

Lidt om rød oktan 98, grøn oktan 98, MTBE, drikkevand osv...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2005, 20:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Ok, så vil jeg ikke gøre noget ved de sæder der sider i den motor jeg igang med at renover her i vinter, men på sikt skal der nok laves en der kan køre bly fri, så det bliver nemere at tanke.

Tanker altid hos DK, det er somregl også det billigste. Selv om at "bly" benzin er den dyreste.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2005, 08:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
ok det vidste jeg ikke.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2005, 18:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
FALFA skrev:
du kan sagtens køre uden lambda (så vidt jeg ved) men så køre du i open loop heletiden og får selfølig ikke de fordele der er ved closed loop f.eks. økonomi.
og lambda sonder er billige hos biltema (300 kr )
jeg køre selv med lambda fra biltema og køre blyholdig det funker fint på 2 år nu.

Økono.. hvad :?: :?: ved closed loop med en NB sensor.
En NB. sensor forsøger at optimere blandingen til 14,7-1 ved dellast, og det er ikke for at gavne økonomien, men for at gøre katalystroen glad og effektiv.
Får katten kørte man glaseligt 16-1 i afr forhold, og det gavner økonomien.
Hvis man vil køre closed loop hele tiden, og optimere økonomi, og effekt, så kræves der en WB sensor, Da en NB sensor Kun er en kontakt der kan vise lambda en korrekt.
Om hvorvidt blyerstatning er mindre agressivr en gl blybenzin har jeg ingen data på, og jeg ønsker ikke at prøve det


Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team