MS & Lamda sonde

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

MS & Lamda sonde

#1 Indlæg af Lars E »

Har en plan om at der skal monteres sprøjt på min lille bil. Problemet er bare at den ikke kan køre på Blyfri (den "æder" udst. sæderne hvis jeg prøver)

MS kan det køre uden lamda sonde, eller er jeg nød til at renovere et par topstykker først = nye ventiler og sæde????? Ved godt at det er bedst at have en lamda sonde, men det ville være lidt træls skulle bytte nogle sæder der ikke fejler noget
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

#2 Indlæg af Cossie »

Det kloge påstår at hvis du ikke køre Blyfri, så vil O2 sensoren dø i løbet at 20.000km og en standard Bosch O2 koster ca. 500.

Så hvis du køre 10.000km om året kan den holde ca 2 år måske længere.
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#3 Indlæg af FALFA »

du kan sagtens køre uden lambda (så vidt jeg ved) men så køre du i open loop heletiden og får selfølig ikke de fordele der er ved closed loop f.eks. økonomi.
og lambda sonder er billige hos biltema (300 kr )
jeg køre selv med lambda fra biltema og køre blyholdig det funker fint på 2 år nu.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Hvor er det lige i tanker henne gutter??

Det er indtil flere år siden at bly ikke var tilladt i brændstof, og der ER gasnkevist tilsat blyerstatning til bensinen, men det er ikke nær så hårdt ved lambdasensorer, så levetiden vil måske være nedsat, men det er i denne sammenhæng IMO uden betydning.

MS kan sagtens køre uden lambda, men så trimmer man helt i blinde. Closed loop kan man godt undvære, faktisk har jeg aldrig selv brugt det, og har ikke rigtigt hørt om nogen der virkeligt er afhængige af closed loop.

Skru en sensor i, og juster bilen så det kører fornuftigt, uden sensoren blander sig for meget(closed loop) og vælg så om du vil skrue den ud og køre uden O2, eller om sensoren er så billig at du ikke gider skrue den ud ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#5 Indlæg af FALFA »

DK tankene føre stadig blyholdig benzin.
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#6 Indlæg af Dagooz »

nej det er bly erstatning. Blyholdig er forbudt i danmark. Forskellen på DK og de fleste andre selskaber er at DK har valgt at lade benzinen med blyerstaning ligge i tankene hvor andre selskaber helt har droppet det og nu sælger additivet løst i butikken. Resultatet er det samme hvis man ellers blander det rigtigt.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

FALFA skrev:DK tankene føre stadig blyholdig benzin.

Næppe.... :? .
Bly er forbudt i benzin i Danmark, så enkelt er det, og snart må det ikke engang bruges til afbalancere hjulene med......
Læs fx her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx

Lidt om rød oktan 98, grøn oktan 98, MTBE, drikkevand osv...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#8 Indlæg af Lars E »

Ok, så vil jeg ikke gøre noget ved de sæder der sider i den motor jeg igang med at renover her i vinter, men på sikt skal der nok laves en der kan køre bly fri, så det bliver nemere at tanke.

Tanker altid hos DK, det er somregl også det billigste. Selv om at "bly" benzin er den dyreste.
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#9 Indlæg af FALFA »

ok det vidste jeg ikke.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

FALFA skrev:du kan sagtens køre uden lambda (så vidt jeg ved) men så køre du i open loop heletiden og får selfølig ikke de fordele der er ved closed loop f.eks. økonomi.
og lambda sonder er billige hos biltema (300 kr )
jeg køre selv med lambda fra biltema og køre blyholdig det funker fint på 2 år nu.

Økono.. hvad :?: :?: ved closed loop med en NB sensor.
En NB. sensor forsøger at optimere blandingen til 14,7-1 ved dellast, og det er ikke for at gavne økonomien, men for at gøre katalystroen glad og effektiv.
Får katten kørte man glaseligt 16-1 i afr forhold, og det gavner økonomien.
Hvis man vil køre closed loop hele tiden, og optimere økonomi, og effekt, så kræves der en WB sensor, Da en NB sensor Kun er en kontakt der kan vise lambda en korrekt.
Om hvorvidt blyerstatning er mindre agressivr en gl blybenzin har jeg ingen data på, og jeg ønsker ikke at prøve det


Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar