Havneren skrev:
Er det ikke det du tænker på tror du???
v/h christian
Nåhjaeehhh, tænker og tror, tænker og tror....
Det er da vist godt, at du ikke skal designe HF-trin for teleselskaberne...
Slå bare igen, men lad mig lige tage brillerne af først...
En almindelig modstand i et elektronikkredsløb er rent Ohmsk, og består kun af RESISTANS.
En spole (fx i en bil) består udover den ohmske resitans i kobbertråden OGSÅ af en REAKTANS, som vil forårsage en faseforskydning, når spændingen ændrer sig.
Spændingen ændrer sig NETOP, når man skifter fra afbrudt (0 volt) til tilsluttet (12 volt).
Den afsatte effekt i reaktans-delen er ganske jordnær at forholde sig til. Tag fat i din kabeltromle, læs skiltet, og se om ikke den kan klare ca. 3 gange mere strøm når den er udrullet....
En kondensator (fx til tændingen) består udover resistansen i tilledningerne af en KAPACITANS, som vil forårsage en faseforskydning, når spændingen ændrer sig.
Da faseforskydningen i en kapacitor altid er 90, og da der er ikke er resistans af betydning, vil du ikke opleve varmeproblemer med en kondensator, som kan sammenlignes med varmeproblemet jeg nævnte ovenfor med kabeltromlen.
Tilgiv mig venligst diverse fejl, det er over 20 år siden, jeg arbejdede med disse ting....