Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 22:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
Vi taler da vist forbi hinanden...
Er vi ikke enige om, at hvis du sætter vekselstrøm til en spole, så vil du opleve faseforskydning????
Er vi ikke enige om, at hvis du sætter jævnstrøm til en spole, så vil spolen opfatte det som vekselstrøm de første par millisekunder???

Tænk på en spole som en "modsat kondensator".

Man kan forholde sig til at en kondensator har en "ladetid", ikke?

Det er PRÆCIST samme fænomen der optræde i en spole, blot er forskydningen den modsatte vej.

Faktisk er der ikke ret tit tale om en jævnspænding i en bil, men en kombination.

Hver eneste gang man tænder for en kontakt i bilen der trækker noget så simpelt som et relæ, så har man faseforskydning imens spolen mættes.

Kun, og _kun_ hvis belastningen er REN ohmsk er spænding og strøm i fase i hele forløbet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Alt der er jeg klar over Henrik.

Prøv så ad at se det på en scop billed. Der har du jo altså en ret præcis måling af spændingen og alt hvad du ikke kan se her er efter min bedste vurdering ikke rellevant for dysens virkemåde... På dette billed ser du "kan man vel sige" spændingen kravle op når PWM på trykkes og fjernes igen. Denne tid er umenskelig lille - Snakker vi nanno sekunder her?

Der ud over siger jeg netop også at jeg kan gå med til at der er en "forskydningsvinkel" her... men jeg mener altså slet ikke at den er rellevant for dysens åbningstid.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Vi taler da vist forbi hinanden...
Er vi ikke enige om, at hvis du sætter vekselstrøm til en spole, så vil du opleve faseforskydning????
Er vi ikke enige om, at hvis du sætter jævnstrøm til en spole, så vil spolen opfatte det som vekselstrøm de første par millisekunder???

Nååååå... Jeg ved godt hvad du mener. Det du tænker på er jo selvinduktionen... Det har ikke noget med faseforskydning af gøre. Det er også kun noget du ser på scopbilledet på en tændspole og altså ikke i en dyse. Dysen oplever nok noget i samme stil dog, men ikke noget man udmiddelbart kan se.
En tændspole er jo TO spoler bygget sammen. Når den ene spole nedbryder sit magnetfeldt vil den anden inducerer en spænding og du ser en gnist... SE nu har denne spole jo en spænding og her med et magnet feldt. Nu sker det samme i den anden spole... Denne cyklus står så og skifter lidt fra spole til spole ind til den dør ud af sig selv...

Er det ikke det du tænker på tror du???

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Alt der er jeg klar over Henrik.

Prøv så ad at se det på en scop billed. Der har du jo altså en ret præcis måling af spændingen og alt hvad du ikke kan se her er efter min bedste vurdering ikke rellevant for dysens virkemåde... På dette billed ser du "kan man vel sige" spændingen kravle op når PWM på trykkes og fjernes igen. Denne tid er umenskelig lille - Snakker vi nanno sekunder her?

Der ud over siger jeg netop også at jeg kan gå med til at der er en "forskydningsvinkel" her... men jeg mener altså slet ikke at den er rellevant for dysens åbningstid.

v/h christian

Lige netop den teknologi er brugt i forbindelse med stepmotorer, hvor hastigheden motoren kan komme op på udelukkende er dikteret af hvor hurtigt strømmen kan stige op. _samtlige_ printere på markedet bruger det samme som en almindelig personvogn driver et sæt lavohmsdyer med.

Men jeg skal lige hidse en MS op og tage et sæt målinger på en lavohmsdyse og en højohmsdyse, så kan vi jo sammenligne realtime værdier.

Ved at når man sætter MS op til lavohmsdyser så har man fuld kontrol over hvor meget effekt man vil afsætte i dysen, og er stigetiden under 0.9mS(den tid dysen er påtrykt 12volt) så kan man direkte _høre_ at dysen begynder at åbne usikkert, så nej, det er IKKE nanosekunder vi snakker om.

Men jeg skal da gerne se om jeg kan få tid til at lave en spænding/strøm måling på et sæt lavohmsdyser. Det burde være lige til at gøre.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Havneren skrev:
Er det ikke det du tænker på tror du???
v/h christian

Nåhjaeehhh, tænker og tror, tænker og tror....
Det er da vist godt, at du ikke skal designe HF-trin for teleselskaberne... :lol:
Slå bare igen, men lad mig lige tage brillerne af først... :wink:
En almindelig modstand i et elektronikkredsløb er rent Ohmsk, og består kun af RESISTANS.
En spole (fx i en bil) består udover den ohmske resitans i kobbertråden OGSÅ af en REAKTANS, som vil forårsage en faseforskydning, når spændingen ændrer sig.
Spændingen ændrer sig NETOP, når man skifter fra afbrudt (0 volt) til tilsluttet (12 volt).
Den afsatte effekt i reaktans-delen er ganske jordnær at forholde sig til. Tag fat i din kabeltromle, læs skiltet, og se om ikke den kan klare ca. 3 gange mere strøm når den er udrullet....

En kondensator (fx til tændingen) består udover resistansen i tilledningerne af en KAPACITANS, som vil forårsage en faseforskydning, når spændingen ændrer sig.
Da faseforskydningen i en kapacitor altid er 90, og da der er ikke er resistans af betydning, vil du ikke opleve varmeproblemer med en kondensator, som kan sammenlignes med varmeproblemet jeg nævnte ovenfor med kabeltromlen.
Tilgiv mig venligst diverse fejl, det er over 20 år siden, jeg arbejdede med disse ting.... :cry:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Ved at når man sætter MS op til lavohmsdyser så har man fuld kontrol over hvor meget effekt man vil afsætte i dysen, og er stigetiden under 0.9mS(den tid dysen er påtrykt 12volt) så kan man direkte _høre_ at dysen begynder at åbne usikkert, så nej, det er IKKE nanosekunder vi snakker om.

Og det er IKKE flueknepperi, når man kan HØRE forskel.
Og det er jo de små ting, som giver den sidste forskel på om det snurrer rigtigt eller ej.

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
vil du ikke opleve varmeproblemer med en kondensator, som kan sammenlignes med varmeproblemet jeg nævnte ovenfor med kabeltromlen.

Vi har lige en mindre smutter med kabeltromlen, ellers er det ok.

For lige at få tingene sat på plads, så er kabeltromlen at sammenligne med en bifilar viklet modstand. Det er ikke spolevirkningen der er den egentlige årsag til at kablet brænder af, men derimod at kablets strømværdi er mindre i sammenrullet tilstand. Varmeafledningsforholdene er mindre, og DERFOR brænder den af når den er rullet sammen.

Selvom tromlen var viklet som en spole så er antallet af viklinger jo ikke ligefrem skyld i en kæmpe reaktans.

Hvad var det iøvrigt du lavede ?
Kan høre du ved eet eller andet om elteknik.....

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: fyn kerteminde
Ja det kunne da være intrasant at vide hvad "i" laver til daglig eller er uddannet som ....

Jeg er jo bare en simpel mekaniker :shock:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis det er min uddannlese I spørger til, så har jeg oprindelig arbejdet som atomfysiker.
Men så læste jeg videre til automekaniker. :wink: .

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
okay.... det lyder jo som om det nok skal kunne lade sig gøre.....

men hvor får man de modstanden.... er der bare alm 5/10 watt's effekt modstanden?

skal det være 6.8, 8.2 eller 10 ohms

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time