Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Citat:
det at tage af svinghjulet er på bekostning af momentet, og hvorfor fjerne moment fra en motor??

Nu har jeg hørt flere gange at det kan tage moment, men hvordan satan kan et lettere svinghjul det??? Så må lettere plejlstænger osv også skade momentet, men hvordan kan en "død" genstand gøre det?? Det burde jo kun være en fordel for motoren at skulle bevæge mindre masse, så jeg er HELT blank overfor de udtalelser

Men kan godt se at man mister "momentet" lige i starten men ellers ikke

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Et lettet svighjul kan ikke stjæle moment fra motoren, men det kan få den til at virke mere nervøs for ydre påvirkninger. Såsom speeder stilling/bakker/tilkobling.
Letning af plejlstænger/stempler er en helt anden sag, da det ikke er en roterende bevægelse men en konstant accelartion/deccelartion, burde der være noget effekt at hente. Men det er nok meget lidt. Man letter hovedsagligt for at motoren skal kunne tåle flere omdrejninger, og dermed kan udvikle mere effekt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Så vi er altså enige om at på et rullefeldt ville et lettet svinghjul ikke tage moment. Det med plejlstængerne kan jeg så ikke se, da de slavisk følger krumtappens svingninger, meeeeen da jeg bevæger mig på meget tyndt is her, vil jeg da gerne have en forklaring eller evt nogle www så jeg kan blive klogere

Titel:
ja og så er der jo lige det at hvis man letter svinghjulet for meget så er der store chancer for at man kan få en meget urolig tomgang. da der ikke er noget til at holde rotationen konstant( hvis man da kan skrive det)men i ved sikkert hvad jeg mener.....

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
hmm - måske denne kan bruges??

http://www1999215.thinkquest.dk/teori/k ... s_mom.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Mht stempler, og plejlstænger hvis man har en masse der skal accelreres for hver motoromdrejning.stemplet står jo stille i ød, og nd. Kræver det jo energi, så jo mindre masse jo mindre energi skal der bruges.
Der for kan man opleve en urolig tomgang, ved kun at lette svinghjulet og ikke tage hensyn til de andre komponenter.
Den største synder til ujævn tomgang er en skarpere knast, og så er det næsten ligemeget hvor stort/tungt svinghjul man kører med.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Hola gutter.

Det er ved at udarte sig til akademisk diskution det her :)
Går ikke udfra at alle her er vandt til at regne med krydsprodukter eller summere partikler til hverdag. Men jeg må indrømme at det er et emne der er svært at fatte, og det vil jeg heller ikke påstå at jeg gør. Det skal dog ikke afholde mig fra at ville lære noget mere om det og være med i diskutionen.

Det link du viste shelby500 beregner jo blot inertimonentet af et roterende legeme. Og der er jo meget godt, det kan fortælle størrelse af dit monemt hvis motoren får lov til at rotere upåvirket!! Men det er jo ikke det den gør.
Motoren rotere påvirket af forbrændingen, som giver et drejningsmoment!

Effekten ??? Når en lettere roterende masse (svinghjul ikke stempler) kan "give" effekt er det fordi effekt er regnet pr. tidsenhed. Hvis forbrændingen kan rotere en motoren hurtigere op i omdr. vil det oftest betragtes som om motoren har fået mere effekt. Dette er bare ikke tilfældet det er massen der er blevet mindre.

Jeg syntes der står en masse godt på dette link, om forskellige systemer men også om svingninger i forskellige motor konstruktioner, jeg detsvære ikke selv fået nærlæst det endnu :(
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... _index.htm

Når det er som jeg har forstået det.
Og husk hvad der står nederst "HP er altid lig NM" ved 7120 omdr, hvor mange har tænkt over det ?? (for lbft er det vist 5225)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Nice link du smed der... Der er flere ting man ikke lige har styr på... :oops:
Men hva faen.. Kan jo ikke vide alt... :D

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hye> Det skal du sku ikke være ked af, jeg står af tit når de "store" drenge snakker teknik

Men til gengæld kan jeg skille en Citroen ZX 2.0i 16v ad i atomer og samle den igen.....med bind for øjnene......og kun med en stjerne skruetrækker.....og uden arme osv :lol:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
det lærer man jo hurtigt, når man har sådan en :lol: :wink: :lol: :wink:
Er dog imponeret over mængden af specialværktøj :shock:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time