Hola gutter.
Det er ved at udarte sig til akademisk diskution det her
Går ikke udfra at alle her er vandt til at regne med krydsprodukter eller summere partikler til hverdag. Men jeg må indrømme at det er et emne der er svært at fatte, og det vil jeg heller ikke påstå at jeg gør. Det skal dog ikke afholde mig fra at ville lære noget mere om det og være med i diskutionen.
Det link du viste shelby500 beregner jo blot inertimonentet af et roterende legeme. Og der er jo meget godt, det kan fortælle størrelse af dit monemt hvis motoren får lov til at rotere upåvirket!! Men det er jo ikke det den gør.
Motoren rotere påvirket af forbrændingen, som giver et drejningsmoment!
Effekten ??? Når en lettere roterende masse (svinghjul ikke stempler) kan "give" effekt er det fordi effekt er regnet pr. tidsenhed. Hvis forbrændingen kan rotere en motoren hurtigere op i omdr. vil det oftest betragtes som om motoren har fået mere effekt. Dette er bare ikke tilfældet det er massen der er blevet mindre.
Jeg syntes der står en masse godt på dette link, om forskellige systemer men også om svingninger i forskellige motor konstruktioner, jeg detsvære ikke selv fået nærlæst det endnu
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... _index.htm
Når det er som jeg har forstået det.
Og husk hvad der står nederst "HP er altid lig NM" ved 7120 omdr, hvor mange har tænkt over det ?? (for lbft er det vist 5225)