Letning af svinghjul

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#41 Indlæg af nmb1022 »

det at tage af svinghjulet er på bekostning af momentet, og hvorfor fjerne moment fra en motor??


Nu har jeg hørt flere gange at det kan tage moment, men hvordan satan kan et lettere svinghjul det??? Så må lettere plejlstænger osv også skade momentet, men hvordan kan en "død" genstand gøre det?? Det burde jo kun være en fordel for motoren at skulle bevæge mindre masse, så jeg er HELT blank overfor de udtalelser

Men kan godt se at man mister "momentet" lige i starten men ellers ikke
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#42 Indlæg af Morten VJ »

Et lettet svighjul kan ikke stjæle moment fra motoren, men det kan få den til at virke mere nervøs for ydre påvirkninger. Såsom speeder stilling/bakker/tilkobling.
Letning af plejlstænger/stempler er en helt anden sag, da det ikke er en roterende bevægelse men en konstant accelartion/deccelartion, burde der være noget effekt at hente. Men det er nok meget lidt. Man letter hovedsagligt for at motoren skal kunne tåle flere omdrejninger, og dermed kan udvikle mere effekt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#43 Indlæg af nmb1022 »

Så vi er altså enige om at på et rullefeldt ville et lettet svinghjul ikke tage moment. Det med plejlstængerne kan jeg så ikke se, da de slavisk følger krumtappens svingninger, meeeeen da jeg bevæger mig på meget tyndt is her, vil jeg da gerne have en forklaring eller evt nogle www så jeg kan blive klogere
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
møffe

#44 Indlæg af møffe »

ja og så er der jo lige det at hvis man letter svinghjulet for meget så er der store chancer for at man kan få en meget urolig tomgang. da der ikke er noget til at holde rotationen konstant( hvis man da kan skrive det)men i ved sikkert hvad jeg mener.....
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#45 Indlæg af Shelby 500 »

Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#46 Indlæg af Morten VJ »

Mht stempler, og plejlstænger hvis man har en masse der skal accelreres for hver motoromdrejning.stemplet står jo stille i ød, og nd. Kræver det jo energi, så jo mindre masse jo mindre energi skal der bruges.
Der for kan man opleve en urolig tomgang, ved kun at lette svinghjulet og ikke tage hensyn til de andre komponenter.
Den største synder til ujævn tomgang er en skarpere knast, og så er det næsten ligemeget hvor stort/tungt svinghjul man kører med.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Mac
Nyt Medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2003, 22:05
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

#47 Indlæg af Mac »

Hola gutter.

Det er ved at udarte sig til akademisk diskution det her :)
Går ikke udfra at alle her er vandt til at regne med krydsprodukter eller summere partikler til hverdag. Men jeg må indrømme at det er et emne der er svært at fatte, og det vil jeg heller ikke påstå at jeg gør. Det skal dog ikke afholde mig fra at ville lære noget mere om det og være med i diskutionen.

Det link du viste shelby500 beregner jo blot inertimonentet af et roterende legeme. Og der er jo meget godt, det kan fortælle størrelse af dit monemt hvis motoren får lov til at rotere upåvirket!! Men det er jo ikke det den gør.
Motoren rotere påvirket af forbrændingen, som giver et drejningsmoment!

Effekten ??? Når en lettere roterende masse (svinghjul ikke stempler) kan "give" effekt er det fordi effekt er regnet pr. tidsenhed. Hvis forbrændingen kan rotere en motoren hurtigere op i omdr. vil det oftest betragtes som om motoren har fået mere effekt. Dette er bare ikke tilfældet det er massen der er blevet mindre.

Jeg syntes der står en masse godt på dette link, om forskellige systemer men også om svingninger i forskellige motor konstruktioner, jeg detsvære ikke selv fået nærlæst det endnu :(
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... _index.htm

Når det er som jeg har forstået det.
Og husk hvad der står nederst "HP er altid lig NM" ved 7120 omdr, hvor mange har tænkt over det ?? (for lbft er det vist 5225)
HP = NM
@ 7120 rpm
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#48 Indlæg af hYe »

Nice link du smed der... Der er flere ting man ikke lige har styr på... :oops:
Men hva faen.. Kan jo ikke vide alt... :D
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#49 Indlæg af nmb1022 »

Hye> Det skal du sku ikke være ked af, jeg står af tit når de "store" drenge snakker teknik

Men til gengæld kan jeg skille en Citroen ZX 2.0i 16v ad i atomer og samle den igen.....med bind for øjnene......og kun med en stjerne skruetrækker.....og uden arme osv :lol:
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#50 Indlæg af Transitfar »

det lærer man jo hurtigt, når man har sådan en :lol: :wink: :lol: :wink:
Er dog imponeret over mængden af specialværktøj :shock:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar