Hurtigere ladetryk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Hurtigere ladetryk

#1 Indlæg af 2fat2fly »

Hvordan kan man på hurtigere ladetryk. en strammere fjeder eller en lille beholder på slangen til Aktuatoren.

Har i nogle gode ideer :?:
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Jeg tror der er to måder
den ene er en mindre turbo, eller en der er hurtigere reagerende.
Den anden er en elektronisk ladetryks regulering, der først sætter tryk på actuatoren når der er behov for det.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
bimmer

#3 Indlæg af bimmer »

Morten VJ skrev:Jeg tror der er to måder
den ene er en mindre turbo, eller en der er hurtigere reagerende.
Den anden er en elektronisk ladetryks regulering, der først sætter tryk på actuatoren når der er behov for det.

MVH

Morten


har du kendskab til sådan en turbo, jeg har en garrett fra en mercedes den skulle have det der elektronisk noget der er ingen wastegate samt aktuator. Jeg mangler denne boks der styrre ladetrykket, ved du hvad den koster samt hvor den kan købes, har du evt billeder af den. Bliver den ikke styret af trykket i udst. manifol har hørt den skulle kunne levere ladetryk fra 1200 omdr.
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#4 Indlæg af Brisse »

Mortens ide med at aktuatoren først skal åbne når det rette tryk er til stede og ikke komme "listende" efter hånden som der kommer tryk kan gøres ganske nemt.

Det sidste link her viser hvordan det kan laves. http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... highlight=


/B
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Til bimmer har ingen kendskab til nævnte turbo, Det lyder som den kommer fra en moderne dieselmotor.
Til Brisse det ser meget fornuftigt ud, men det forkommer mig noget besværligt at justere. Hovedproblemet ved disse indgreb mekanisk eller elektronisk er ar undgå at trykket løber løbskt,på engelst "Boost spikes".
Disse er nemmer at fjerne med et elektronisk system end et rent mekanisk.
Når jeg tænker over det kører jeg selv med et elektronisk system, der først giver Wastegat acutatoren lov til at se tryk ved 1,4 bar, og de efter regulere trykket helt automatisk.
DET hedder APC og er udviklet af SAAB først i firserne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

som du beskriver det er dit LAVESTE ladetryk altså 1,4 bar? MVH. søren
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#7 Indlæg af Saab-Daniel »

Nej, det Morten mener (så vidt jeg kan se det) er, at wastegaten er sat til et vist grundtryk, f.eks 0,5 bar. APC'en styrer ladetrykket via en magnetventil, således actuatoren ikke ser det højere tryk. Når motoren tændingsbanker giver APC'en besked gennem magnetventil til wastegaten, at den skal gå på grundladetryk, hvorefter wastegaten dumper trykket i udstødningsmanifolden. Når APC'en opfatter der igen ikke er tændingsbanken, vil den justere trykket op igen.
Gennem APC'en kan man justere hvilket tryk man vil lade med... Det styres via 2 potmetre i en lille boks, der typisk ligger enten under bagsædet eller i venstre inderskærm... De to metoder er hvor saab originalt har placeret dem, Morten kører volvo, så han har måske smidt den et andet sted...
Ret mig hvis jeg har taget fejl i ovennævnte, Morten, men er ret sikker på det er sådan det foregår...
Daniel
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Gæst

#8 Indlæg af Gæst »

DU TAGER FEJL! det er ikke det der står skrevet. men det er sikkert sådan det virker!
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#9 Indlæg af scotten »

@Claus Lyn.

Er det til din stakkels Opelmotor? EDS sliber udstødningsknasten om..lavere spooluptime...Spørg mig ikke om overlab osv... :wink:
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#10 Indlæg af 2fat2fly »

scotten skrev:@Claus Lyn.

Er det til din stakkels Opelmotor? EDS sliber udstødningsknasten om..lavere spooluptime...Spørg mig ikke om overlab osv... :wink:

Der er til en gammel Ford sierra 2.0GT denne gang, ham min fæt blev træt af at få jord at de møj Taxaer :wink:
Besvar