Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 08:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 mar 2004, 15:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Hvordan kan man på hurtigere ladetryk. en strammere fjeder eller en lille beholder på slangen til Aktuatoren.

Har i nogle gode ideer :?:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2004, 15:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror der er to måder
den ene er en mindre turbo, eller en der er hurtigere reagerende.
Den anden er en elektronisk ladetryks regulering, der først sætter tryk på actuatoren når der er behov for det.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2004, 18:16 
Morten VJ skrev:
Jeg tror der er to måder
den ene er en mindre turbo, eller en der er hurtigere reagerende.
Den anden er en elektronisk ladetryks regulering, der først sætter tryk på actuatoren når der er behov for det.

MVH

Morten


har du kendskab til sådan en turbo, jeg har en garrett fra en mercedes den skulle have det der elektronisk noget der er ingen wastegate samt aktuator. Jeg mangler denne boks der styrre ladetrykket, ved du hvad den koster samt hvor den kan købes, har du evt billeder af den. Bliver den ikke styret af trykket i udst. manifol har hørt den skulle kunne levere ladetryk fra 1200 omdr.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2004, 19:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Mortens ide med at aktuatoren først skal åbne når det rette tryk er til stede og ikke komme "listende" efter hånden som der kommer tryk kan gøres ganske nemt.

Det sidste link her viser hvordan det kan laves. http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... highlight=


/B

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2004, 20:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Til bimmer har ingen kendskab til nævnte turbo, Det lyder som den kommer fra en moderne dieselmotor.
Til Brisse det ser meget fornuftigt ud, men det forkommer mig noget besværligt at justere. Hovedproblemet ved disse indgreb mekanisk eller elektronisk er ar undgå at trykket løber løbskt,på engelst "Boost spikes".
Disse er nemmer at fjerne med et elektronisk system end et rent mekanisk.
Når jeg tænker over det kører jeg selv med et elektronisk system, der først giver Wastegat acutatoren lov til at se tryk ved 1,4 bar, og de efter regulere trykket helt automatisk.
DET hedder APC og er udviklet af SAAB først i firserne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 06:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
som du beskriver det er dit LAVESTE ladetryk altså 1,4 bar? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 10:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Nej, det Morten mener (så vidt jeg kan se det) er, at wastegaten er sat til et vist grundtryk, f.eks 0,5 bar. APC'en styrer ladetrykket via en magnetventil, således actuatoren ikke ser det højere tryk. Når motoren tændingsbanker giver APC'en besked gennem magnetventil til wastegaten, at den skal gå på grundladetryk, hvorefter wastegaten dumper trykket i udstødningsmanifolden. Når APC'en opfatter der igen ikke er tændingsbanken, vil den justere trykket op igen.
Gennem APC'en kan man justere hvilket tryk man vil lade med... Det styres via 2 potmetre i en lille boks, der typisk ligger enten under bagsædet eller i venstre inderskærm... De to metoder er hvor saab originalt har placeret dem, Morten kører volvo, så han har måske smidt den et andet sted...
Ret mig hvis jeg har taget fejl i ovennævnte, Morten, men er ret sikker på det er sådan det foregår...
Daniel

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 15:40 
DU TAGER FEJL! det er ikke det der står skrevet. men det er sikkert sådan det virker!


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2004, 04:24 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 67
Geografisk sted: Fyn
@Claus Lyn.

Er det til din stakkels Opelmotor? EDS sliber udstødningsknasten om..lavere spooluptime...Spørg mig ikke om overlab osv... :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 mar 2004, 08:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
scotten skrev:
@Claus Lyn.

Er det til din stakkels Opelmotor? EDS sliber udstødningsknasten om..lavere spooluptime...Spørg mig ikke om overlab osv... :wink:

Der er til en gammel Ford sierra 2.0GT denne gang, ham min fæt blev træt af at få jord at de møj Taxaer :wink:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team