Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Måske skal man skrive lidt om hvad tunningsgrad man er i .Manden køber måske nye stempler fordi det er det "bedste" med flade stempler.Mener bare det er det samme at man siger at manden skal have et tec 3
Naturligvist er tuningsgraden altafgørende.
For nogen er en turbo fra en gammel hilux og et par toppakninger nok, andre vil hive 200hk/liter eller mere, og der kommer det sgi nok til at knibe lidt med en tilfældig knastaksel, 2-3-4 toppakninger og en udtjent turbo
Det er faktiskt ikke nemt at hjælpe manden, når man spørger om hvad det bedste er. Svaret er egentligt intet værd. Minimumsdata er motortype, forventet ydelse ved hvilket omdrejningstal, knastaksler og nuværende kompressionsforhold, plus volumendata omkring forbrændingkammeret, og hvis stemplet er skålformet, også disse volumendata.
Men der er pænt langt imellem dem der har gjort sig ulejligheden med at tage disse mål. Jeg ved Hald79 har gjort det, og har også fået et ret ok resultat med små midler, men havde han spurgt mig efter det bedste motorstyring han kunne få, så skulle prisen jo ganges med to og have kommaet rykket en tak. Og man ville jo så også have været bedøvende ligeglad med priser på rullefelt osv. hvis det eneste kriterie er "den bedste løsning".Og så var der nok hellerikke et par brugte stempler i den, osv osv.
Så "det bedste"er ud fra en personlig vurdering. Det bedste til folk er ofte at give dem et spark i den rigtige retning til SELV at undersøge forholdene, istedet for at skrue i bilen i 5/6 af den samlede tid de bruger på øsen, uden nogensinde at få et ordentligt resultat. Ved man hvad man vil og hvorfor man vil det, og især hvordan man kan nå målet, så er man betydeligt bedre hjulpet end en hel stribe gode velmente råd, der egentligt dybest set er baseret på et alt for tyndt grundlag som:
"Jeg vil køre med 2bar i ladetryk, hvordan får jeg det til at holde?"
Langt de fleste kan få viden nok hvis de læser lidt litteratur om tuning. Viden nok til at hente den effekt de er tilfreds med, og meget kan gøres med OEM stumper(=næsten gratis!), hvis man ellers ved hvad man vil med dem.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!